3426
Sök

Etanolpumpar

96 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Nu har jag börjat störa mig på en sak o hoppas det bara är tillfälligt men samtliga pumpar jag har tankat på på blandade mackar (OKQ8, statoil och JET) har man INTE kunnat sätta pumpen på "auto" utan att man får stå som ett fån o hålla in handtaget under tankningen.

Däremot - slår pumpen fortfarande infrån som vanligt ifall man gör så?

Har jag haft otur eller är det by design att det är så?

4 670 Inlägg
9 mars 2014
#2
Därför har pumpen för etanol ingen spärr
Att man måste hålla i handtaget hela tiden när man tankar E85 har med brandsäkerheten att göra.


Fråga:

När man tankar bensin eller diesel kan man normalt spärra avtrycket, så att man slipper stå och hålla i munstycket under tiden tanken fylls. Men på alla ”blå” munstycken jag sett har man tagit bort denna funktion. När man tankar etanol måste man alltså hålla i handtaget under hela tankningen. Varför?

Det undrade Olle B i Eskilstuna. Läsarna vet besked.

Svar:

Jag gick nyligen en kurs i ESD-skydd, och fenomenet med E85-­pistoler som inte har spärrar togs upp av kursledaren. ESD står för ElectroStatic Dis­charge – elektrostatisk urladdning på svenska. Eftersom alla isolerande material, inklusive hår och dylikt på människokroppen, kan agera som kondensatorer kan vi laddas upp och hamna på en annan potential än vår omgivning. Detta kan sedan leda till överslag och gnistbildning när vi tar i jordade föremål.

När man tankar etanol blir den gasblandning som läcker ut kring tankröret mer explosiv än motsvarande från bensin. Om vi då släpper tankhandtaget och till exempel kliver in i bilen igen, eller bara går en bit och råkar laddas till en annan potential än den vi hade när vi släppte tankhandtaget, kan överslaget som sedan uppstår antända gasen med en explosion som följd. Därför ska man inte släppa handtaget medan man tankar. Se www.armeka.se/epost/e85.htm för mer information

Johan Wölger, teknisk fysikstudent

Svar:

I ett slutet kärl (bensintanken) kan en brännbar bensin-/luftblandning uppstå i ett temperaturintervall mellan cirka -40 °C och -9 °C. Detta temperaturintervall ligger vanligtvis utanför normal svensk utomhustemperatur och det finns mycket liten risk för att gnistor från exempelvis statisk elektricitet ska kunna antända bensinångorna i tanken.

För E85 är motsvarande temperaturintervall cirka -32 °C till +11 °C, och risken för antändning i svensk utomhustemperatur är alltså högre.

Statisk elektricitet kan uppstå om man spärrar munstycket, går där ifrån och kommer tillbaka ”uppladdad”. Det är troligen därför man tagit bort spärrmöjligheten.

Tommy Erlandsson

Att man tagit bort spärren på etanolpistolerna vid bensinmackarna är en ren säkerhetsåtgärd. Etanol antänds mycket lättare än bensin, och man vill undvika potentialskillnaden som kan uppstå om personen som tankar samlar på sig statisk elektricitet. När personen tar i pistolen igen kortsluts kretsen, och en gnista kan uppstå som antänder ångorna.

Det finns en video på Youtube som visar detta fenomen,www.youtube.com/watch?v=CYrWoB_q_v0

Daniel Larsson, Powertrain Installation

Svar:

Frågan borde kanske snarare vara varför spärrfunktionen finns kvar på pumpar för bensin och diesel. Vi tänker oss en person som tankar sitt fordon med bensin. Under tiden som bränslet pumpas ner i tanken går personen och sätter sig i bilen för att uträtta något, och laddar samtidigt upp sig själv med statisk elektricitet mot sätet. När personen sedan ska avsluta tankningen sker en gnisturladdning mellan handen och det skyddsjordade munstycket. Om urladdningen har tillräcklig energi (cirka 0,2 mJ) kan blandningen av bensinångor och luft antändas. Blandningen får dock inte vara för mager eller för fet (för bensin ska den vara 1,4–7,6 volymprocent i luft). Branden sprider sig normalt inte till fordonets bränsletank, eftersom blandningen där är för fet på grund av bensinens relativt höga ångtryck.

Men om samma händelseförlopp hade utspelats vid tankning med E85 hade risken för en explosionsartad brand som sprider sig ner i fordonets tank varit betydligt större. E85 har ett bredare område för vilken blandningen är antändbar, ungefär 1,4–19 volymprocent i luft. För att undvika olyckor har man tagit bort möjligheten att släppa munstycket under tankning.


96 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#3
Kunde inte fått ett bättre svar :p verkar ju fullt logiskt på så sätt! Nåja, får vara bitter över detta då men nu vet jag varför!

4 822 Inlägg
9 mars 2014
#4
andrem skrev:
Däremot - slår pumpen fortfarande infrån som vanligt ifall man gör så?

ja det gör den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2014
#5
Ahhh har med undrat samma sak.
Kanon med svar smile

Autotech


Sök