Tja, Det är nämligen så att kopplingen tar väldigt högt upp och rycker lite smått när man väl släppt den. Dock kan man dra på hur hårt som helst utan att lamellerna slirar. Tänkte kanske om det är slavcylindern? Går den att justera?
Nä, inget pulserande. Då blir det väl att byta lamellerna, lite jobbigt... Hittade på mekonomen men de säger att den behöver specialverktygsom kostar 9000 Låter lite fuffens
specialverktyg har jag aldrig behövt, enda som man behöver är centreringsdon för lamellen.. och ett stativ att hålla motorn med som man sätter mellan skärmarna ,dom kanske inte har några verktyg alls?
kontrollera även dubbelmasse svänghjulet så det inte är kasst.
Byt urtrampningslagret på en gång. Dom är kända för att gå sönder. Har dessutom aldrig använt spec verktyg för att montera en solfjäder. Men däremot så ska man aldrig dra bulterna i botten direkt. Utan jag drar in 2st parralelt och drar den ena lite sen den andra tills dom är helt inne. Använd även loktite som extra säkerhet.
Vet dock inte riktigt vad betekningen sac står fär tyvärr men har svårt att tänka mig det är nått spec strul med dom.
Just ja. Något man bruka missa när man byter koppling och har sänkt ner framvags balken är att damasken till styraxeln lossnar. Vilket medför at det blir högt vägljud i bilen och kan lukta avgaser.
En till grej. Då du har turbo så sitter det ett dubbelmasse svänghjul. Kolla så att det inte är jätte glappt. Det ska gå att vrida lite fram och tillbaka utan att motorn snurrar. Dock ska det vara lite seget och det får ej klonka. Det ska vara mjuka stopp.
På t5:an så sitter det som små fjädra i tryckplattan och för att hålla till baka dom så behövs ett "special" verktyg går nog lätt att tillverka ett själv om man har sett ett har själv använt sånt.
På t5:an så sitter det som små fjädra i tryckplattan och för att hålla till baka dom så behövs ett "special" verktyg går nog lätt att tillverka ett själv om man har sett ett har själv använt sånt.
Där fick jag svaretpå vad som va spec med den tryckplattan
Tack för era svar! Jag får nog läsa på lite mer om kopplingar innan jag byter, låter struligt med en massa fjädrar. Behövs det en motorlyft eller kan man komma åt från sidan, dvs om man tar bort hjul o allt på vänstersidan?
Tack för era svar! Jag får nog läsa på lite mer om kopplingar innan jag byter, låter struligt med en massa fjädrar. Behövs det en motorlyft eller kan man komma åt från sidan, dvs om man tar bort hjul o allt på vänstersidan?
Det behövs mer än så. Du måste ha en motorbrygga och avlasta motorfästerna. Sen måste du lossa hela framvagnsbalken. Bort med drivaxlar och lossa spindlarna på båda sidorna. Även fast man lossar balken så är det trångt att få bort v-lådan.
okej, vad mer ska man byta medans man ändå håller på? Packning? Cylinder? Kan nämna att det är svårt att få in backen också... Måste ta in i dragläge för att den ska ploppa i
okej, vad mer ska man byta medans man ändå håller på? Packning? Cylinder? Kan nämna att det är svårt att få in backen också... Måste ta in i dragläge för att den ska ploppa i
Urtrampningslager är ett måste på dessa. Dom är integrerade med slavcylindern.