3796
Sök

Bredbandslambda & lite frågor.

108 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#1
Tjena! Nu när bilen har fått andra spridare och större Lmm ligger tankarna i att köpa en bredbandslambda.
Så jag tänkte fråga vilken ni rekommenderar och varför, hört att AEM? Ska va bra prylar..

Sen är jag intr alls nöjd över hur bilen är på låga varv, den är väldigt effektlös på låga varv och måste ständigt använda låga växlar för att förhindra hackande.
Den gjorde såhär innan jag bytte spridare, så de fungerar. Bilen hackade på 5an vid fullt gaspådrag innan men de löste dom nya större spridarna.
Har servat bilen precis och fick en stabilare tomgång (var dålig innan), bytte stift,olja och oljefilter..
Så nu ligger mina funderingar i om vad som kan orsaka att den har så dåligt bottenvrid, förra ägaren så inget om att de var annan kam i den, men ska kolla upp de imorgon tänkte jag..
Kan de va några andra saker som gör att bilen känns allmänt konstig?


4 670 Inlägg
16 mars 2014
#2
Vad för spridare har du monterat?
Storlek på lmm?
Chippad?
Bensin?
E85?
Bränsletryck?
Senast redigerat av Japs-Micke (16 mars 2014)


108 Inlägg
16 mars 2014
Trådstartare
#3
Japs-Micke skrev:
Vad för spridare har du monterat?
Storlek på lmm?
Chippad?
Bensin?
E85?
Bränsletryck?

968:orna, R-spridare
Chippade boxar från HI-Tuning steg 2
Yes
Bränsletryck org, alltså 3bar.

Kör 3bars tryck alltså 413cc@3bar och en LMM på 69mm. eller ja, 68.3 om man ska va exakt.
Varit såhär sen jag köpte bilen och då var allt original förutom chippade boxar, uppställt ladd etc.
Alltså ett kvarstående problem, misstänker tändningen..


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 mars 2014
#4
kamaxeln har kuggat eller så har du nån felaktig kamaxel för din kombo.....
med org spridare hänger med till typ 260-280hk, org turbo klarar typ 200hk så org spridare är inte ditt problem.
Att bilen "hackar" på 5an kan mycke väl vara du som bottnar ditt dubbelmassesvänghjul, är de när du segdrar den som de hoppar/hackar?


108 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
kamaxeln har kuggat eller så har du nån felaktig kamaxel för din kombo.....
med org spridare hänger med till typ 260-280hk, org turbo klarar typ 200hk så org spridare är inte ditt problem.
Att bilen "hackar" på 5an kan mycke väl vara du som bottnar ditt dubbelmassesvänghjul, är de när du segdrar den som de hoppar/hackar?

Okej, kamaxeln har kuggat? Aldrig pillat med kamaxlar innan.. smile
Fått höra från olika håll att dom bottnar både runt 210-230hk så jag bytte dom i vilket fall.. bytte till en 15G i vintras nu, ska dit med en 19t efter säsongen.
Innan, med originalspridarna så kunde man ligga på 4an och dra på och i med 5an, då varvade den helt normalt och sköt iväg, men mitt i registret "hostade" den till och började dra direkt efter.
Nu hackar den på låga varv, beter sig inte alls som tex polarnas ltt som har likgiltigt trim, han har dock original kam.
EDIT: Den har bettet sig så sen jag köpte den (Även med originalspridarna & LMM)
Senast redigerat av jjoel (17 mars 2014)


5 Inlägg
17 mars 2014
#6
Kolla så att kammen står rätt. Kan va så med att du har lite dåligt kom på någon cylinder.


108 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#7
KalleViking skrev:
Kolla så att kammen står rätt. Kan va så med att du har lite dåligt kom på någon cylinder.

Får kolla de till helgen, bilen står på farsans jobb.


108 Inlägg
17 mars 2014
Trådstartare
#8
Var o körde bilen en runda idag och tänkte mer på varvtal osv. Verkar vara bytt kam, T-kammen brukar väll vara totalt värdelös efter 4k varv? Drar på bra till varvstoppet, så har antagligen nån annan kam som inte lirar så jävla bra ihop med resterande delar för mitt bruk.


84 Inlägg
21 mars 2014
#9
Köp en BBlambda, AEM är grym. Dock borde du fixa en från Ebay, hemskickad med frakt o allt för 500 spänn billigare än här I sverige utan frakt.

Ska inte R-spridarna har 3.8 bar i bränsletryck med 3"lmm, fast du har ju en liiiite mindre wink



Sök