Sålde en av mina bilar i torsdags och klantig som jag var så kollade jag aldrig ID på köparn då han kom med tjejen + ungar och det var svenskar och jag fick kontant betalning . Dom gav ett städat intryck och jag fått betalt tänkte inte mkt mer på det sen såg jag dom glömde skriva adressen så försökte ringa köparen och telefon har varit avstängd under 3 dagar . kollat på ratsit och FINNS EJ i systemet möjligvis har denna skyddad identitet men nu undrar jag hur jag skall gå vidare !
Fick 39 000 kr kontant för bilen ( pruta ner från 45 )
Någon som har erfarenhet av detta ?
Stöld är det inte fråga om ! Urkundsförfalskning har jag förstått i alla fall av att ha rådfrågat hos polisen
Senast redigerat av nordicperformance (17 mars 2014)
För det första gör en anmälan till polisen så att de har en notering ifall bilen skulle vara med om "något" Dock behåller du bilen påställd och försäkrad för det är trots allt du som äger bilen.
Kan vara så att han kommer att ringa dig i veckan och undra vad som hänt osv?
Valde tyvärr att avbryta en affär med en kille JUST pga skyddad id.
Ps kan inte polisen hjälpa till med uppgifter? Typ att du gör en anmäla, lämnar in kvitto samt bevis och reg beviset till polisen så de får lösa det sista med adressen?
Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
Vad du än gör så släpp inte försäkringen, försäkringsbolaget borde få en notis om han drar igång en försäkring hos något annat bolag. Men så länge som du står som ägare kommer du vara "skyldig" för bilen.
2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Om du söker på telefonnumret de ringde dig på, får du upp några personuppgifter då?
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Om du söker på telefonnumret de ringde dig på, får du upp några personuppgifter då?
om han har skyddad id står det inget tyvärr.
Missade den punkten i första inlägget. Får be om ursäkt, hoppas de löser sig på annt vis.
Men om man har tur kan det kanske komma upp på något forum eller liknande
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Har du kollat med Transportstyrelsen då? Om du har skyddat identitet så kanske det inte behövs adress vid bilköp, utan det kanske Transportstyrelsen löser sen. För att han uppgav väll sitt person nummer?
Har sålt en bil till en med skyddat identitet och där skrev köparen bara namn och person nr. Så man behöver inte ha adressen det räcker med att dom skrivet person nr och namnet.
mn då andra sidan kör han ju inte med sin bil och är det så att köparn inte vill veta av bilen har man ju inte så mkt till val
precis,, om ägaren ts ställer av den så slipper han ju iaf omkostnaderna,, BRUKARENS problem om den är avställd oförs inte ägarens
Ja fast nu är det ju inte riktigt så. Visst du slipper betala skatt och försäkringspengar. Men om Brukaren får parkeringsböter så går det direkt till ägaren. Om bilen krockas så är det ägarens problem. Det är ägaren som kommer bli betalnings skyldig, sen får ägaren i sin tur bråka med brukaren eller föraren som krockade bilen. Så det bästa är att ha kvar en trafik försäkring på bilen tills ägarbytet gått igenom.
mn då andra sidan kör han ju inte med sin bil och är det så att köparn inte vill veta av bilen har man ju inte så mkt till val
precis,, om ägaren ts ställer av den så slipper han ju iaf omkostnaderna,, BRUKARENS problem om den är avställd oförs inte ägarens
Ja fast nu är det ju inte riktigt så. Visst du slipper betala skatt och försäkringspengar. Men om Brukaren får parkeringsböter så går det direkt till ägaren. Om bilen krockas så är det ägarens problem. Det är ägaren som kommer bli betalnings skyldig, sen får ägaren i sin tur bråka med brukaren eller föraren som krockade bilen. Så det bästa är att ha kvar en trafik försäkring på bilen tills ägarbytet gått igenom.
nej , för brukarens ansvar,, om bilen är avställd så är den avställd,, parkeringsbot får man ju vilket som