Airbagen i framsätet är bara att stänga av, vet att man egentligen inte "bör" sätta en barnstol där ändå eftersom airbagen fortfarande finns kvar, men det är upp till en själv.
Nu utgår jag från min V50:
Jag på 175cm tycker framsätet är perfekt. Min sambos bror är 186cm och satt jävligt illa i passagerarsätet med barnstol bakom så 196 är nog bara att glömma med en stol bakom förarsätet. I övrigt kan jag också tillägga att det är i princip omöjligt att sitta i mitten i baksätet med en stol på vardera sida i V50. Hivade in grannens barn i bilen för någon månad sen och det var kanske 40cm mellan stolarna. Att få in en dubbelvagn + packning i bagaget vågar jag inte ens tänka på. Takbox är såklart ett alternativ men att vara TVUNGEN att köra med takbox om man ska på semester känns inte helt optimalt.
På plussidan för V50 så är det en bekväm bil som är rolig att köra och då har jag bara min fjuttmotor att utgå från då jag inte testat någon av de starkare modellerna. Kan dock inte påstå att den är speciellt ljudisolerad men även här är det lite dumt att jämföra något då man kört på dubbdäck ett tag nu och "glömt bort" hur den egentligen låter.
Med ett barn tycker jag V50 duger utmärkt, men vi planerar tillökning och då blir det förstås trångt. Dock ska ovan nämnda granne få barn nr 2 nu i sommar så det ska bli väldigt spännande att se hur de löser bil-problemet då de också har en V50.
Vi kikar på V70 2.5FT, mest pga utrymmet men också motorn. Etanol är ett krav från frugans sida och effekten 2.5FT har (framförallt efter ett besök hos Autotech och ett par tusingar senare, 300hk) är ju inte att förakta.
Så, vill du ha mer input om V50 så kan jag och ett flertal aktiva till dela med oss (även om jag tror att jag är en av de få som har barn, haha!)
Idag kör jag med en 1.8F-motor, enbart på etanol. Drar väl kring 1.2l/milen så visst är den törstig och 2.5FT är ju inte mindre törstig. Men baserat på riktiga siffror (ej färddator) som andra ägare av 2.5FT delat med sig av på andra forum så ligger dom på ca 1.3-1.5 beroende på humöret på högerfoten och den extra kostnaden tar jag gärna med tanke på effektökningen och det extra utrymmet.
Letar du manuell eller automat? Det DRÄLLER ju av 2.5FT R-design på Blocket i varierande miltal och även prisklass.