3626
Sök

Felkod efter STEG 1 chip

63 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Har som sagt i fredags gjort ett steg 1 chip och idag så började motorlampan lysa på instrumentbrädan..
Felkoden var P0244 (SAAB 9-3SS, 2003), är det någon som vet vad det är? Efter några ytliga dykningar i cybervärlden så stötte jag på någon som menade att det var magnetventlien till turbon?! Finns det några kunniga som vill sprida sin kunskap och finns det något samband med chippet och felkoden?

Forummoderator
26 339 Inlägg
18 mars 2014
#2
Från vilket företag är chippningen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Från vilket företag är chippningen?

Chippet är av Nordictuning(Dalarna).

Forummoderator
26 339 Inlägg
18 mars 2014
#4
TCat skrev:
Mack skrev:
Från vilket företag är chippningen?

Chippet är av Nordictuning(Dalarna).

Är det möjligt att ladda tillbaka trimprogramvaran i någon dosa och köra med originalprogrammet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#5
Mack skrev:
TCat skrev:
Mack skrev:
Från vilket företag är chippningen?

Chippet är av Nordictuning(Dalarna).

Är det möjligt att ladda tillbaka trimprogramvaran i någon dosa och köra med originalprogrammet?

Eftersom jag inte riktigt vet vad som är felet så är det ganska svårt att bestämma att det är chippets "fel". Och då det är 2timmar bort (nordic) så hade jag gärna velat att bilmekanikernas "Joe Labero" visar sig och säger
-Det är det här som är fel... Och så här gör du för att fixa det.
:-D

Forummoderator
26 339 Inlägg
18 mars 2014
#6
TCat skrev:
Mack skrev:
TCat skrev:

Chippet är av Nordictuning(Dalarna).

Är det möjligt att ladda tillbaka trimprogramvaran i någon dosa och köra med originalprogrammet?

Eftersom jag inte riktigt vet vad som är felet så är det ganska svårt att bestämma att det är chippets "fel". Och då det är 2timmar bort (nordic) så hade jag gärna velat att bilmekanikernas "Joe Labero" visar sig och säger
-Det är det här som är fel... Och så här gör du för att fixa det.
:-D

Ah, ok.
Tänkte om det var lite enkelt att bara prova med originalprogrammet för att utesluta den köpta programvaran.
Men annars så är det väl inte helt ovanligt att magnetventilen kan haverera vid dylika operationer.
Ska dock inte svära på att det är där problemet sitter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
18 mars 2014
Trådstartare
#7
Mack skrev:
TCat skrev:
Mack skrev:

Är det möjligt att ladda tillbaka trimprogramvaran i någon dosa och köra med originalprogrammet?

Eftersom jag inte riktigt vet vad som är felet så är det ganska svårt att bestämma att det är chippets "fel". Och då det är 2timmar bort (nordic) så hade jag gärna velat att bilmekanikernas "Joe Labero" visar sig och säger
-Det är det här som är fel... Och så här gör du för att fixa det.
:-D

Ah, ok.
Tänkte om det var lite enkelt att bara prova med originalprogrammet för att utesluta den köpta programvaran.
Men annars så är det väl inte helt ovanligt att magnetventilen kan haverera vid dylika operationer.
Ska dock inte svära på att det är där problemet sitter.

Jo, annars är jag nöjd som fan med chippet! :-)
Någon annan som kan bekräfta eller slå omkull magnetventil teorin?

735 Inlägg
19 mars 2014
#8
Det är sällan programvaran. Särskilt om man med Nordic då denna sitter i minst 1000 andra saabar i Sverige wink

Du har felkod på magnetventilen och jag skulle tro att den överladdar och därför skjuter en felkod.

Även fast du har en kod på magnetventilen så är det inte säkert att det är den som felar.
Om du vill försöka kolla själv så börja kolla efter läckage på alla slangar till och från turbo. Efter detta blir det lite mer avancerat för då lär du kolla lufttryck i slangar och ev kolla efter kärvande wastegateventil för att utesluta det ena och det andra.
Vill du chansa så byt magnetventil och hoppas att det löser problemet. Går du till första bästa bondmek så är det precis så de kommer göra tongue
Känner du ingen bra mek i närheten så skulle jag nog rekommendera en tur till Borlänge igen för felsökning.. Kod P0244 är nog vardagsmat för nordic tuners wink

63 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#9
tobee skrev:
Det är sällan programvaran. Särskilt om man med Nordic då denna sitter i minst 1000 andra saabar i Sverige wink

Du har felkod på magnetventilen och jag skulle tro att den överladdar och därför skjuter en felkod.

Även fast du har en kod på magnetventilen så är det inte säkert att det är den som felar.
Om du vill försöka kolla själv så börja kolla efter läckage på alla slangar till och från turbo. Efter detta blir det lite mer avancerat för då lär du kolla lufttryck i slangar och ev kolla efter kärvande wastegateventil för att utesluta det ena och det andra.
Vill du chansa så byt magnetventil och hoppas att det löser problemet. Går du till första bästa bondmek så är det precis så de kommer göra tongue
Känner du ingen bra mek i närheten så skulle jag nog rekommendera en tur till Borlänge igen för felsökning.. Kod P0244 är nog vardagsmat för nordic tuners wink

Jo låter som så.. Men raderade felkoden igår så ska ut och använda turbon lite idag och kolla ifall den är med i leken igen. Annars får jag ta en snabbvisit till nordic i Falun :-)

735 Inlägg
19 mars 2014
#10
TCat skrev:
Jo låter som så.. Men raderade felkoden igår så ska ut och använda turbon lite idag och kolla ifall den är med i leken igen. Annars får jag ta en snabbvisit till nordic i Falun :-)

Jag trodde Robert Uhr höll till i Borlänge?

63 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
#11
tobee skrev:
TCat skrev:
Jo låter som så.. Men raderade felkoden igår så ska ut och använda turbon lite idag och kolla ifall den är med i leken igen. Annars får jag ta en snabbvisit till nordic i Falun :-)

Jag trodde Robert Uhr höll till i Borlänge?

Han har nyss flyttat företaget till Falun. Mycket bättre för oss som bor på kusten (Gävle) :-)

63 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#12
Har inte haft några fler problem med att bilen skjuter felkoder utan det försvann efter att jag raderade den första. smile

48 Inlägg
1 november 2014
#13
Just magnetventilerna på SS/SC är ett lite vanligt problem. Dom sitter även lite mer utsatt när dom sitter så nära turbon.

Och ja är i Falun numer.
För tillfället vid scanias gamla lokaler på främby, men kommer snart flytta upp på ingarvet, vid Saab / autoexperten.

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter

www.Facebook.com/NordicPerformanceCenter
Best ET:0-201m: 6.25sek-195kmh @ 0-402m: 9.60sek-250kmh SAAB FWD


Sök