2003
Sök

Tändkassett Saab 9-5

Dr. Mörker
211 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Tändkassetten på Saab 9-5 är tydligen lite känslig och har lätt att bli överhettad rätta mig om jag har fel. Så då är frågan om man monterar en "kylare" på den om detta gör att den blir lite mer långlivad??.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 mars 2014
Har sett vissa som skär ut skåror eller vad man ska säga i ändarna på kassetten så att det kommer ner luft till spolarna.

Mer om någon kylning vet jag inte...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

7 275 Inlägg
19 mars 2014
Är dom verkligen känsliga?
Bilarna börjar ju bli med åren nu och då börjar dom gå sönder vilket brukar väl hända dom flesta spolar oavsett bil.

Dr. Mörker
211 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Brains skrev:
Är dom verkligen känsliga?
Bilarna börjar ju bli med åren nu och då börjar dom gå sönder vilket brukar väl hända dom flesta spolar oavsett bil.

Dom brukar bli överhettade.

Dr. Mörker
211 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Har sett vissa som skär ut skåror eller vad man ska säga i ändarna på kassetten så att det kommer ner luft till spolarna.

Mer om någon kylning vet jag inte...

Håller på med en kylfläns som ska monteras ovanpå och friskluft till den. Se om det funkar kan lägga ut bild på den sedan

Slav
1 454 Inlägg
19 mars 2014
Sen är väl T7 kasetterna inte lika känsliga som T5 har jag för mig, men de stämmer att dom dör av överhettning.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

184 Inlägg
20 mars 2014
Öppna huven efter körning, det är då det blir som varmast.

Dr. Mörker
211 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
Jag få meka lite med kylningen har kylflänsen färdig ...sedan är det huven över den och rör anslutningen men det tar vi ikväll smile...Tack för lite info och tips o råd.

Dr. Mörker
211 Inlägg
20 mars 2014
Trådstartare
Henka_ skrev:
Sen är väl T7 kasetterna inte lika känsliga som T5 har jag för mig, men de stämmer att dom dör av överhettning.

Har precis för mig att det är tvärtom. Läste nån recention om 9-5 där dom tog upp känsliga tändkassetter men T5 kanske har samma sjuka.

1 705 Inlägg
20 mars 2014
Det var en viss serie av tändkassetter som ofta gick sönder, men dom återkallades och bör vara bytta på service.

Slav
1 454 Inlägg
21 mars 2014
Ja för min stackare har ju passerat 35000 mil nu och tänder rätt så bra fortfarande.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

5 710 Inlägg
21 mars 2014
Visst har det pajjat några kasetter genom att de bränt men det är nog mer ett elektriskt fel/överbelastning/överslag och inte att de överhettat p.g.a motorvärmen.
Jag tror din kylanläggning hjälper föga.

MVH Jonas
..............

Dr. Mörker
211 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
Vi får som sagt se. Nu är det inget fel på tändkassetten utan den fungerar bra och vad jag vet är den inte utbytt.
Men jag ska iallafall prova .....provar man inte får man inget veta.

George
1 956 Inlägg
26 mars 2014
Tk3.7 är den mest hållbara.
Dom gillar inte värme eller höga cyl tryck.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Konstruktör
10 Inlägg
10 april 2014
Hej!

Min tändkassett lämnade in nu efter 17700 mil och jag vill gärna hör mig
för vad skillnaden är på pirat och org tändkassett T7 (den svarta) som bla finns hos Speedparts och hos Magnus bildetaljer i Trellborg.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 59955.html

Bilen jag just köpte är en Saab Vector Combi 2,3t fr 2008.

Det är säkert inte första gången någon kastat ut frågan, men "vilken kan
rekommenderas?"
Eller är de tillverkade på samma ställe (Åmål) och håller de samma rentav samma
kvalité?

Mvh/ Henrik

Konstruktör
10 Inlägg
10 april 2014
Du har onekligen en poäng och dessutom känns det tryggare med original komponenter. Frågan var om det i själva verket är samma tillverkare, bara olika segment.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 april 2014
skulle inte köpa piratdelen...Tror det var Kalle på nordicuhr som hittade några som ramlat sönder vid demontering och någon/några som är ommålade röda till svarta!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Dr. Mörker
211 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
Att någon medvetet skulle sälja dåliga kassetter skulle sprida sig rätt fort. Saab har väll ett retursystem på sina kassetter om jag inte har fel. Att blanda T7 med T5 kan jag hålla med är ingen bra grej men det borde man kunna läsa ut vid diagnosuttaget. Men jag skulle nog köpa hos Speedparts,Maptun eller SAAB.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 april 2014
Tändkasetter köper man på mekonomen. Är faktiskt orginaldel o inte pirat. Samt att man får 3års garanti istället för 1år från saab smile

Sök