Köpte mig ett par 18" till bilen min nu (s14) och tänkte köra lågt, men går inte o sänka bilen mer nu för hjulen tar i skärmarna. Har bara bytt till coilovers för tillfället..
Ska man byta till andra toe eller vad är det man ska byta för att få ner bilen mer?
Vinklar du in hjulen så går det nog lite till, det är camber-vinkeln du justerar då. Valsa skärmkanterna, mindre däck, m.m. är receptet på att köra lägre
Ligger en kabelstam innanför skärmen åvanför hjulet på ena sidan på S14 som kan behöva flyttas när man sänker för annars tuggar hjulet sönder denna. Kan vara värt att se över.
Toe är hur hjulen står || ska hjulen peka. Står Toe fel står hjulen /\ eller \ /
Camber är hur hjulen lutar innåt i ovankant emot varandra
Det där finns specifikationer på hur toe och camber ska vara från tillverkaren, finns inget direkt universalmått. Ta en volvo lastbil som exempel. Där ska toe vinkeln vara mellan +0.5-+2.5 på framaxeln. Beror även på ifall bilen är Awd, rwd eller fwd.
Toe är hur hjulen står || ska hjulen peka. Står Toe fel står hjulen /\ eller \ /
Camber är hur hjulen lutar innåt i ovankant emot varandra
Det där finns specifikationer på hur toe och camber ska vara från tillverkaren, finns inget direkt universalmått. Ta en volvo lastbil som exempel. Där ska toe vinkeln vara mellan +0.5-+2.5 på framaxeln. Beror även på ifall bilen är Awd, rwd eller fwd.
Toe är viktig för att inte slita däck, men när det gäller sänka bilar och camber så är man oftast ute efter mycket negativ camber för att det är snyggt och för att det ska gå fritt mot skärmkanten
Det beror helt på. Valsa kanterna (samt flytta kabelstammen som nämndes) i kombination med mer Camber kommer ge dig mer spelrum. Sen kan det krävas Mycke mer camber för att få in hjulet så pass att du kan sänka så mycket som du vill!
Mer camber gör dock bilen mer spårkänslig, så överdriv inte som på bilden ovan. Då är det bättre att skaffa smalare däck så du får mer stretch på dom, då vinner du också utrymme. Att justera mer camber kan också göra att hjulen tar i på insidan i t ex fjäderbenen, då får du istället skaffa justerbara topplagringar för att vinkla hela benet innåt.
Enklast hade varit om du la upp en bild som visar hur det ser ut