wettrob skrev:
Hallå
Sugen på bilarna som titeln säger, hittar lite dåligt med information men kanske bara jag som är dålig på att söka.
Årsmodell ligger 1998-2003.
Det är en Sedan eller en Kupé jag har spanat på.
Skillnad på Kupé och Sedanen?
Kända fel? Har hört om bussningen i bakaxeln, något annat man bör ha koll på?
Är ljudet och stereon bra?
Osv...
Ja fyll på med erfarenheter ang dem som ni kommer på.
Coupé finns som årsmodeller 99-03 (före facelift, dock kan det vara lite flytande 2003) + facelift modellår 04/05/06.
Karossmässigt är coupé och sedan ganska olika (typ bara dörrhandtag som är lika). Tänk på att dörrarna på coupéerna saknar dörrkarmar så stenhårt vinterbruk är väl väl inte riktigt lämpligt (kanske inte var meningen heller). Jag har inte haft några fönster-problem (ännu) med min coupébrukis, men den står mest i varmt p-garage.
Bakre bussningarna till länkarmarna fram kan bli slitna och bilen vibrerar osv, men även en av bussningarna på respektive sida bak har en förmåga att ställa till trubbel. På coupé finns det även en del fall av att karossen har spruckit där bakvagnen är infäst.
Motormässigt kan det vara vevhusventilationen som sätter igen på vintern (inget problem på sommaren
) eller lite luftläck på slangar, bälgar och ev någon givare som ger upp (inget särskilt allvarligt).
Problem med airbag-givare i framstolarna kan även också förekomma.
Har kört ca 5000mil med min coupé nu sedan 2011 och jag har bytt båda bromsoken fram, bytt lite stötdämpare (en blev kass efter beställning av nya
), bytt några delar på vevhusventilationen, bytt insugsbälgen, kupéfläkten la av och reparerade sig själv (bytte fläktmotstånd utan någon effekt), bytt ventilkåpspackning pga litet läckage, bytt bakre bussningarna till länkarmarna fram, bytt båda framskärmarna (ROOST!). Även haft lite sporadiskt trubbel med airbag-mattorna i stolarna och med en centrallåsmotor i passagerardörren (har också lagat sig självt). Har även sen tidigare slitna/trasiga lister runt dörrarna från tidigare ägare som lyckats ha hål i dessa när de klivit in i bilen eller lagt grejer i baksätet osv (ganska dyra att byta så det är lågt prio).
Slitna bussningar, trasiga plast-prylar (lite diverse) & lite sporadiska elfel får man nog räkna med om ingen redan bytt ut massa strulande prylar.
Off topic:
Foruminlägg nr 10 000