2457
Sök

ta bort

31 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#1
ta bort
Senast redigerat av wettrob (16 maj 2020)

32 Inlägg
24 mars 2014
#2
www.autopower.se


kolla begagnat guiden där.
Senast redigerat av vems (24 mars 2014)

4 261 Inlägg
27 mars 2014
#3
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

175 Inlägg
28 mars 2014
#4
E46 business stereo är kass iaf. Hade en 328, klockren bil som inte krånglade nämnvärt. Körglad jäkel smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 mars 2014
#5
panda666 skrev:
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

Autotech

1 587 Inlägg
28 mars 2014
#6
Busgrabb skrev:
panda666 skrev:
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

HAHAHA! big_smile


4 261 Inlägg
28 mars 2014
#7
Busgrabb skrev:
panda666 skrev:
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

det är inte som att en e46 330 är slö på något sätt?

med dagens bilar som man ser ute vardagligen så jämför jag med vanliga volvos , franska bilar och allmänt vad man ser ute så är 330 väldigt stark jämfört med dom.

det är inte så att man ser m3 och m5 ute varje dag?

det är det jag jämför med. var det konstigt eller?

Handledare
1 481 Inlägg
28 mars 2014
#8
wettrob skrev:
Tack för lite svar iallafall smile
Jag tänker på en manuell E46 328i eller en 330i, sedan eller kupé.
Årsmodell från 99-03

Dock har jag börjat snegla på 325an också, även den E46 manuell. Vad är skillnaden mellan den och 328an? två hk skillnad endast? känns som att det måste vara något annat också?

Kommer ev köpa en bekants 01as 330, har ej sett bilen nu på några månader och nu har den stått still ett tag, han säger att hela bilen skakar när han kör och det kommer från höger framhjul. Kan det vara skivan som blivit skev?
Är BMWs reservdelar svindyra eller är den i " normal " prisklass?

Glapp i någon bussning?

Köper du BMW så är ebay.de din vän. Reservdelar kostar som volvodelar där. Ibland billigare.


Handledare
1 481 Inlägg
28 mars 2014
#9
Rost..... Framskärmar och dörrar.


4 261 Inlägg
28 mars 2014
#10
wettrob skrev:
saab_sonett skrev:
wettrob skrev:
Tack för lite svar iallafall smile
Jag tänker på en manuell E46 328i eller en 330i, sedan eller kupé.
Årsmodell från 99-03

Dock har jag börjat snegla på 325an också, även den E46 manuell. Vad är skillnaden mellan den och 328an? två hk skillnad endast? känns som att det måste vara något annat också?

Kommer ev köpa en bekants 01as 330, har ej sett bilen nu på några månader och nu har den stått still ett tag, han säger att hela bilen skakar när han kör och det kommer från höger framhjul. Kan det vara skivan som blivit skev?
Är BMWs reservdelar svindyra eller är den i " normal " prisklass?

Glapp i någon bussning?

Köper du BMW så är ebay.de din vän. Reservdelar kostar som volvodelar där. Ibland billigare.

Såå om jag tolkar det rätt så är BMW delar dyra.. neutral

Njaej det tror jag inte, han hade problem med bromsoket på samma sida tidigare och nu har detta dykt upp, får helt enkelt åka och se hur det ser ut när det finns tillfälle istället för att sitta här och spekulera.

Något annat som är bra och veta?

nej inte alls dyra, finns hemsidor som säljer delar väldigt billigt,

du ska inte åka till bavaria stockholm och köpa, deklart det kommer vara dyrt.

en länkarm från bmw stockholm kostar 1600 och biltema 600. har haft en länkarm från biltema nu i 3 år utan problem.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 mars 2014
#11
panda666 skrev:
Busgrabb skrev:
panda666 skrev:
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

det är inte som att en e46 330 är slö på något sätt?

med dagens bilar som man ser ute vardagligen så jämför jag med vanliga volvos , franska bilar och allmänt vad man ser ute så är 330 väldigt stark jämfört med dom.

det är inte så att man ser m3 och m5 ute varje dag?

det är det jag jämför med. var det konstigt eller?

Slö, ne kanske inte men verkligen inget märkvärdigt med dagens mått.
200 Hk är typ standard idag i bilarna i de lite större klasserna även om det är Diesel.
På dig låter det som det är en 900 Hk turbo E30 som ritar upp till 200 Km/h.

Autotech

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 mars 2014
#12
wettrob skrev:
saab_sonett skrev:
wettrob skrev:
Tack för lite svar iallafall smile
Jag tänker på en manuell E46 328i eller en 330i, sedan eller kupé.
Årsmodell från 99-03

Dock har jag börjat snegla på 325an också, även den E46 manuell. Vad är skillnaden mellan den och 328an? två hk skillnad endast? känns som att det måste vara något annat också?

Kommer ev köpa en bekants 01as 330, har ej sett bilen nu på några månader och nu har den stått still ett tag, han säger att hela bilen skakar när han kör och det kommer från höger framhjul. Kan det vara skivan som blivit skev?
Är BMWs reservdelar svindyra eller är den i " normal " prisklass?

Glapp i någon bussning?

Köper du BMW så är ebay.de din vän. Reservdelar kostar som volvodelar där. Ibland billigare.

Såå om jag tolkar det rätt så är BMW delar dyra.. neutral

Njaej det tror jag inte, han hade problem med bromsoket på samma sida tidigare och nu har detta dykt upp, får helt enkelt åka och se hur det ser ut när det finns tillfälle istället för att sitta här och spekulera.

Något annat som är bra och veta?

nej jag tror du förstog det fel ... bmw delar är billiga ! Handlar du i Sverige så ligger priserna på volvo/saab nivå dvs dyrt som allt annat i här i Sverige , där imot så kan du handla bildelar i tyskland till bmw till löjligt låga priser !

framskärmar rostar ofta, nya kostar 700kr st i sverige och 250kr st i tyskland

Edit: Busgrabb du vet väl att 330 e46 är ett monster till bil som käkar sporthojar till frukost ? cool roll
Senast redigerat av CHEEVA (29 mars 2014)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
29 mars 2014
#13
Busgrabb skrev:
panda666 skrev:
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

Chilla, här på Garaget är kostnaderna till BMW lika billiga som ett söndertuggat tuggummi, komforten lika bekväm som bästa lördagsfåtöljen, prestandan lika bra som hos MiG-31, och allt annat bättre än jättebäst.

Vänj dig.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 mars 2014
#14
CHEEVA skrev:
wettrob skrev:
saab_sonett skrev:

Glapp i någon bussning?

Köper du BMW så är ebay.de din vän. Reservdelar kostar som volvodelar där. Ibland billigare.

Såå om jag tolkar det rätt så är BMW delar dyra.. neutral

Njaej det tror jag inte, han hade problem med bromsoket på samma sida tidigare och nu har detta dykt upp, får helt enkelt åka och se hur det ser ut när det finns tillfälle istället för att sitta här och spekulera.

Något annat som är bra och veta?

nej jag tror du förstog det fel ... bmw delar är billiga ! Handlar du i Sverige så ligger priserna på volvo/saab nivå dvs dyrt som allt annat i här i Sverige , där imot så kan du handla bildelar i tyskland till bmw till löjligt låga priser !

framskärmar rostar ofta, nya kostar 700kr st i sverige och 250kr st i tyskland

Edit: Busgrabb du vet väl att 330 e46 är ett monster till bil som käkar sporthojar till frukost ? cool roll

Nej jag visste inte det tongue

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 mars 2014
#15
IceEyes skrev:
Busgrabb skrev:
panda666 skrev:
du ska ha e46 karossen?  har kört 330 e46 automat och den var ett monster.

kanske borde du testa en manuel? tycker mer om e36 328 men jag vet att 330 är ett djur till bil.

pröva båda tycker jag så du kan bestämma dig om 328 räcker annars är dom båda mke bra bilar.

mycket körglädje för pengarna, bra med utrustning. går inte ofta sönder också.

säg iaf du vill ja ska skriva mer;9

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

Chilla, här på Garaget är kostnaderna till BMW lika billiga som ett söndertuggat tuggummi, komforten lika bekväm som bästa lördagsfåtöljen, prestandan lika bra som hos MiG-31, och allt annat bättre än jättebäst.

Vänj dig.

Okay då tongue
Senast redigerat av Busgrabb (29 mars 2014)

Autotech

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 mars 2014
#16
Busgrabb skrev:
CHEEVA skrev:
wettrob skrev:

Såå om jag tolkar det rätt så är BMW delar dyra.. neutral

Njaej det tror jag inte, han hade problem med bromsoket på samma sida tidigare och nu har detta dykt upp, får helt enkelt åka och se hur det ser ut när det finns tillfälle istället för att sitta här och spekulera.

Något annat som är bra och veta?

nej jag tror du förstog det fel ... bmw delar är billiga ! Handlar du i Sverige så ligger priserna på volvo/saab nivå dvs dyrt som allt annat i här i Sverige , där imot så kan du handla bildelar i tyskland till bmw till löjligt låga priser !

framskärmar rostar ofta, nya kostar 700kr st i sverige och 250kr st i tyskland

Edit: Busgrabb du vet väl att 330 e46 är ett monster till bil som käkar sporthojar till frukost ? cool roll

Nej jag visste inte det tongue

Va ironisk om inte det framkom smile inte helt lätt det där med ironi i text


huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2014
#17
wettrob skrev:
Hallå

Sugen på bilarna som titeln säger, hittar lite dåligt med information men kanske bara jag som är dålig på att söka.

Årsmodell ligger 1998-2003.
Det är en Sedan eller en Kupé jag har spanat på.

Skillnad på Kupé och Sedanen?
Kända fel? Har hört om bussningen i bakaxeln, något annat man bör ha koll på?
Är ljudet och stereon bra?
Osv...

Ja fyll på med erfarenheter ang dem som ni kommer på.

Coupé finns som årsmodeller 99-03 (före facelift, dock kan det vara lite flytande 2003) + facelift modellår 04/05/06.

Karossmässigt är coupé och sedan ganska olika (typ bara dörrhandtag som är lika). Tänk på att dörrarna på coupéerna saknar dörrkarmar så stenhårt vinterbruk är väl väl inte riktigt lämpligt (kanske inte var meningen heller). Jag har inte haft några fönster-problem (ännu) med min coupébrukis, men den står mest i varmt p-garage.

Bakre bussningarna till länkarmarna fram kan bli slitna och bilen vibrerar osv, men även en av bussningarna på respektive sida bak har en förmåga att ställa till trubbel. På coupé finns det även en del fall av att karossen har spruckit där bakvagnen är infäst.
Motormässigt kan det vara vevhusventilationen som sätter igen på vintern (inget problem på sommaren tongue) eller lite luftläck på slangar, bälgar och ev någon givare som ger upp (inget särskilt allvarligt).
Problem med airbag-givare i framstolarna kan även också förekomma.

Har kört ca 5000mil med min coupé nu sedan 2011 och jag har bytt båda bromsoken fram, bytt lite stötdämpare (en blev kass efter beställning av nya tongue), bytt några delar på vevhusventilationen, bytt insugsbälgen, kupéfläkten la av och reparerade sig själv (bytte fläktmotstånd utan någon effekt), bytt ventilkåpspackning pga litet läckage, bytt bakre bussningarna till länkarmarna fram, bytt båda framskärmarna (ROOST!). Även haft lite sporadiskt trubbel med airbag-mattorna i stolarna och med en centrallåsmotor i passagerardörren (har också lagat sig självt). Har även sen tidigare slitna/trasiga lister runt dörrarna från tidigare ägare som lyckats ha hål i dessa när de klivit in i bilen eller lagt grejer i baksätet osv (ganska dyra att byta så det är lågt prio).

Slitna bussningar, trasiga plast-prylar (lite diverse) & lite sporadiska elfel får man nog räkna med om ingen redan bytt ut massa strulande prylar.


Off topic:
Foruminlägg nr 10 000 cool
https://lh5.googleusercontent.com/-7Eh6A42mT0w/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAAEO0/UWuLGr-0A9s/photo.jpg


309 Inlägg
29 mars 2014
#18
saab_sonett skrev:
wettrob skrev:
Tack för lite svar iallafall smile
Jag tänker på en manuell E46 328i eller en 330i, sedan eller kupé.
Årsmodell från 99-03

Dock har jag börjat snegla på 325an också, även den E46 manuell. Vad är skillnaden mellan den och 328an? två hk skillnad endast? känns som att det måste vara något annat också?

Kommer ev köpa en bekants 01as 330, har ej sett bilen nu på några månader och nu har den stått still ett tag, han säger att hela bilen skakar när han kör och det kommer från höger framhjul. Kan det vara skivan som blivit skev?
Är BMWs reservdelar svindyra eller är den i " normal " prisklass?

Glapp i någon bussning?

Köper du BMW så är ebay.de din vän. Reservdelar kostar som volvodelar där. Ibland billigare.

Antyder du att Volvodelar är billiga ? roll Tycker det känns som man kör Ferrari varje gång man åker dit för att hämta ut något. Bmw tycker jag inte är varken billigare eller dyrare än något annat. Men Volvo är ju i en klass för sig, fyfan vad dom tar betalt.

4 261 Inlägg
29 mars 2014
#19
Busgrabb skrev:
panda666 skrev:
Busgrabb skrev:

Monster? Djur till bil?

Vad jämför du med?
Fiat 126?

det är inte som att en e46 330 är slö på något sätt?

med dagens bilar som man ser ute vardagligen så jämför jag med vanliga volvos , franska bilar och allmänt vad man ser ute så är 330 väldigt stark jämfört med dom.

det är inte så att man ser m3 och m5 ute varje dag?

det är det jag jämför med. var det konstigt eller?

Slö, ne kanske inte men verkligen inget märkvärdigt med dagens mått.
200 Hk är typ standard idag i bilarna i de lite större klasserna även om det är Diesel.
På dig låter det som det är en 900 Hk turbo E30 som ritar upp till 200 Km/h.

fan alla har olika synpunkter och alla bilar känns olika för olika personer, 330 känns kanske kraftigt för mig men inte för dig.  tycker inte alls att dagens bilar är nått speciellt starka i motorerna, utan dom flesta kopierar varandra och har massor med tråkiga 4 cylindriga som tänker mycke på förbrukning..vad har du kört på sistone som är nytt och stark i motorn?

synd att man inte får svära här inne alltså

huh?
10 427 Inlägg
29 mars 2014
#20
wettrob skrev:
steifan skrev:
wettrob skrev:
Hallå

Sugen på bilarna som titeln säger, hittar lite dåligt med information men kanske bara jag som är dålig på att söka.

Årsmodell ligger 1998-2003.
Det är en Sedan eller en Kupé jag har spanat på.

Skillnad på Kupé och Sedanen?
Kända fel? Har hört om bussningen i bakaxeln, något annat man bör ha koll på?
Är ljudet och stereon bra?
Osv...

Ja fyll på med erfarenheter ang dem som ni kommer på.

Coupé finns som årsmodeller 99-03 (före facelift, dock kan det vara lite flytande 2003) + facelift modellår 04/05/06.

Karossmässigt är coupé och sedan ganska olika (typ bara dörrhandtag som är lika). Tänk på att dörrarna på coupéerna saknar dörrkarmar så stenhårt vinterbruk är väl väl inte riktigt lämpligt (kanske inte var meningen heller). Jag har inte haft några fönster-problem (ännu) med min coupébrukis, men den står mest i varmt p-garage.

Bakre bussningarna till länkarmarna fram kan bli slitna och bilen vibrerar osv, men även en av bussningarna på respektive sida bak har en förmåga att ställa till trubbel. På coupé finns det även en del fall av att karossen har spruckit där bakvagnen är infäst.
Motormässigt kan det vara vevhusventilationen som sätter igen på vintern (inget problem på sommaren tongue) eller lite luftläck på slangar, bälgar och ev någon givare som ger upp (inget särskilt allvarligt).
Problem med airbag-givare i framstolarna kan även också förekomma.

Har kört ca 5000mil med min coupé nu sedan 2011 och jag har bytt båda bromsoken fram, bytt lite stötdämpare (en blev kass efter beställning av nya tongue), bytt några delar på vevhusventilationen, bytt insugsbälgen, kupéfläkten la av och reparerade sig själv (bytte fläktmotstånd utan någon effekt), bytt ventilkåpspackning pga litet läckage, bytt bakre bussningarna till länkarmarna fram, bytt båda framskärmarna (ROOST!). Även haft lite sporadiskt trubbel med airbag-mattorna i stolarna och med en centrallåsmotor i passagerardörren (har också lagat sig självt). Har även sen tidigare slitna/trasiga lister runt dörrarna från tidigare ägare som lyckats ha hål i dessa när de klivit in i bilen eller lagt grejer i baksätet osv (ganska dyra att byta så det är lågt prio).

Slitna bussningar, trasiga plast-prylar (lite diverse) & lite sporadiska elfel får man nog räkna med om ingen redan bytt ut massa strulande prylar.


Off topic:
Foruminlägg nr 10 000 cool
https://lh5.googleusercontent.com/-7Eh6 … /photo.jpg

Till att börja med, grattis cool

Okej det var en del småfel, men det är ju som sagt småfel och är lätt att fixa.
Men saker som byta bussningarna, byter ni då ut hela länkarmen eller endast bussningen?
Lätt att byta framskärmarna?

Sen är det precis sådana svar jag vill ha, med erfarenhet av modellen och dylikt!

Hur är det med Sedanen? har du någon koll där?

Jag har inte bytt länkarmar fram på min och jag tror de fortfarande är de originalmonterade som sitter där. Dock 3:e paret nya bussningar sedan bilen var ny. Bussningarna fram till länkarmarna går att byta relativt enkelt. Resten i framvagnen är kulleder eller lagringar (förutom 2 bussningar till krängningshämmarna). Det mesta är nog original på min och den har rullat 18200. Bytte iofs stötdämpare, fjädrar och topplagringar osv förra året men inget var tvärslut. Ska byta de klassiska krängningshämmarlänkarna (mellan fjäderben & krängningshämmare) snart lite i förebyggande syfte då jag tycker de är lite mjuka (men inget glapp). Har där heller inga papper på att dom är bytta tidigare.

Sedanen blir väl samma sak, chassit är ju lika (men inte karossen). Om man bortser från fjädrar/stötdämpare/krängningshämmare som kan skilja lite beroende på utrustning, motor och modellår.

Satsa på att köpa en bil med sexa, men jag tycker inte att man helt ska hänga upp sig på vilken utav dom utan låt utrustning/skick styra istället (dvs en kanonschysst lågmilad 320 03 med m-sport II-paket kanske är vettigare än en halvslut 330Ci 01 med endast komfortpaket & standardstolar)



Sök