2434
Sök

Köpråd: Bmw X5

250 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#1
Tja, Tänkte köpa en BMW X5 från 2002. Har typ 80 - 90 tkr att lägga ut. Miltalen verkar ligga mellan 16-19 tusen. Jag har tidigare bara ägt en massa Volvon så detta är ett stort steg :p

Något jag ska tänka på? Speciella fel? Någon jätte dyr service?

Mvh David


Galen
849 Inlägg
26 mars 2014
#2
Försäkring om du inte redan gjort det

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

250 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#3
Jo såg att försäkringen va lite mycket men får nog nöja mig med trafik. Men annars? Ingen som har något att bidra med? Jag har inte heller ägt en automat innan så jag vet inte riktigt vilka fel att leta efter där.


Forummoderator
26 351 Inlägg
26 mars 2014
#4
Vill man verkligen försäkra en sådan vagn med bara trafikförsäkring?
Okej om det var en..Volvo 740 bara som exempel..men..så pass "ny" och full med diverse saker?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Galen
849 Inlägg
26 mars 2014
#5
Om du inte har råd att ha mer än trafik så tycker jag inte du ska köpa en sån dyr bil men men det är bara jag. Kolla all el så det är ok, växellådan ska driva framåt när du lägger i D och släpper upp bromsen. Kolla skatten vet att dieseln är hyfsat dyr. Gå in på autopower Där kanske det finns en köpguide.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Tomten
1 065 Inlägg
26 mars 2014
#6
Frippe08 skrev:
Om du inte har råd att ha mer än trafik så tycker jag inte du ska köpa en sån dyr bil men men det är bara jag. Kolla all el så det är ok, växellådan ska driva framåt när du lägger i D och släpper upp bromsen. Kolla skatten vet att dieseln är hyfsat dyr. Gå in på autopower Där kanske det finns en köpguide.

Håller med här. Tycker du kollar på lite för dyr bil om du bara har råd med trafik.


250 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#7
Tack för tipsen, det är mer jag som är skeptisk till försäkringar. Har haft helförsäkring i många år och aldrig fått "nytta" av den, får väl överväga helförsäkring.


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 mars 2014
#8
DavidMartin skrev:
Tack för tipsen, det är mer jag som är skeptisk till försäkringar. Har haft helförsäkring i många år och aldrig fått "nytta" av den, får väl överväga helförsäkring.

Gör det.
Sen bör du ha lite höjd i form av att vara beredd på en reparation för 10-20 tkr. Elproblem är vanliga på lite äldre X5. Bara haft en 4.4 hemma över en helg via bilfirman. Under 1.5 liter milen gick inte på den iallafall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

250 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#9
Okej, du menar el-fel med bränleinsprutning?

Svårt att kolla det på bilaffär. Va o provkörde idag. El-rutorna va svåra att få upp och en ruta åkte ner helt o fastnade. Tickande ljud i övre delen av motorn som försäljaren säger beror på för sent oljebyte men att han kan åtgärda det tills imorgon. Han nämner att det finns inga serviceböcker på BMWs nyare modeller utan allt sker elektroniskt... Lite ytrost på några ställen som lappats.

Tyckte även att den va lite trög på att växla. Tog 1 till 2 sek att få respons vid full gas. 

http://www.blocket.se/lulea/BMW_X5_4_4_ … _9&w=3
Senast redigerat av DavidMartin (26 mars 2014)


1 798 Inlägg
26 mars 2014
#10
Köp inte han kör ju med massa skitsnack bara

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
18 009 Inlägg
26 mars 2014
#11
DavidMartin skrev:
Okej, du menar el-fel med bränleinsprutning?

Svårt att kolla det på bilaffär. Va o provkörde idag. El-rutorna va svåra att få upp och en ruta åkte ner helt o fastnade. Tickande ljud i övre delen av motorn som försäljaren säger beror på för sent oljebyte men att han kan åtgärda det tills imorgon. Han nämner att det finns inga serviceböcker på BMWs nyare modeller utan allt sker elektroniskt... Lite ytrost på några ställen som lappats.

Tyckte även att den va lite trög på att växla. Tog 1 till 2 sek att få respons vid full gas. 

http://www.blocket.se/lulea/BMW_X5_4_4_ … _9&w=3

Skulle kalla bilen för slut. Avråder köp. Att säljaren säger vad som helst för att få skiten såld är inte något nytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

250 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#12
Men om vi bortser från försäljaren och försöker grunda oss på mer än det sliskiga intrycket jag fick smile

Ingen servicebok
Lite skönhetsfel
Rutorna gick inte upp, men det ska fixas.
Eventuellt lyftarknack, lågt oljetryck? Kanske han kan åtgärda

Är det rimligt att det ska ta ungefär en sek att få respons från en automat?


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 mars 2014
#13
DavidMartin skrev:
Men om vi bortser från försäljaren och försöker grunda oss på mer än det sliskiga intrycket jag fick smile

Ingen servicebok
Lite skönhetsfel
Rutorna gick inte upp, men det ska fixas.
Eventuellt lyftarknack, lågt oljetryck? Kanske han kan åtgärda

Är det rimligt att det ska ta ungefär en sek att få respons från en automat?

Ingen servicebok: Alla bilar har en servicebok! Nu är det vanligt att de har en bok för besikningspapper och även en för AC...
Skönhetsfel: Tja, misskött bil.
Rutorna gick inte upp: Elfel/misskött.
Lyftarknack: Bara att renovera motorn så är den som ny. Säljaren kan hälla i diverse medel så är den tyst i 2 månader.
Seg i automatlådan: Misskött eller rullat mer än vad säljaren säger. Renovera lådan.

Köp gärna denna men lägg cirka 100000:- på att fixa till den sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

250 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#14
Jo, sant, känner att det är skumt att det inte finns någon servicebok. Dessutom har den haft 21 ägare... Blir väl att leta vidare, synd för det finns inte många x5or i norrbotten sad


Of World
3 369 Inlägg
26 mars 2014
#15
21 ägare.. den e sopslut..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 mars 2014
#16
Vill flika in med att nyare BMW inte har servicebok utan det lagars helt elektroniskt i nyckeln och i bilen.
Dom BMW automat jag kört har varit lite segare just från 1:an till 2:an än övriga växlar.
Senast redigerat av Busgrabb (27 mars 2014)

Autotech

Handledare
1 481 Inlägg
27 mars 2014
#17
Tickande ljud i övre delen av motorn är förmodligen kamkedjan som låter då skenorna som kedjan går mot slits.
Kostar multum att byta.  Köp den inte.
Och du lär väl ha stöldförsäkring på en X5:a då den är väldigt populär på andra sidan Östersjön.....


250 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#18
Nu ringde han o sänkte sig till 30000 plus min Volvo.  Värt det?


Handledare
1 481 Inlägg
Forummoderator
18 009 Inlägg
28 mars 2014
#20
DavidMartin skrev:
Nu ringde han o sänkte sig till 30000 plus min Volvo.  Värt det?

Nej. 20000:- utan Volvo så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök