2466
Sök

Köpråd: Bmw X5

Evildan
28 mars 2014
#21
Samma handlare har även en X5 3.0 som rullat 20500mil.
Hur mår den då, tittat även på den?
Dock så avråder jag från -äldre- BMW som rullat långt som bruksvagn.
Köp något problemfritt istället som bruksbil och köp känslobilen som hobbyvagn.

Forummoderator
18 009 Inlägg
28 mars 2014
#22
Evildan skrev:
Samma handlare har även en X5 3.0 som rullat 20500mil.
Hur mår den då, tittat även på den?
Dock så avråder jag från -äldre- BMW som rullat långt som bruksvagn.
Köp något problemfritt istället som bruksbil och köp känslobilen som hobbyvagn.

Vill påstå att äldre "lyxbilar" överlag är ett dåligt köp. Många handlare köper dessa och säljer vidare till privatpersoner som tröttnar på att tanka skiten efter 3 månader och så byter den ägare igen...

Eftersom den ofta byter ägare tänker folk att "service får nästa stackare göra" Jag har ett ordspråk som även passar in på denna typ av bil: "Att köpa en sådan och tro att den inte behöver dyra reparationer är som att skjuta sig själv i foten och tro att det inte gör ont"

Men visst hade jag gärna kryssat omkring i en X5 4.4. Ekonomin tillåter inte detta dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2014
#23
Trådskaparen har inte funderat på en BMW X3 E83 istället? Den är nästan lika stor men betydligt roligare att köra till priset av att fjädringskomforten är något sämre och insteget till baksätet är trångt, till skillnad från sin storebror är E83 nära inpå befriad från fel med undantag för lite klena fjädrar bak och driftkostnaderna är en bråkdel av vad den större modellen kräver.

En X3 3.0i bjuder på samma prestanda som men känns piggare än en X5 4.4i, till två tredjedelar av förbrukningen i praktiken så den är värd att provköra.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

250 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#24
Tack för tipsen! Försäljaren va så otrevlig idag att jag gick därifrån. Känns skönt, han får försöka lura någon annan smile

Jo, X5 tar mycket bensin men vill gärna ha en V8 i en stor bil. Tycker inte att amerikanarna är så fina och X3 ser inte lika maffig ut.


Forummoderator
18 009 Inlägg
28 mars 2014
#25
DavidMartin skrev:
Tack för tipsen! Försäljaren va så otrevlig idag att jag gick därifrån. Känns skönt, han får försöka lura någon annan smile

Jo, X5 tar mycket bensin men vill gärna ha en V8 i en stor bil. Tycker inte att amerikanarna är så fina och X3 ser inte lika maffig ut.

Självklart ska du ha en 4.4 V8. Mopedmotor i dessa är synd. Men var beredd: Kommer att kosta sjuka pengar att hålla rullande om du köper en sliten jävel för 70-80 tkr.

Titta lite på Jeep Grand Cherokee.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 798 Inlägg
28 mars 2014
#26
Chevrolet Tahoe är ju ganska billiga de också och lär väl va lika rejäla som de flesta jänkare. Törstiga ja visst men de är ju den typen av bilar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

250 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#27
Tog en liten tänkepaus men nu ska det bli köp! BMW X5 4,4 från 02 med 11000 mil. Men jag har börjat fundera lite på framtida kostnader. Att den är dyr i bensin, skatt och försäkring är inget problem. Men det skulle bli katastrof om jag va tvungen att lägga ner 50 000 spänn eller liknande på reperationer. Känns som att den sannolikheten är ändå ganska stor.

Därför har jag börjat fundera på Volvo igen tongue lite trist då jag har ägt 5 volvon tidigare


62 Inlägg
19 april 2014
#28
DavidMartin skrev:
Tog en liten tänkepaus men nu ska det bli köp! BMW X5 4,4 från 02 med 11000 mil. Men jag har börjat fundera lite på framtida kostnader. Att den är dyr i bensin, skatt och försäkring är inget problem. Men det skulle bli katastrof om jag va tvungen att lägga ner 50 000 spänn eller liknande på reperationer. Känns som att den sannolikheten är ändå ganska stor.

Därför har jag börjat fundera på Volvo igen tongue lite trist då jag har ägt 5 volvon tidigare

Varför köper du bara ingen MB ML istället för X5?

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags

250 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#29
Kollat på den tidigare men den har för mjuka former smile

Dessa är kandidaterna

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_s8 … 5.htm?aw=1

http://www.blocket.se/lulea/Bmw_x5_4_4i … 9.htm?aw=1


309 Inlägg
19 april 2014
#30
DavidMartin skrev:
Tog en liten tänkepaus men nu ska det bli köp! BMW X5 4,4 från 02 med 11000 mil. Men jag har börjat fundera lite på framtida kostnader. Att den är dyr i bensin, skatt och försäkring är inget problem. Men det skulle bli katastrof om jag va tvungen att lägga ner 50 000 spänn eller liknande på reperationer. Känns som att den sannolikheten är ändå ganska stor.

Därför har jag börjat fundera på Volvo igen tongue lite trist då jag har ägt 5 volvon tidigare

Men va ? Nej den sannolikheten är väldigt liten… Om man resonerar så ska man hålla sig till billiga skrothögar.
Att en modern Volvo skulle hålla bättre än en modern BMW tror jag inte, det är 50/50. Allt kan rasa.

Det är bränsle, skatt, försäkring, bromsar och däck som är dyrt på en sådan bil. Dyrare än vad man tror.
Jag kollade på X5 4.4 innan jag köpte min XC90, försäkringen(hel) på X5 skulle blir 2500:- i månaden(23år), då har jag helt skadefri bakgrund. Så allt som allt skulle det hamna på minst 10.000:- i månaden för mig med bränsle, skatt,försäkring,reservdelar. Räkna på det ordentligt innan du köper något smile

250 Inlägg
19 april 2014
Trådstartare
#31
Tänkte nog mer att en v8 är dubbelltrubbel samt att valvetronic va väl ganska obeprövat 2002.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2014
#32
DavidMartin skrev:
Tänkte nog mer att en v8 är dubbelltrubbel samt att valvetronic va väl ganska obeprövat 2002.

Den jämförelse du gör blir lite skev en S80 2.5t bör jämföras med en 525i och en X5 4.4i med en XC90 T6 eller en V8 men den senare ligger högre i pris. Är du orolig för driftkostnaderna är en S80 eller en 525i ett bättre val men är det en stadsjeep du vill ha är varken X5 eller XC90 ett hot mot någons plånbok även om de kostar mer i drift och kan kosta mycket i reparationer om något går fel.

X5 4.4i finns med två olika motorer, M62TUB44 till och med 2002 och N62B44 från 2003 och framåt där endast den senare har Valvetronic. Systemet i sig har varit pålitligt sedan det kom hösten 2001 och gör stor skillnad på motorerna men materialfel i mellanaxlarna orsakade problem på tidiga N62 (upp till produktionsdatum 2004/06 om jag har rätt information) och det kostar en bra slant att åtgärda.

Men symptomen är att motorn går dåligt och bilen reagerar på det genom att tända varningslampan för motorn och gå i nödläge, majoriteten av de bilar som var i riskzonen för det felet bör ha drabbats och åtgärdats redan. Om inget annat för att de är svåra att bruka om de är defekta och om inget annat godkänner inte besiktningen en bil med felkoder och en tänd motorlampa. Sedan har du kylröret på N62 som kunde läcka och kosta stora belopp att byta ut eftersom det sitter så illa till men idag har man kommit på metoder som tacklar det problemet till mer normala kostnader.

Du tänker helt rätt i mina ögon för få människor springer med huvudet före och köper en bil som kan vålla problem, men alla bilar har sina svagheter inklusive X5 4.4i och alla exemplar är inte tickande bomber. Är det en X5 med V8 du vill ha kan du alltid läsa på och sätta dig in i modellen för att sedan göra en noggrann kontroll innan du slår till på en bil, men om du inte orkar eller har tid finns det modeller med så små typfel att man nästan kan köpa en med förbundna ögon.

En BMW X3 till exempel, den är inte lika fräck som en X5 4.4i men jag hade personligen trivts bättre i den än med en Volvo S80. Och jag tror en X3 3.0i är mer driftsäker och har färre dyra punkter än vad en Volvo Turbo har, roligare att köra tycker jag definitivt den är!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 april 2014
#33
Rquired skrev:
DavidMartin skrev:
Tänkte nog mer att en v8 är dubbelltrubbel samt att valvetronic va väl ganska obeprövat 2002.

Den jämförelse du gör blir lite skev en S80 2.5t bör jämföras med en 525i och en X5 4.4i med en XC90 T6 eller en V8 men den senare ligger högre i pris. Är du orolig för driftkostnaderna är en S80 eller en 525i ett bättre val men är det en stadsjeep du vill ha är varken X5 eller XC90 ett hot mot någons plånbok även om de kostar mer i drift och kan kosta mycket i reparationer om något går fel.

X5 4.4i finns med två olika motorer, M62TUB44 till och med 2002 och N62B44 från 2003 och framåt där endast den senare har Valvetronic. Systemet i sig har varit pålitligt sedan det kom hösten 2001 och gör stor skillnad på motorerna men materialfel i mellanaxlarna orsakade problem på tidiga N62 (upp till produktionsdatum 2004/06 om jag har rätt information) och det kostar en bra slant att åtgärda.

Men symptomen är att motorn går dåligt och bilen reagerar på det genom att tända varningslampan för motorn och gå i nödläge, majoriteten av de bilar som var i riskzonen för det felet bör ha drabbats och åtgärdats redan. Om inget annat för att de är svåra att bruka om de är defekta och om inget annat godkänner inte besiktningen en bil med felkoder och en tänd motorlampa. Sedan har du kylröret på N62 som kunde läcka och kosta stora belopp att byta ut eftersom det sitter så illa till men idag har man kommit på metoder som tacklar det problemet till mer normala kostnader.

Du tänker helt rätt i mina ögon för få människor springer med huvudet före och köper en bil som kan vålla problem, men alla bilar har sina svagheter inklusive X5 4.4i och alla exemplar är inte tickande bomber. Är det en X5 med V8 du vill ha kan du alltid läsa på och sätta dig in i modellen för att sedan göra en noggrann kontroll innan du slår till på en bil, men om du inte orkar eller har tid finns det modeller med så små typfel att man nästan kan köpa en med förbundna ögon.

En BMW X3 till exempel, den är inte lika fräck som en X5 4.4i men jag hade personligen trivts bättre i den än med en Volvo S80. Och jag tror en X3 3.0i är mer driftsäker och har färre dyra punkter än vad en Volvo Turbo har, roligare att köra tycker jag definitivt den är!

På bilfirman bytte vi in en MYCKET misskött 4.4 en gång. Den hade inte fått en service på cirka 4000 mil. Gick som en klocka. Jag är väl inte något större fan av BMW men den bilen gillade jag. Efter en service hade jag den en helg för den skulle få rulla lite och om det var eventuella fel. Det var det inte. Gillar X5. Baserat på endast en förvisso men ändå. X3? Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2014
#34
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:
DavidMartin skrev:
Tänkte nog mer att en v8 är dubbelltrubbel samt att valvetronic va väl ganska obeprövat 2002.

Den jämförelse du gör blir lite skev en S80 2.5t bör jämföras med en 525i och en X5 4.4i med en XC90 T6 eller en V8 men den senare ligger högre i pris. Är du orolig för driftkostnaderna är en S80 eller en 525i ett bättre val men är det en stadsjeep du vill ha är varken X5 eller XC90 ett hot mot någons plånbok även om de kostar mer i drift och kan kosta mycket i reparationer om något går fel.

X5 4.4i finns med två olika motorer, M62TUB44 till och med 2002 och N62B44 från 2003 och framåt där endast den senare har Valvetronic. Systemet i sig har varit pålitligt sedan det kom hösten 2001 och gör stor skillnad på motorerna men materialfel i mellanaxlarna orsakade problem på tidiga N62 (upp till produktionsdatum 2004/06 om jag har rätt information) och det kostar en bra slant att åtgärda.

Men symptomen är att motorn går dåligt och bilen reagerar på det genom att tända varningslampan för motorn och gå i nödläge, majoriteten av de bilar som var i riskzonen för det felet bör ha drabbats och åtgärdats redan. Om inget annat för att de är svåra att bruka om de är defekta och om inget annat godkänner inte besiktningen en bil med felkoder och en tänd motorlampa. Sedan har du kylröret på N62 som kunde läcka och kosta stora belopp att byta ut eftersom det sitter så illa till men idag har man kommit på metoder som tacklar det problemet till mer normala kostnader.

Du tänker helt rätt i mina ögon för få människor springer med huvudet före och köper en bil som kan vålla problem, men alla bilar har sina svagheter inklusive X5 4.4i och alla exemplar är inte tickande bomber. Är det en X5 med V8 du vill ha kan du alltid läsa på och sätta dig in i modellen för att sedan göra en noggrann kontroll innan du slår till på en bil, men om du inte orkar eller har tid finns det modeller med så små typfel att man nästan kan köpa en med förbundna ögon.

En BMW X3 till exempel, den är inte lika fräck som en X5 4.4i men jag hade personligen trivts bättre i den än med en Volvo S80. Och jag tror en X3 3.0i är mer driftsäker och har färre dyra punkter än vad en Volvo Turbo har, roligare att köra tycker jag definitivt den är!

På bilfirman bytte vi in en MYCKET misskött 4.4 en gång. Den hade inte fått en service på cirka 4000 mil. Gick som en klocka. Jag är väl inte något större fan av BMW men den bilen gillade jag. Efter en service hade jag den en helg för den skulle få rulla lite och om det var eventuella fel. Det var det inte. Gillar X5. Baserat på endast en förvisso men ändå. X3? Nej.

Du skulle kört en X3 3.0SD för en helg och se vad du tyckt om den, du brukar tycka om kombinationen diesel och automatlåda och den sexan med biturbo går inte av för hackor. Personligen är jag glad i modellen och det enda jag kan hålla mot den är att fjädringen är lite väl stötig för biltypen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 april 2014
#35
Rquired skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:

Den jämförelse du gör blir lite skev en S80 2.5t bör jämföras med en 525i och en X5 4.4i med en XC90 T6 eller en V8 men den senare ligger högre i pris. Är du orolig för driftkostnaderna är en S80 eller en 525i ett bättre val men är det en stadsjeep du vill ha är varken X5 eller XC90 ett hot mot någons plånbok även om de kostar mer i drift och kan kosta mycket i reparationer om något går fel.

X5 4.4i finns med två olika motorer, M62TUB44 till och med 2002 och N62B44 från 2003 och framåt där endast den senare har Valvetronic. Systemet i sig har varit pålitligt sedan det kom hösten 2001 och gör stor skillnad på motorerna men materialfel i mellanaxlarna orsakade problem på tidiga N62 (upp till produktionsdatum 2004/06 om jag har rätt information) och det kostar en bra slant att åtgärda.

Men symptomen är att motorn går dåligt och bilen reagerar på det genom att tända varningslampan för motorn och gå i nödläge, majoriteten av de bilar som var i riskzonen för det felet bör ha drabbats och åtgärdats redan. Om inget annat för att de är svåra att bruka om de är defekta och om inget annat godkänner inte besiktningen en bil med felkoder och en tänd motorlampa. Sedan har du kylröret på N62 som kunde läcka och kosta stora belopp att byta ut eftersom det sitter så illa till men idag har man kommit på metoder som tacklar det problemet till mer normala kostnader.

Du tänker helt rätt i mina ögon för få människor springer med huvudet före och köper en bil som kan vålla problem, men alla bilar har sina svagheter inklusive X5 4.4i och alla exemplar är inte tickande bomber. Är det en X5 med V8 du vill ha kan du alltid läsa på och sätta dig in i modellen för att sedan göra en noggrann kontroll innan du slår till på en bil, men om du inte orkar eller har tid finns det modeller med så små typfel att man nästan kan köpa en med förbundna ögon.

En BMW X3 till exempel, den är inte lika fräck som en X5 4.4i men jag hade personligen trivts bättre i den än med en Volvo S80. Och jag tror en X3 3.0i är mer driftsäker och har färre dyra punkter än vad en Volvo Turbo har, roligare att köra tycker jag definitivt den är!

På bilfirman bytte vi in en MYCKET misskött 4.4 en gång. Den hade inte fått en service på cirka 4000 mil. Gick som en klocka. Jag är väl inte något större fan av BMW men den bilen gillade jag. Efter en service hade jag den en helg för den skulle få rulla lite och om det var eventuella fel. Det var det inte. Gillar X5. Baserat på endast en förvisso men ändå. X3? Nej.

Du skulle kört en X3 3.0SD för en helg och se vad du tyckt om den, du brukar tycka om kombinationen diesel och automatlåda och den sexan med biturbo går inte av för hackor. Personligen är jag glad i modellen och det enda jag kan hålla mot den är att fjädringen är lite väl stötig för biltypen.

O ja! Diesel och automat: Mumma. Det är det säkert i denna bil med men ska man ändå ha en "Suv" så varför inte ha den större? Jämför XC90 mot XC60. XC60 är i mina ögon en trång leksaksbil. Dyr sådan. Men min personliga uppfattning som sagt... Men hade jag fått en gratis så hade det nog gått bra...

På tal om stötig fjädring: Visst är det trevligt att köra cabbe nu när det är sommar på västkusten men Sebringen rasslar som en förbannad skallerorm över ojämnheter i vägen... Personliga värderingar alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 april 2014
#36
Hybridsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Hybridsmurfen skrev:

På bilfirman bytte vi in en MYCKET misskött 4.4 en gång. Den hade inte fått en service på cirka 4000 mil. Gick som en klocka. Jag är väl inte något större fan av BMW men den bilen gillade jag. Efter en service hade jag den en helg för den skulle få rulla lite och om det var eventuella fel. Det var det inte. Gillar X5. Baserat på endast en förvisso men ändå. X3? Nej.

Du skulle kört en X3 3.0SD för en helg och se vad du tyckt om den, du brukar tycka om kombinationen diesel och automatlåda och den sexan med biturbo går inte av för hackor. Personligen är jag glad i modellen och det enda jag kan hålla mot den är att fjädringen är lite väl stötig för biltypen.

O ja! Diesel och automat: Mumma. Det är det säkert i denna bil med men ska man ändå ha en "Suv" så varför inte ha den större? Jämför XC90 mot XC60. XC60 är i mina ögon en trång leksaksbil. Dyr sådan. Men min personliga uppfattning som sagt... Men hade jag fått en gratis så hade det nog gått bra...

På tal om stötig fjädring: Visst är det trevligt att köra cabbe nu när det är sommar på västkusten men Sebringen rasslar som en förbannad skallerorm över ojämnheter i vägen... Personliga värderingar alltså.

Jag förstår din poäng men när X3 E83 i det här fallet varken har samma svagheter eller de driftkostnader en X5 E53 dras med blir det tvärt om i mina ögon, E53 är absolut ingen dålig eller opålitlig bil men de amerikanska montörerna verkar inte ha gjort ett lika bra jobb som sina kollegor från Österike med facit i hand. Även i fallet Volvo kan jag vela lite mellan modellerna för XC60 är ett bra bit mer modern än vad storebror är, och förmodligen är jag duktig på Tetris för jag brukar aldrig ha några problem med att få in det jag behöver i en bil oavsett storlek.

Det sista ignoreras för jag har alltid velat ha en cabriolet och du har två stycken så kom inte med några klagomål.  wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

250 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#37
Rquired skrev:
DavidMartin skrev:
Tänkte nog mer att en v8 är dubbelltrubbel samt att valvetronic va väl ganska obeprövat 2002.

Den jämförelse du gör blir lite skev en S80 2.5t bör jämföras med en 525i och en X5 4.4i med en XC90 T6 eller en V8 men den senare ligger högre i pris. Är du orolig för driftkostnaderna är en S80 eller en 525i ett bättre val men är det en stadsjeep du vill ha är varken X5 eller XC90 ett hot mot någons plånbok även om de kostar mer i drift och kan kosta mycket i reparationer om något går fel.

X5 4.4i finns med två olika motorer, M62TUB44 till och med 2002 och N62B44 från 2003 och framåt där endast den senare har Valvetronic. Systemet i sig har varit pålitligt sedan det kom hösten 2001 och gör stor skillnad på motorerna men materialfel i mellanaxlarna orsakade problem på tidiga N62 (upp till produktionsdatum 2004/06 om jag har rätt informat...

Bra skrivet! Okej, då är det väl vanos som 02an har? Har varit och kollat på x5an som gått 11 000 mil. Den verkade vara i fint skick, inte ens något ljud från ventilerna. Hade mycket hellre valt en 4,6 men då ligger miltalen på 18 000 om man vill hålla sig kring 100 tkr. Får kanske lugna mig lite o nöja mig med 286 hk smile



Sök