3464
Sök

Frågor om sne ratt efter däckbyte

112 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
Idag har jag bytt till sommardäck. Jag hittade några begagnade sommardäck till min gamla kärra som nu är på plats. Dock så är ratten lite sne, men däcken känns i övrigt bra.

Jag har läst mig till att en hjulinställning är att rekommendera, men jag har inte riktigt pengar för det just nu.
De nya däcken är av två olika märken. Kan det vara en lösning att bara byta plats på dem? Och i så fall - ska jag byta plats på framdäcken eller sätta de som nu sitter bak fram?

Och till sist - slits däck konstigt om ratten är sne - alltså, är det någon fara att köra med den som den är?

Tacksam för svar!

Random Hero
4 047 Inlägg
30 mars 2014
är det samma dimensioner på däcken?

Dog food lid. Backwards

112 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
Ja, det är samma dimensioner på alla. Dock inte samma märke, så nu har jag Goodyear fram och Kumho bak.

383 Inlägg
31 mars 2014
Pumpa däcken, har du en bit till macken så vänta ett tag innan du kollar däcktrycket då du har högre tryck när däcken är varma. Har du bara likadana däck fram så är det inget som kan påverka hjulinställningen.

112 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
Tack för tipset! :-)

Det gjorde jag och det visade sig att det var mycket tryck i ena bakdäcket (runt 2.8) och lite i det andra (2.1), men det fixade jag så nu är det lika. Men ratten var sne även efter, men jag tror bilen går rakt

86 Inlägg
31 mars 2014
Orfeus skrev:
Tack för tipset! :-)

Det gjorde jag och det visade sig att det var mycket tryck i ena bakdäcket (runt 2.8) och lite i det andra (2.1), men det fixade jag så nu är det lika. Men ratten var sne även efter, men jag tror bilen går rakt

Tja!

Ifall den går rakt nu när framdäcken har samma lufttryck så kan du alltid försöka skruva loss ratten och skruva tillbaka den i rakt läge.
Eller så kör du till valfri däckfirma som utför hjulinställning med en påse bullar och en 500-ing så kanske Pelle, Patrik eller Erik kan hjälpa dig efter stängning smile

Om ingen vid dessa namnen arbetar där så ta en resa in till göteborg och fråga efter Glenn, han är en höjdare på det där!

Röda bilar är skit :(

Sök