3421
Sök

Fläktrem låter ju mer varv det är på motorn, Volvo 740 B230F

151 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Hej.

Fläktremmen på min 740 tjuter ganska högt då det är lite varv på motorn, speciellt på 2ans växel och mellan 1000-2000 varv, ibland så hjälper det om man sprayar lite på remmen. Behöver remmen bytas tro? eller något annat?

MVH Isrally.

5 686 Inlägg
1 april 2014
Antingen räcker det att bara spänna remmen, om inte så är det byte som gäller.

86 Inlägg
1 april 2014
Slipa gärna lite med papper på remhjulet när du ändå har remmen av, rost å sånt jäkelskap sliter bara ner den nya remmen snabbare smile

Röda bilar är skit :(

2 250 Inlägg
1 april 2014
Remmen är väl så nedsliten,   smal,  så den bottnar i remskivornas spår. Då hjälper det inte att spänna än mer. Byt rem o justera rätt. För hårt frestar bara onödigt  hårt.

151 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
Tack för alla svar, det blir nog till att byta remmen snart men sålänge så hörde jag att man kan ta en hård tvål och hålla imot så att det är tyst ett tag, kan detta stämma? Bara tills jag bytt remmen.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 april 2014
isrally skrev:
Tack för alla svar, det blir nog till att byta remmen snart men sålänge så hörde jag att man kan ta en hård tvål och hålla imot så att det är tyst ett tag, kan detta stämma? Bara tills jag bytt remmen.

Kanske funkar, men remmen slutar ju inte slira för det. Bara ljudet du blir av med

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

2 250 Inlägg
2 april 2014
Ja eller skär av den.... då blir den också tyst smile om du inte ids byta.

Menar som så att remmen har ju en uppgift att fylla. Om den slirar, med eller utan ljud, så påverkas ju något, t ex laddningen eller vattenpumpen -kylningen.

Sök