9 april 2014
Trådstartare
Tjenare
Har ett problem som jag har arbetat med i månader. Bilen startar bra och har jämn och fin tomgång men efter en stund så kan bilen hosta till eller dö helt och hållet, brukar oftast bara vara att vrida på nyckeln så startar bilen igen men ibland så kan kylarfläkten komma igång och så länge den går så startar inte bilen. Finns tillfällen som jag har stängt av strömmen helt och hållet och då kan fläkten fortsätta snurra. När detta händer så tänds lambda lampan snabbt men sedan slocknar. Märkt även att ibland så klickar det antingen i spridarbrygg relät eller kylarfläkt relät, hitta en dålig kabel som gick till spridar relät så skarva och bytte den och detta gav effekt för en stund, bilen gick på tomgång längre än vad den gjort förut. For och testkörde men efter några minuters körning så hosta den till igen, vände om hem åt och just utanför korsning till huset när jag släppte gasen så hade tomgången lagt sig på 2000 rpm. Gick ut och knacka på relät lite och då gick tomgången ner till det normala men sedan till att dö. Bilen hostar även oftare om man kör än vad den gör på tomgång. Bilen dricker varken kylarvätska och lite mängder olja men har kolsvarta tändstift så den får för fet blandning i alla fall.
Bytta komponenter:
-Bränslefilter
-Bränslepumps relä
-Luftmassemätare
-Kollat och bytt vakumslangar
-temperaturgivare
-Vevhusventilation (var dålig)
-Tändspolare, rotor och fördelarlock
-Luftfilter
Rengjort tomgångsmotor, spjällhus, insug och ny insugspackning.
Kan även tillägga att hade in den till volvo var den stog i 3 veckor utan några framsteg. Var dom påstod att det var motor styrenheten till 99%. Jag själv är ganska säker på att det är en kortslutning eller dålig kontakt nånstans, men så som det låter nu så skulle det vara spridar relät
Tack på förhand.