2373
Sök

Volvo 850 t5. Kan stänga av sig och kylarfläkten startar???

6 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Tjenare

Har ett problem som jag har arbetat med i månader. Bilen startar bra och har jämn och fin tomgång men efter en stund så kan bilen hosta till eller dö helt och hållet, brukar oftast bara vara att vrida på nyckeln så startar bilen igen men ibland så kan kylarfläkten komma igång och så länge den går så startar inte bilen. Finns tillfällen som jag har stängt av strömmen helt och hållet och då kan fläkten fortsätta snurra. När detta händer så tänds lambda lampan snabbt men sedan slocknar. Märkt även att ibland så klickar det antingen i spridarbrygg relät eller kylarfläkt relät, hitta en dålig kabel som gick till spridar relät så skarva och bytte den och detta gav effekt för en stund, bilen gick på tomgång längre än vad den gjort förut. For och testkörde men efter några minuters körning så hosta den till igen, vände om hem åt och just utanför korsning till huset när jag släppte gasen så hade tomgången lagt sig på 2000 rpm. Gick ut och knacka på relät lite och då gick tomgången ner till det normala men sedan till att dö. Bilen hostar även oftare om man kör än vad den gör på tomgång. Bilen dricker varken kylarvätska och lite mängder olja men har kolsvarta tändstift så den får för fet blandning i alla fall.

Bytta komponenter:

-Bränslefilter
-Bränslepumps relä
-Luftmassemätare
-Kollat och bytt vakumslangar
-temperaturgivare
-Vevhusventilation (var dålig)
-Tändspolare, rotor och fördelarlock
-Luftfilter

Rengjort tomgångsmotor, spjällhus, insug och ny insugspackning.

Kan även tillägga att hade in den till volvo var den stog i 3 veckor utan några framsteg. Var dom påstod att det var motor styrenheten till 99%. Jag själv är ganska säker på att det är en kortslutning eller dålig kontakt nånstans, men så som det låter nu så skulle det vara spridar relät

Tack på förhand.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
9 april 2014
Tror oxå på spridarrelät!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

8 250 Inlägg
9 april 2014
Prova att byta huvudreläet som sitter ovanför kylaren. Kanske det du kallar spridarrelä? För det kan ge konstiga fenomen när det blir dåligt. Allt kan funka fint så länge motorn är kall, men när motorn börjar få upp lite värme så händer det skumma saker.

6 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
Blir väl att göra så, tack för snabba svar. smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 april 2014
Hur är det med jordkablarna för styrboxen i blocket? ifall de glappar kan det ge liknande bekymmer, det skall sitta på 3 ställen om jag inte minns fel, en nere bredvid där oljestickan går in, sedan 2st strax under insuget på höger sida ifall man tittar framifrån... (tänkte ifall ni kommit åt någon när ni fixade med insuget och vevhusventen)

dock så låter kylfläkt på tändning samtidigt som den inte går att starta som att den är i bootload-mode, och ifall den gör så utan att något är ändrat tycker jag också det låter som att styrboxen mår lite dåligt...

6 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
Felet hittat, var dålig kontakt mellan styrboxen och själva styrbox kontakterna. Om man bröt lite på plastklossarna till kablarna så fick den kontakt och gick fint men bröt man åt andra hållet så dog bilen och fläkten kom på. Tenn plattorna har visst mist sin spänts över åren så skall löda piggarna tjöckre. smile

Sök