3022
Sök

Besikta volvo 945 Italien import med större turbo

3 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Har lite funderingar kring att köpa en 945:a Italien import för att ev sedan sätta i större turbo. Varför jag just har valt Italien import är för att jag har fått för mig att dem får du besikta med annan än original turbo, har läst och sökt runt mycket men har inte blivit klok på det. Så därför frågar jag här, Kan jag köpa en import och sätta i större turbo och rulla igenom besiktningen fel fritt? Eller har det något med årsmodell att göra? Har kanske fått allt bakom bakfoten.

Tack på förhand!smile

8 250 Inlägg
9 april 2014
#2
Ser dem på besiktningen att du bytt turbo så blir det en stoppsmäll direkt. Det faktum att bilen är importerad är irrelevant. Byggs den om så ska den uppfylla svenska regler. Hade den däremot byggts om innan importen till sverige och så hade det varit lite annan sak.


349 Inlägg
9 april 2014
#3
Hur pass mycket större turbo har du tänkt?

Random Hero
4 047 Inlägg
9 april 2014
#4
det finns 12837 trådar om detta, är den nyare än 98 så är den helbilsgodkänd, mao du får inte ändra ett piss i stort sett. Sen att de går igenom besiktning ändå är en annan sak...

jag kom igenom med 425hk, screampipe, stor turbonetics snurra mm o min bil är helbilsgodkänd. det beror mycket på bes gubbens kunskap och hur pass han ser mellan fingrarna och hur bilen ser ut i allmänthet har jag fått höra 3-4ggr från olika stationer

Dog food lid. Backwards

675 Inlägg
9 april 2014
#5
DusanMandick skrev:
det finns 12837 trådar om detta, är den nyare än 98 så är den helbilsgodkänd, mao du får inte ändra ett piss i stort sett. Sen att de går igenom besiktning ändå är en annan sak...

jag kom igenom med 425hk, screampipe, stor turbonetics snurra mm o min bil är helbilsgodkänd. det beror mycket på bes gubbens kunskap och hur pass han ser mellan fingrarna och hur bilen ser ut i allmänthet har jag fått höra 3-4ggr från olika stationer

Det är olika beroende på vilket bilmärke smile Volvo brukar vara helbilsgodkända från -97, men det får man kolla upp i regbeviset.


Random Hero
4 047 Inlägg
9 april 2014
#6
april 96 började det komma, efter 98 är alla bilar godkända. men det står i regpapprena. rätta mig om ja har fel

Dog food lid. Backwards

1 758 Inlägg
9 april 2014
#7
Helbilsgodkänd eller inte är irrelevant i sammanhanget. Är bilen nyare än 1975, vilket den är eftersom det är en 940, måste motorn vara avgascertifierad. Annan modell på turbon innebär att motor inte längre uppfyller certifieringen.

564 Inlägg
9 april 2014
#8

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Handledare
1 481 Inlägg
10 april 2014
#9
Marlboroman skrev:
Ser dem på besiktningen att du bytt turbo så blir det en stoppsmäll direkt. Det faktum att bilen är importerad är irrelevant. Byggs den om så ska den uppfylla svenska regler. Hade den däremot byggts om innan importen till sverige och så hade det varit lite annan sak.

En importbil som ska regbesiktas i Sverige måste vara i orginalskick. Undantag kan finnas för flyttgods.


3 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
Ser dem på besiktningen att du bytt turbo lttblir det en stoppsmäll direkt. Det faktum att bilen är importerad är irrelevant. Byggs den om så ska den uppfylla svenska regler. Hade den däremot byggts om innan importen till sverige och så hade det varit lite annan sak.

Tack för svaret! Så jag kan alltså lika gärna köpa en vanlig ltt och sätta i större turbo och sedan plocka ur den och sätta i orginalet och åka o besikta? Lättast och göra så va? kom gärna med förslag om det finns några kryphål man kan utnyttja! smile

183 Inlägg
10 april 2014
#11
Jag besiktigade min 855 t5 2,0 Italien import flera gånger utan problem
Dock var inte min helbilsgodkänd och dom såg även min större turbo samt 3" dp och racekat.

Blev stoppad ett par gånger av trafikpolisen som ville göra en del anmärkningar på mina moddar dock upptäckte dom att den inte var helbils godkänd så det gick inte.
Kan vara annat med en 940 det vet jag dock inte.
Min var en -96

Det är inte laddet som dödar.


Sök