Hej. Lånade syrrans v70 som hade stått ett par dagar. Körde några korta sträckor och sedan hade jag tänkt att ta en motor kontroll på den. Tog upp oljestickan och märkte direkt att den var grå och geggig. Första tanken var att topplockspackningen hade gått men blev mer osäker med tiden.
Syrran är bomb säker att det är toppackningen och vill byta den till helgen men de känns som en onödig kostnad då ja inte tror på detta.
Dagen efter satte jag i motorvärmaren ett par timmar och torka av stickan. Märkte att oljenivån var mycket låg. Körde en bit men geggan kom inte tillbaka ? Märkte att det rök ur oljestickan när man tog ur den (Vevhusventilationen tätt?) Känner inga avgaser i kylarbehållaren och den har inte sjunkit enligt mig isåfall mycket lite. Bilen är nybesiktigad för en månad sedan med fina avgasvärden. Komp testat och fick jämna värden på ca 12 - 13 bar vilket jag anser vara högt för en turbo motor (rätt eller fel?) Tändstiftena var vita med en liten beläggning på dem (Varför?) Avgaserna är varma och kan inte hålla handen mer än några sekunder innan det blir jobbigt. Känner ingen smak av glykol på handen efter jag hållit handen bakom.
Jag tror att den gråa geggan var rent tillfälligt och att oljan är gammal samt att vevhusventilationen är tätt och turbon inte får den smörjning den behöver därför blir det en mager blandning och hög temp för avgaserna?
Hur fel har jag på en skala från 1 - 10 ? Är det dags för ett topplocksbyte eller inte ?
Hur är den servad då? På mn ligger det kontroll av vuvhusvent samt byte/rengöring av oljefälla på 18 000 mils servicen. Mao borde det kanske vara dags på denna också? Kanske ny kamrem också om det inte är gjort?
Nyköpt bil för en månad sedan. Kamrem bytt vid 25 000 mil. Vet ej hur den har varit servad men känns att den inte har blivit allt för snällt körd/Servad.
Hej igen. Stämmde att det bara var o-packningen på oljestickan som var sleten och lite fukt fasnade på stickan som gjorde att det blev den effekten de blev. Men tänkte att de är lika bra att göra en service på bilen då det känns som oljan var antik. Visste att vevhusventilationen var tät då det rök ur oljestickan så passade på att rengöra denna också. Men nu efter rengörningen rycker de fortfarande……
#Rengjorde vevhusventilationerna och alla slangar samt skarva på den en ny slang på den lilla slangen som sitter vid sidan av insuget (vänster framifrån). Var inte mycket skit mest hårda skorpor. Rengjorde med bensin och fick lufttorka sedan. Byte samtidigt olja, oljefilter samt luftfilter. Vid uppstarten så rök det inget hur oljestickan men efter 10 - 15 sekunder började det och sen var vi tillbaka på ruta 0 (Kanske kanske lite bättre)
Nu till min fråga. Varför fortsätter det att ryka? Någon sa att tråget måste ner för att rengöra något där? Rätt eller fel?
Där den större slangen går in i blocket brukar det kunna bli riktigt täppt. Annars om alla slangar är hela å på rätt plats brukar man klara sig utan å riva tråget på dom här bilarna är ju dock inte någon nackdel å gör det.
Ja alla slangar är hela. Fick bort den korta slangen mot blocket utan större problem och den var lika som alla andra slangar. Får nog bli att köra med den som de är nu ett tag för att senare ta och göra om detta och ev byta slangarna och huset istället.
En annan effekt som finns är att det luktar typ lakris i luften som kommer in i kupén. Några säger att det kan göra det pga tätt vevhusvent. Stämmer det ?
Hålet i blocket är garanterat full med koks använd piprensare så du kommer ner i sumpen. Bort med insuget igen. Byt fällan till ny samt slangarna gör rent i alla öppningar.