4189
Sök

Min Volvo 940 ftt -93 går skit vid gaspådrag!

106 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#1
Hej har en 940ftt som aldrig har krånglar sedan jag köpte den. Helt plötsligt en morgon utan en riktig anledning så ville den inte vara med och gasa, fullt gaspådrag och den låter som den ska dö!
Låter liknande som om den går tjuvluft men det är icke fallet! Har kollat packningar men dom är tät och fin.
Om man är snäll på gasen går det men fullt så hackar den och till slut så slutar den gasa helt!
Vad kan det vara för fel?!
Tack på förhand.
Mvh/ Mathias


1 562 Inlägg
12 april 2014
#2
För högt laddtryck, slangen till wastegaten sitter som den ska?

106 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#3
Ja jag har ställbar turbobooster så har ställt ner den till 0,7, var 1,3 tidigare och då gick den utan problem. Körde hela dagen före helt utan problem, det kom helt jäkla mystiskt en morgon utan förklaring på något...


1 562 Inlägg
12 april 2014
#4
Testa att göra den original igen och se hur den funkar då. Vettigaste jag kan komma på att göra i de här läget.

106 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#5
Menar du helt motormässigt etc eller bara boxen?? Hela motorn är ombyggd för en bra bit över 100k.


Forummoderator
26 351 Inlägg
12 april 2014
#6
mattiasgottberg skrev:
Menar du helt motormässigt etc eller bara boxen?? Hela motorn är ombyggd för en bra bit över 100k.

Ehm..är det inte sånt här man förklarar i förstainlägget?
Vad är det mer som är gjort då, för att klargöra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

262 Inlägg
12 april 2014
#7
Det är inte luftslangen till inloppet på turbon som suger ihop sig?

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

1 562 Inlägg
13 april 2014
#8
mattiasgottberg skrev:
Menar du helt motormässigt etc eller bara boxen?? Hela motorn är ombyggd för en bra bit över 100k.

Ja då blev de ju annat, trodde de bara va påhängt en pysventil och öppet filter. Men klargör specen, så kan säkert någon hjälpa dig.

106 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#9
Ja alla tätningar i motorn
19T turbo
Malpassi BTR
Mappad på firma
H-profil stakar och smidda coatade kolvar
R-spridare
M90 låda
Sach sportkoppling
Topplock ACC-racing
Sportkatasylator 3"
Bränsleregulator
VX3-kam
Öppetsportluftfilter
ALU - Intercooler 3"
ombyggd 3" LMM till filter
Stressborrad
Balanserad
Vägda kolvar
Bosch 465 spridare
Fuel pump walbro hp11
Vägda stakar
Planad
Portad
Rotor, fördelarblock bytt
M.m m.m. Har en hel pärm på vad som är gjort!


208 Inlägg
13 april 2014
#10
Sedan dog tråden.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

1 230 Inlägg
13 april 2014
#11
den får inte tillräckligt med luft? lmm funkar? kollat så inte slangen mellan lmm och turbo suger ihop sig vid pådrag?


262 Inlägg
13 april 2014
#12
Säger som övan, din beskrivning är som att någon slang suger ihop sig så den får för lite luft.

Sorry men 100k för den motorspecen känns lite dyrt tongue

Hoppas de löser sig.

Mvh Micke

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

106 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#13
Ja det är lite spec så man går en låten uppfattning. Tänker inte skriva upp varenda bult, skruv och bricka.
Som sagt har en hel pärm på allt som gjort. Försökte sammanfatta lite kort bara för att ge en uppfattning.
Skruvade bilen i delar igår och kom fram till att den dels inte gick någon soppatryck, och fördelarlocket var fuktig och hade en del olja i. Skrapade rent och torkade med värmepistol. Skruvade bort slangen som går före pumpen under bilen för att kolla om pumpen i tanken matade men icke.
Skruvade bort tankarmaturen och blev förvånad när pumpen inte följde med upp. Pumpen (walbro) låg löst nere i tanken och kontakten hade brunnit och smält ihop. Första hinten var när man kände backelit doften kom som en tryckvåg ifrån tanken! Bara att köpa ny pump.


262 Inlägg
14 april 2014
#14
Okey skönt att de löste sig

Mvh

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com


Sök