Spjutski skrev:
Så vad tror du är den största siffran? Allt detta eller de få tusenlappar som staten får över på de få fortkörningar som registreras med det ofullständiga kamerasystemen.
Get the whole picture.
/Micke
Var har du fått för dig att kamerasystemet är ofullständigt..?
Läste du om dem i deras barndom, när man var tvungen att åka ut o byta rulle i dem, eller vad?
Idag är de nya digitala kamerorna nästan underhålls fria. De får ström från en kabel dragen i backen, all annan komunikation sker med GSM-nätet. Ifall ingen krockar med, eller rycker upp den med en kätting, så står den där och fungerar.
Sist jag hörde satt det drygt tjugo personer uppe i Kiruna och gick igenom foton. Det ända ofulständiga med systemet är att dessa drygt tjugo människor inte hinner med mer än ca en timma per kamera, det sätter gränsen för kamerornas funktion.
Man kan väl vara ganska säker på att det kommer bli ändring på antalet handläggare uppe i Kiruna. För övrigt fungera kamerorna. Vad är ofullständigt..?
När du säger att ett människo liv är värt 16 miljoner, vad är det?
Ifall en människa blir påkörd, så kostar det sammhället ca 30-50 tusen i begravning. var kommer resterande 15'950'000kr ifrån?
Vist kostar vissa saker pengar... men de flesta av oss betalar skatt av just den anledningen.
Vi fick precis upp fem nya kameror utefter väg sträckningen där jag bor, det är inte många som bor här som åker fast i kamerorna, det är folk som inte känner till trakten som åker dit. De lokala har bara flyttat blicken från vägen ner på mätaren, är det bra???
Jag bor granne med ett daghem och en låg-mellanstadie skola. Här åker en lång rad bilar förbi, där förarna sitter och glor på sin hastighetsmätare, istället för att lyfta blicken för att kolla att de inte kör över 5-13 åringar på väg till bussen. Och jag lovar dig, när man bor ut efter vägen, så ser man skilnad! De tittar på mätaren. Och då ligger skolan ändå 600m innan första kameran och 400m innan kamera skylten.
Ville man spara liv och inte håva in bötes pengar, så skulle man bygt en cirkulations plats vid korsningen till skolan istället! Näe du... Här snackar vi pengar IN.
En cirkulations plats skulle bara kostat ca 3 miljoner, staten skulle inte fått in en krona, bara en utgift. Det skulle fått ner farten på all traffik. Som det är nu, kan en MC dra förbi i +200 (Ja vägen är spikrak.) kameran kan ta så många kort den vill. Ingen skylt fram o en integralhjälm som effektivt hindra identifiering.