3117
Sök

Fart/"Säkerhets"-kameror?!

689 Inlägg
24 november 2006
Trådstartare
#1
Hmm var ute och kände mig lite gasglad, skulle hämta en polare en bit hemifrån mig...
Låg i 160km/h på 70väg, visst dumt för det är skog, mörkt osv. men ska du klaga så sluta läsa nu tongue
Bor i Södra stockholm, åkte neråt Grödinge.. Så ser ja en skylt att det är kameror där, någon som bor i närheten och vet om dom funkar eller ej? tongue
Har för mig dom brukar blixtra till om dom tar kort men är osäker, var en sån ny kamera..
Hoppas ni förstår!!


380 Inlägg
24 november 2006
#2
Är ej från den trakten så vet ej om dom är i bruk,men har för mig att dom nya skåpen inte "blixtrar" i mörker utan tar kort men nått infraljus eller nått sånt.


197 Inlägg
24 november 2006
#3
dom nya kamerorna ser man att det blixtrar i dagsljus....

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

54 Inlägg
24 november 2006
#4
Bagarn skrev:
Hmm var ute och kände mig lite gasglad, skulle hämta en polare en bit hemifrån mig...
Låg i 160km/h på 70väg, visst dumt för det är skog, mörkt osv. men ska du klaga så sluta läsa nu tongue
haha smart,,

kameran han väl inte ens fota,, ett vitt sträck på bilden bara haha tongue

Vem Fan Är Harley Davidsson?

9 108 Inlägg
25 november 2006
#5
Du saktade väl ner när du såg skylten att det fanns kameror? Annars är du ju bara dum och får skylla dig själv tongue

Kamerorna är placerade efter varningsskylten.


1 893 Inlägg
25 november 2006
#6
Kameran SKALL blixtra, så att du vet att du blivit tagen.
Att den kan ta kort utan blixt är till för att de skall kunna ta din medelhastighet. Dvs, första kameran tar kort på dig, fastän du kör lagligt förbi den. Andra kameran tar ett nytt kort och så mäter de hur fort du kört emellan kamrorna.
Fast jag är ganska säker på att den funktionen inte används ännu. (Men det kommer, var så säker!)

De kallas för "traffik SÄKERHETS kameror", vilket skitsnack!!!
De har ett enda syfte! Att dra in pengar till staten.

Varje gång jag åker förbi en sträcka med kameror så slås jag av hur mycket av min uppmärksamhet flyttas från vägen, till hastighetsmätaren. Jätte säkert... phuhhh..!
Jag skulle kunna meja ner en hel förskoleklass utan att se det, för jag sitter ju och glor ner på hastighetsmätaren istället för vägen.
Då har jag ändå ganska många mil i ryggraden, eftersom jag kört lastbil/buss yrkesmässigt. Under 10 år körde jag ca 30'000mil/år. Tänk er en kille/tjej med nybakat körkort med prövotid åka förbi en kamera. 95% uppmärksamhet på mätaren o 5% på vägen.

Jag bara väntar på de första olyckorna där folk kommer säga att de "inte såg för att de kollade hastigheten."
Staten har satt upp 700 sådanna!
MAN KÄNNER SIG VERKLIGEN JÄTTE SÄKER!!! eller...?


1 893 Inlägg
25 november 2006
#7
Spjutski skrev:
Tror du verkligen att Staten tjänar en massa pengar på dessa kameror?? Va tror du det kostar att sätta upp dem, underhålla dem, få systemet att fungera, ha folk som tar hand om de fortkörningar som kommer in.
Ja det tror jag! Vad kostar det att sätta upp en kamera? Vem kan svara på det. Det beror ju på hur man räknar, men låt oss ta i så vi blir blå i ansiktet. En miljon!
snitt boten efter höjningen för någon månad sedan borde hamna på över 2000:-.
När lådan blixtrat in 500 böter (2000kr x 500=en miljon.) ligger den på plus. GARRANTERAT!
Spjutski skrev:
Dessutom är det faktiskt inte speciellt många som åker fast i dessa kameror då de nätt och jämt fungerar, man har heller inte resurser att köra alla kameror ens en bråkdel av dagens alla timmar.
Det som hindrar polisen att köra alla kameror 24 timmar om dygnet är personalbrist, för att processa alla ärenden! ALLA som jobbar med detta drar garranterat in sin lön och mer där till. (De kommer anställa fler, var så säker!)
Hur mycket jobb är det med de nya kamerorna tror du? De tar kortet och skickar det direkt över GSM-nätet upp till kiruna för att processas. Ifall inten är på och saboterar lådan, så behöver man byta blixt lampan i den efter ett antal ggr den blixtrat. Jobbigt!
Spjutski skrev:
Dessutom ligger bevisbördan hos polisen så det räcker att du gömmer ansiktet så de inte kan bevisa vem som körde för att slippa betala.
De flesta som blir tagna av kameran blir ju överaskade av den, mao hinner man knappast täcka med handen/solskyddet, what ever!
Spjutski skrev:
Tjäna pengar, tror inte det. Så av dom anledningarna, ja de kallas trafiksäkerhetskameror.

/Micke
Du får tro vad du vill! Men när du nästa gång åker på en tre tusing i böter, var då glad att staten minsan inte drar in några kulor. wink (Vart tar de vägen då?)


Smålänning
7 882 Inlägg
25 november 2006
#8
Det är ett faktum, som Kristian_V skriver, att man kollar mer på mätaren när man åker på en sträcka med "trafiksäkerhetskameror". Jag har fått lära mig att all uppmärksamhet ska hållas på vägen men kamerorna distraherar förarna till att titta på hastighetsmätaren istället för på vägen. För; vem vill ha böter? Att dom kan ta en för 71 på 70 väg gör inte saken bättre. Säg den mätare som går så exakt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
25 november 2006
#9
Spjutski skrev:
Så vad tror du är den största siffran? Allt detta eller de få tusenlappar som staten får över på de få fortkörningar som registreras med det ofullständiga kamerasystemen.

Get the whole picture.

/Micke
Var har du fått för dig att kamerasystemet är ofullständigt..?
Läste du om dem i deras barndom, när man var tvungen att åka ut o byta rulle i dem, eller vad?
Idag är de nya digitala kamerorna nästan underhålls fria. De får ström från en kabel dragen i backen, all annan komunikation sker med GSM-nätet. Ifall ingen krockar med, eller rycker upp den med en kätting, så står den där och fungerar.
Sist jag hörde satt det drygt tjugo personer uppe i Kiruna och gick igenom foton. Det ända ofulständiga med systemet är att dessa drygt tjugo människor inte hinner med mer än ca en timma per kamera, det sätter gränsen för kamerornas funktion.
Man kan väl vara ganska säker på att det kommer bli ändring på antalet handläggare uppe i Kiruna. För övrigt fungera kamerorna. Vad är ofullständigt..?

När du säger att ett människo liv är värt 16 miljoner, vad är det?
Ifall en människa blir påkörd, så kostar det sammhället ca 30-50 tusen i begravning. var kommer resterande 15'950'000kr ifrån?

Vist kostar vissa saker pengar... men de flesta av oss betalar skatt av just den anledningen.
Vi fick precis upp fem nya kameror utefter väg sträckningen där jag bor, det är inte många som bor här som åker fast i kamerorna, det är folk som inte känner till trakten som åker dit. De lokala har bara flyttat blicken från vägen ner på mätaren, är det bra???

Jag bor granne med ett daghem och en låg-mellanstadie skola. Här åker en lång rad bilar förbi, där förarna sitter och glor på sin hastighetsmätare, istället för att lyfta blicken för att kolla att de inte kör över 5-13 åringar på väg till bussen. Och jag lovar dig, när man bor ut efter vägen, så ser man skilnad! De tittar på mätaren. Och då ligger skolan ändå 600m innan första kameran och 400m innan kamera skylten.

Ville man spara liv och inte håva in bötes pengar, så skulle man bygt en cirkulations plats vid korsningen till skolan istället! Näe du... Här snackar vi pengar IN.
En cirkulations plats skulle bara kostat ca 3 miljoner, staten skulle inte fått in en krona, bara en utgift. Det skulle fått ner farten på all traffik. Som det är nu, kan en MC dra förbi i +200 (Ja vägen är spikrak.) kameran kan ta så många kort den vill. Ingen skylt fram o en integralhjälm som effektivt hindra identifiering.
Senast redigerat av Kristian_V (25 november 2006)


689 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
#10
MilleN skrev:
Du saktade väl ner när du såg skylten att det fanns kameror? Annars är du ju bara dum och får skylla dig själv tongue

Kamerorna är placerade efter varningsskylten.
haha jag såg ju ingen skylt, men åkte där idag och då fanns skylten tongue
Dock brukar det vara som en gul "lins" i kamerorna den fanns inte yikes


689 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
#11
bubbla_1972 skrev:
Bagarn skrev:
Hmm var ute och kände mig lite gasglad, skulle hämta en polare en bit hemifrån mig...
Låg i 160km/h på 70väg, visst dumt för det är skog, mörkt osv. men ska du klaga så sluta läsa nu tongue
haha smart,,

kameran han väl inte ens fota,, ett vitt sträck på bilden bara haha tongue
haha ja man kan ju alltid hoppas, så var jag nyss på bilmässan och fick P-böter... tongue
Tog lappen 12/10 iår... tongue


1 893 Inlägg
25 november 2006
#12
Kul, debatt! big_smile
Spjutski skrev:
Vad vi pratade om från början var om staten "håvar in pengar" med hjälp av fartkamerorna, och så är inte fallet. De sänker däremot hastigheten vilket ger färre allvarliga olyckor (exempelvis dödsolyckor).
Staten "håvar in" miljarder, med kamerorna.
Sedan undrar jag vad som är bäst... att bilisterna kör förbi skolan i 70-80km/h (Jag säger inte att det är bra.) och har uppsikt runt bilen, eller att de kör prick 50km/h med blicken riktad på hastighetsmätaren?

Spjutski skrev:
Men det verkar ju i alla fall som att folk har sänkt hastigheten vilket kan vara en bra bit på vägen. Även om folk tittar på mätaren så kör de långsammare och har därför längre tid på sig att upptäcka eventuella barn.

/Micke
När de upptäcker ett barn i hastighets mätaren, så är det allt annat än bra! wink Då hjälper det inte att de kört på ett barn i 50 istället för 70kmh.
Det är lite det som är pudelns kärna. För det finns andra metoder, bätre metoder, att få ner hastigheten idag. Men endast kamerorna drar in pengar. Ifall någon tvivlar på det, så läs nyheterna för en månad sedan, man dubblerade i princip alla bötes belopp, Just hastighets boterna höjdes ännu mera. (Max beloppet dubblerades.) Någon som ser ett mönster?


689 Inlägg
25 november 2006
Trådstartare
#13
Visst är det otroligt viktigt att följa hastigheterna det tycker jag med... Men runt 23 igår, inte en bil, lite krokig väg med ett fåtal rakstreckor.. Tyvärr blir högerfoten tung helt plötsligt..
Om jag nu förlorar lappen så har jag lärt mig en sak, förlorar jag den inte så lär jag iallafall hålla hastigheterna...


Fartdåre
378 Inlägg
25 november 2006
#14
Så länge det är rent från bilar m.m. Så kan man slappna av i foten och låta den sjunka till golvet hehe big_smile

Lite kul skall man få ha ibland!!!!!!!!!

TICen är till salu säljs billigt.

1 893 Inlägg
25 november 2006
#15
Spjutski skrev:
Leta statistik om du känner för det på exempelvis VV:s hemsida, den visar på precis det jag säger.
Vägvärkets statistik..? Statistik kan fås att visa det man vill. Och "experterna" på vv är mästare i att manipulera statistik. Jag säger inte at de ljuger, för det gör de inte. De tar bara fram de sifror som passar dem.
I sverige har vi matats sedan 70-talet med att farten dödar. Allt annat är ovesäntligt, FARTEN dödar! Punk, slut!
Jag har kört lastbil en stor del av mitt vuxna liv och sett massor med tokigheter, folk käkar fruckosten o dricker morgon kaffet i bilen, men, "de kör inte för fort!" Jag har till och med sett folk läsa tidningen... i 70kmh!

I Italien kör man bil, det går fort som tusan, och går man på VV's statistik så dör fler människor i traffiken i Italien än här hemma. Men se det är inte så enkelt.
Räknar man med flera faktorer, som antal bilar, antal bilar /km osv, så blir sifran lägre än här. Det går fortfarande fortare i italien, där KÖR man bil! Blir man sugen på kaffe, så stannar man och dricker kaffe, sedan sätter man sig och KÖR igen. (I italien är grund hastigheterna 80, 100 och 130km/h)

Ett exempel som VV inte har hittat nått svar på är i danmark. Man höjde hastighets gränsen på hälften av motorvägarna från 110 till 130 för några år sedan och OLYCKORNA MINSKADE..? Hur är det möjligt när farten är så farlig..?

Allt som står i tidningar och sägs på nyheterna behöver inte vara sant, och står det på VV's hemsida, så kan man gott ta det med en stor nypa salt!


1 893 Inlägg
25 november 2006
#16
Det lustiga är att när jag hörde om kamerorna som skulle komma upp här hemma, så var jag ganska nöjd med det, för hela grannskapet tycker att traffiken på gatan går ruskigt fort.
Nu när de är ett faktum, vill jag bara ha bort dem. Det krockas ofta på vägen, oftare nu än för, men det tar väl ett tag innan det visar sig i statistiken. Förr om man stälde sig vid vägen för att gå över, så bromsade bilarna o blinkade med ljuset att man kunde gå. "De såg mig!" Idag kommer de i 50 o bara kör. De satte upp ett traffikljus vid övergångsstället för att underlätta. Men man vågar knappt gå över, jag har tappat räkningen på alla gånger som bilar kört mot rött, när gående haft grön gubbe.
Jag säger inte att föraren glodde på sin hastighetsmätare, men han/hon kollade i vart fall inte på vägen. Om man inte passar sig, så blir man lätt en del av den där statistiken!


Smålänning
7 882 Inlägg
25 november 2006
#17
Det bästa sättet att höja trafiksäkerheten är att banka vett i skallen på OSS! wink Om det går tongue Nämen det där att man kan bli bötfälld för 1 km/h är väl å ta i lite. Enligt mig så är det VIKTIGAST att hålla farterna 30 och 50! Dom finns i tättbebyggt område och finns där för att ungar och dylikt kan komma ut på vägen. På 70 vägar så är det bäst att köra med förstånd. "Är det verkligen vettigt att köra i 70 här" om man åker igenom ett bostadsområde på landsbygden en lördageftermiddag, eller "Är det verkligen motiverat med 70 här" på en bilfri raka med viltstängsel.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
25 november 2006
#18
Spjutski skrev:
Hmm tyckte precis du sa att du inte litade på Vägverkets statistik smile, men men.
Det gör jag inte heller, de sifror jag har kommer inte från VV, eller någon som arbetar där/för dem.

Spjutski skrev:
Siffrorna kommer från boken Trafiken I Samhället och är skriven av två av LTH:s bästa trafikproffesorer.
Jag köper sifrorna, hoppas de inte jobbar för VV. wink

Spjutski skrev:
Nej men detta behandlar motorvägar. Har du sett några fartkameror på motorvägarna?? Det har i alla fall inte jag gjort, åtminstone inte där hastigheten är 110 km/h. Vad kan då detta bero på. Jo att dessa vägar är väldigt säkra och här kan en hastighetsökning till och med vara motiverad. Men problemet med hastigheten uppstår på vägar utan mittseparation eftersom antalet olyckor här är stort. Här ger en 10 % ökning av hastigheten en 35 % ökning av dödsolyckórna, enligt Potenslagen som är en vedertagen lag inom trafiktekniken.

Slutsats. Hastigheten ÄR väldigt farlig på de vägar där kamerorna placeras ut. Samband? Vissa vägar exempelvis motorvägar och 2+1 vägar uppvisar en mycket hög säkerhet och därför kan hastigheten till och med ökas med dagens teknik och tänkande. Vilket jag också tycker att de borde, samtidigt som man jobbar på att få ner hastigheterna på de ställen som är farliga (platser med oskyddade trafikanter och med mötande trafik, bland annat)

/Micke
Jag har aldrig sagt att farten inte dödar, eller inte skulle vara farlig. Jag menar bara på att fartkamerorna tar bort uppmärksamheten från där man borde ha den. PÅ VÄGEN!
Varför jag tog upp Danskarnas 130 vägar med minskade olyckor, är för att ha en motpol till vägverkets eviga hjärntvättande av oss svenskar att "Fart dödar"

FART DÖDAR! Jag håller med om att det är så. Men... Det finns så många andra faktorer som dödar också!
Och det är VIKTIGT, men det glöms helt bort i VV's snart 40 åriga kampanj "fart dödar"

Jag föredrar det gamla på vår gata.
Hastighets gränsen låg på 70kmh, så bilarna kom i 80-90. Men de såg mig och mina grannar och deras barn. Ville jag över gatan bromsades det och blinkades med helljus att det var säkert att korsa gatan.

Det nya...
Bilarna rullar fram i 47-50kmh, men vi vågar knapt gå över gatan när vi har grön gubbe vid vårt nya övegångsställe, för folk sitter o tittar så de inte kör över 50, de har ingen aning om vad som händer runt omkring. Detta gäller givetvis bara en liten procent av bilisterna. Men även 1% innebär ju att var hundrade bilist skulle köra mot rött och meja ner mig, mina grannar, deras barn eller vem som helst, bara de inte åker på böter.

En skrämmande utvekling!


90mil+ på en tank.
484 Inlägg
25 november 2006
#19
När det dyker upp en sån där kameraskylt,brukar jag trycka in farthållaren. och bara sjunka ner i sätet och softa.
Men om man inte har ngn farthållare,så kommer man ju titta mer på hastighetsmätaren än vägen.

Diesel is the blood of satan.

1 893 Inlägg
25 november 2006
#20
jinxs skrev:
När det dyker upp en sån där kameraskylt,brukar jag trycka in farthållaren. och bara sjunka ner i sätet och softa.
Men om man inte har ngn farthållare,så kommer man ju titta mer på hastighetsmätaren än vägen.
Från början placerade de ut kamerorna så att man aldrig kunde "råka" rulla förbi för fort.
De kameror man ser idag är ofta på sånna ställen. Nerförslut, eller där det just blev 70 från att ha varit 90. Där hjälper inte farthållaren, du sätter den på 90, så kommer det en 70 sträcka, o gissa vad som stod där o tog kort på dig?, eller längst ner i en dalgång, du stälde farten på 70 där uppe, men nu har bilen pga naturlagarna, ökat hastigheten till 85, och BLIXT! "Say cheeze" för der satt den.
Blir mera kulor i statens kassa kista på det sättet.

Det som fungerar, är en GPS som varnar när kameror kommer. Jag själv kör med "Active-GPS" från AD-teknik i alingsås. De mest väl investerade 1500:- jag investerat. Den biper till en gång, när man är 20 sec från en kamera (Jag har stält min på 15s det räcker för mig.) och kör man för fort, så fortsätter den att pipa tills man fått ner farten till laglig hastighet. Den vet vilken hastighet som gäller. AD-tekning skickar ut nyhetsbrev via mail till alla som vill ha, så snart staten sätter upp en ny kamera någonstans. (Hela norden är inlagd, så den fungerar även om man skulle bila iväg.)
Den piper skapligt högt, så man hör den även över stereon, om man inte har flera hundra watt på. (Akta hörseln, OCH KORTET. lol )
Kolla min Fiero, på bilerna av inredningen syns den på instrument brädan. (Än så länge. Jag skall bygga in den.)
Den är helt laglig. Skulle de förbjuda den, så skulle hälften av alla lyxbilar bli olagliga. (Den hälft med navigator i.)
I grund och botten är det en vanlig GPS, fast utan så kallad plotter (Dvs en skärm som visar var du är på en karta.). Jag har min inställd på att visa hastighet, när inga kameror är i närheten. Fungerar klockrent, så länge man inte är i en tunnel. wink



Sök