4207
Sök

Köpråd: Sportigare året runt bil sub 100.000kr

62 Inlägg
22 april 2014
wessmen skrev:
Bensinkostnaden är inget som jag stör mig på, tänkte mer på om motorvolym drog till sig problem och behöver öppnas för att plocka ut mer effekt. Trots allt väldigt mycket som skräms ut en liten 2L.

Tanken är att sätta in ett BPU i bilen för att skrämma upp den, det klarar supran utan att öppna en mutter.

Hur är det att importera för dessa pengarna?
BMW M3 blir nog för saftigt, behöver komma upp 40-50.000kr för att nå något jag skulle köpa och vara nöjd. Då börjar man ändå närma sig vänsterstyrt eller GTR modeller.

Tittade lite på 330i, men trim till den låg på 40.000kr haha.

Ägde en 330i 2007 jag var kär i den. Den hade lite bra utrustning men den gick på 300 K och jag köpte den 2009. Grym bil drack inte mkt samt den såg bra ut.

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags

957 Inlägg
22 april 2014
Vill du ha  effekt  så kolla inte på sugmotorer då för de är dyra att trimma. Det är  turbomotorer   som ska pass dig bäst is åfall

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 april 2014
wessmen skrev:
Bensinkostnaden är inget som jag stör mig på, tänkte mer på om motorvolym drog till sig problem och behöver öppnas för att plocka ut mer effekt. Trots allt väldigt mycket som skräms ut en liten 2L.

Tanken är att sätta in ett BPU i bilen för att skrämma upp den, det klarar supran utan att öppna en mutter.

BMW M3 blir nog för saftigt, behöver komma upp 40-50.000kr för att nå något jag skulle köpa och vara nöjd. Då börjar man ändå närma sig vänsterstyrt eller GTR modeller.

Det är trots allt en sugmotor, den har ingen turbo att varva upp lite extra.
Vad går en 335 på då? De har turbo (twinscroll) 306 hk original och kom -06 tror jag. De borde gå att hitta för 80k, och blir ju billigare att trimma. Finns säkert redan trimmade till salu också.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 april 2014
Andromeda skrev:
wessmen skrev:

Vad går en 335 på då? De har turbo (twinscroll) 306 hk original och kom -06 tror jag. De borde gå att hitta för 80k, och blir ju billigare att trimma. Finns säkert redan trimmade till salu också.

Nej en sådan hittar du inte för 80k...

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 april 2014
Busgrabb skrev:
Andromeda skrev:
wessmen skrev:

Haha, nej, det hade du fan rätt i lol

Billigaste manuella på Blocket en -07 för 169k som gått 18k mil. Är de så jäkla överprisade? Enligt formeln om halvering av värdet var tredje år kostade en sådan ca 700k ny, stämmer det?
Senast redigerat av Andromeda (22 april 2014)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
22 april 2014
Andromeda skrev:
Busgrabb skrev:
Andromeda skrev:

Billigaste manuella på Blocket en -07 för 169k som gått 18k mil. Är de så jäkla överprisade? Enligt formeln om halvering av värdet var tredje år kostade en sådan ca 700k ny, stämmer det?

Mnja riktigt så dyr var den nog inte även om man klickade all utrustning men inte så långt ifrån.
Men det är lite skillnad på bil och bil, sätt dig i en och provkör.
Jag förstår att dom är populära vilket avspeglar sig på begagnatmarknaden.
Sen går dom nog alltid lite under priset på Blocket iofs.
Inte som en Saab dock som dom kastar efter dig. tongue
Senast redigerat av Busgrabb (22 april 2014)

Autotech

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 april 2014
Busgrabb skrev:
Andromeda skrev:
Busgrabb skrev:

Mnja riktigt så dyr var den nog inte även om man klickade all utrustning men inte så långt ifrån.

Beror på vilken Saab smile
Du får gärna kasta en turboX efter mig, eller varför inte en fin og900 Aero eller 9000 Aero  smile

Visst det verkar vara trevliga bilar, men för det priset för en så väl använd får det vara. En 330 går ju bara på halva priset för samma årsmodell och miltal i så fall. Men kan tänka mig att 335i är en riktigt drömbil i många förorter och att det driver upp priset.
Senast redigerat av Andromeda (22 april 2014)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 april 2014
Andromeda skrev:
Busgrabb skrev:
Andromeda skrev:

Beror på vilken Saab smile
Du får gärna kasta en turboX efter mig, eller varför inte en fin og900 Aero eller 9000 Aero  smile

Visst det verkar vara trevliga bilar, men för det priset för en så väl använd får det vara. En 330 går ju bara på halva priset för samma årsmodell och miltal i så fall. Men kan tänka mig att 335i är en riktigt drömbil i många förorter och att det driver upp priset.

Skulle kunna leva med en TurboX med om den blev kastad efter mig wink

Autotech

Aldrig nöjd
804 Inlägg
23 april 2014
Om du trots allt kan tänka dig en lite mer elegant design så får du en C32 AMG för den summan eller mindre. Skottsäker 354hk V6 i en bil som gjord för året-runt-bruk. W203 klarade sig dessutom bra från Mercedes rostproblem, de exemplar som har problem är lätta att upptäcka.

Finns med varierade miltal mellan 60k-100k prismässigt.

14k mil:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … 15&w=3

13k mil:

Livet är för kort för att äga Volvo.

21 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
Masquerade skrev:
Om du trots allt kan tänka dig en lite mer elegant design så får du en C32 AMG för den summan eller mindre. Skottsäker 354hk V6 i en bil som gjord för året-runt-bruk. W203 klarade sig dessutom bra från Mercedes rostproblem, de exemplar som har problem är lätta att upptäcka.

Finns med varierade miltal mellan 60k-100k prismässigt.

14k mil:

13k mil:

Ser faktiskt jävligt bra ut, speciellt sedanen.
Får undersöka lite vad det kostar att hålla en sådan.

Edit

Helvete vad det blev svårt nu. En M3/AMG fullt utrustad och grym komfort jämfört med japanskt "orginal" men med turbo och jävla trimmöjligheter.

Lockar grymt med en M3 nu faktiskt, fanns ändå några fina exemplar men dem är oftast 3.0L istället för 3.2an.

Är det någon skillnad att äga dessa bilarna om vi tänker service, försäkring och värdeminskning?
Senast redigerat av wessmen (23 april 2014)

BMW entusiast
579 Inlägg
25 april 2014
Andromeda skrev:

Vad är det som gör dom överprisade enligt dig?
Om en bil ligger ute för en hög summa så kanske man kan se den som överprisad, men om alla sådana bilar ligger ute för höga summor så är dom helt enkelt värda det wink

Den formeln är löjlig och stämmer nog bara på franska bilar.

957 Inlägg
25 april 2014
dfine skrev:
Andromeda skrev:

Vad är det som gör dom överprisade enligt dig?
Om en bil ligger ute för en hög summa så kanske man kan se den som överprisad, men om alla sådana bilar ligger ute för höga summor så är dom helt enkelt värda det wink

Den formeln är löjlig och stämmer nog bara på franska bilar.

Säger du det då för du själv kör  bmw eller ?? För  ska man vara ärlig så är bmw och mercedes  en av de mest överprisade  biljävlar  man kan se att de har  går hur mycket som helst fast  priset ligger högt ännu.....

BMW entusiast
579 Inlägg
25 april 2014
Transporter89 skrev:
Säger du det då för du själv kör  bmw eller ?? För  ska man vara ärlig så är bmw och mercedes  en av de mest överprisade  biljävlar  man kan se att de har  går hur mycket som helst fast  priset ligger högt ännu.....

Nej jag säger det inte för att jag själv kör BMW, vilket inte har ett skit med det här att göra.
Jag säger det för att jag vet väldigt bra vilken prisklass dom flesta BMW's ligger i, och dom ligger högt av en anledning, nämligen att folk är beredda att betala dom pengarna. Det visar på vilken kvalitet det är på bilarna när folk betalar mer för en BMW, även när den har rullat många mil.

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 april 2014
dfine skrev:
Transporter89 skrev:

Nej jag säger det inte för att jag själv kör BMW, vilket inte har ett skit med det här att göra.
Jag säger det för att jag vet väldigt bra vilken prisklass dom flesta BMW's ligger i, och dom ligger högt av en anledning, nämligen att folk är beredda att betala dom pengarna. Det visar på vilken kvalitet det är på bilarna när folk betalar mer för en BMW, även när den har rullat många mil.

Nej, det är status i vissa kretsar. De har inte dålig kvalité, men det är inte kvaliteten folk betalar för. Det är för att synas i en BMW.

BMW entusiast
579 Inlägg
26 april 2014
Andromeda skrev:
Nej, det är status i vissa kretsar. De har inte dålig kvalité, men det är inte kvaliteten folk betalar för. Det är för att synas i en BMW.

Du menar att alla betalar mer för en BMW bara för att synas i dom? Har du ens kört en BMW? Det kan du inte ha gjort, för då hade du vetat varför man köper en BMW wink

1 412 Inlägg
26 april 2014
dfine skrev:
Andromeda skrev:

Du menar att alla betalar mer för en BMW bara för att synas i dom? Har du ens kört en BMW? Det kan du inte ha gjort, för då hade du vetat varför man köper en BMW wink

Jag har haft 2 BMW men kan ändå inte komma på varför jag idag skulle välja en igen. Vad är hemligheten?

Annars håller jag med Andromeda, det är status i vissa kretsar på samma sätt som att vissa måste ha den senaste mobilen osv.
Kanske därför jag inte har kvar mina, för att jag skiter ganska fullständigt i sånt. tongue
Senast redigerat av OpelP1 (26 april 2014)

Aldrig nöjd
804 Inlägg
26 april 2014
wessmen skrev:
Är det någon skillnad att äga dessa bilarna om vi tänker service, försäkring och värdeminskning?

Vet att aha_100 här på Garaget gick från en CLK 320 till en CLK 55 AMG, har för mig att han skrev i en annan tråd att ägandekostnaderna var nästintill desamma. Har för mig att det i samma tråd skrevs om hur priserna sköt i höjden så fort en BMW hade "M" i namnet. Tänker dock inte sitta här och påstå att det är så det verkligen ser ut, det får M-och AMG-ägarna reda ut.wink

Livet är för kort för att äga Volvo.

huh?
10 427 Inlägg
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 april 2014
Är "sub" nån förkortning för nåt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 april 2014
Vettemannen skrev:
Är "sub" nån förkortning för nåt?

/Benny

Om man vill vara märkvärdig och visa att man är inne och "med" kan man använda den engelska termen sub för att beskriva att värdet/ läget ligger under det senare i meningen angivna. Sublevel, submaximal, subsurface osv.
Men vi har ju ett utmärkt ord i det svenska språket, under, som går precis lika bra att använda. Men det är ju inte lika häftigt smile
Senast redigerat av Andromeda (26 april 2014)

Sök