3315
Sök

Saab 9-5 Aero, oroligt ladd

118 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#1
Hetändstift!  Jag äger en Saab 9-5 Aero 2000. För att gå rakt på sak, vid högre gaspådrag nyper den kraftigt. Jag har bytt tändstift, av rätt modell enligt Maptun (steg 3 etanol) , även kompprov är utförts med goda resultat, samt bytt bränslefilter. Nu har jag tagit mig en titt på vakuumslangar och hittat något som förbryllar mig. Ta en titt och se ifall något på bilderna ser undermåligt/fel ut. Ser nämligen ut som en av backventilerna är.utbytta, även kopplingen vid blåa backventilen ser underlig ut! Eller är jag ute och cyklar?!
Felen som uppenbarar sig är bland annat ryckighet vid gaspådrag,  nyper lätt vid kall motor( kanske är etanolen?), motorn har även lagt av en gång när jag trampade ner kopplingen? Vet ni vad det skulle kunna vara?
Senast redigerat av funkyp (20 april 2014)


118 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162741/162741-eac4be847af725dfa724191b8e3463fb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162741/162741-c76babd24332a1fb7bad5c0991d959ff.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/163/162741/162741-b6f47616ee9b57f74a8fd9774722d8c7.jpg


Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 april 2014
#3
ser ju väldigt hemmameckat ut det där... om du rycker R slangen på Magnetventilen, rycker den på samma sätt då? isf är det EVAP dvs en av ventilerna du har på bild!


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 april 2014
#4
Kan var så mycket olika saker som gör detta.
Den kan få för lite bränsle likväl som det kan vara trasig tändkassett.
Det är omöjligt att svara på.
Pröva att byta tändkassett. Blir det inte bättre så testa en annan luftmassmätare.

Hur länge sen var det du körde bensin?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

167 Inlägg
20 april 2014
#5
Hej. Jag hade samma problem med min 9-5a. Fick tipset att byta tändkasetten. Sagt o gjort så köpte jag en begagnad renoverad tändkasset för 300 kr. Och efter det så gick den normalt igen. Så jag skulle säga att det är kasseten som är kass..


118 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
#6
Tack för alla era svar, jag har glömt att dra ut R slangen, först på agendan imorgon:) Ska se ifall jag hittar en begagnad tändkasset.
Jag tankade V-Power för två-tre veckor sedan. Har tillryggalagt cirka 70-80 mil sedan dess. Tycker den gick illa då med, dock lite bättre! När jag mappade bilen i somras bytte de luftmassemätaren.


118 Inlägg
21 april 2014
Trådstartare
#7
Hur rycker jag R-slangen? Hörde att slangen från turbon bör monteras direkt på WG så att den inte överladdar.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
22 april 2014
#8
Folk säger så bara för att dom har hört det någonstanns. Ska du göra det riktigt så ska du leta rätt på T-korset som sitter på R-slangen. Den sitter tillsammans med 2 andra slangar på magnetventilen bakom kylarbalken.
Ryck loss den ensliga slangen och plugga änden som blev utan slang.
Sedan ska du leta dig upp till en slang som går in bakom spjällhuset (gasspjället). Detta är andra änden av slangen du nyss ryckte. Denna ska också isär och pluggas in mot spjällhuset.
Så, nu har tagit bort recirkulationen från tankurluftningen. Man gör så därför att backventilerna i det systemet kan börja bråka och släppa förbi laddtryck osv.
Kolla även den lilla vita backventilen som sitter på slangen som går ut från ventilkåpan. Den är känd att gå sönder. Ska gå att suga från ventilkåpan men inte blåsa till den.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

118 Inlägg
23 april 2014
Trådstartare
#9
Ok, Tack så hemskt mycket! Bara en fråga, menar du vita backventilen till vevhusventilationen? Har du något bra tips på vad jag kan plugga slangarna med så att inget läcker ut? Eller det kanske inte är så viktigt?


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 april 2014
#10
Det stämmer.

Skruvar. Har för mig att m10 är perfekt dimension för dom stora slangarna och m6 är perfekt för den lilla. Den lilla kan du lätt testa på plats dock genom att lossa den på den sidan mot ventilkåpan och suga och blåsa i den. Ska gå att blåsa men inte suga.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 710 Inlägg
24 april 2014
#11
saababenni skrev:
Sagt o gjort så köpte jag en begagnad renoverad tändkasset för 300 kr. Och efter det så gick den normalt igen.

Bara för din vetskap, en tändkasett kan man inte renovera. Om man inte menar att den är omlackad då förståss.

MVH Jonas
..............

167 Inlägg
27 april 2014
#12
jonTe skrev:
saababenni skrev:
Sagt o gjort så köpte jag en begagnad renoverad tändkasset för 300 kr. Och efter det så gick den normalt igen.

Bara för din vetskap, en tändkasett kan man inte renovera. Om man inte menar att den är omlackad då förståss.

Hmm. Okej men det var vad dom sa till mig där jag köpte den iaf. Men för min del spelar det ingen roll. Den går kanon och har gått ca 1000 mil med den "Nya" utan problem.


118 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#13
Hej igen.
Har sökt genom motorn med en Tech2, får en felkod med förklaringen:Air/Fuel Mixture Too Lean. När vi felsökte bilen hörde även min vän att det "pös" ifrån bromsservon precis efter att jag stängde av motorn. Det lät lite som om det pös ut lite luft ur den, vi prövade att starta-stänga av flera gånger med samma beteende varje gång. Vad tror ni? Nu när jag körde den i helgen, började den nypa väldigt rigoröst. Den nyper till i ca 0,5 sek, sedan laddar den ca 0,5 sek, sedan nyper den 0,5 sek o.s.v. Väldigt enerverande att inte få njuta av sin bil. Som sagt, vad tror ni?


118 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#14
Får man en "check engine" lampa i instrumentpanelen om tändkassetten bråkar?


167 Inlägg
28 april 2014
#15
funkyp skrev:
Får man en "check engine" lampa i instrumentpanelen om tändkassetten bråkar?

Jag fick inte det iaf.


A.Sörman
1 299 Inlägg
28 april 2014
#16
Den brukar tända sig ja. Men det gör den även om du har dåliga tändstift å försöker ladda på.


118 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#17
Okej, för jag får nämligen inget felmeddelande på instrumentpanelen. Vad tror ni om min felkod?
Vill än en gång tacka er alla som hjälper mig! Hyvens!!


118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#18
Hej, vill bara säga att det inte är tändkasetten. Bytte den, ingen förbättring sad


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
#19
exakt vad hette felkoden? Pxxxx Hade du testat o rycka R slangen? Vilka tändstift sitter i nu? testat tanka bensin?


118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#20
Tankat bilen? Jag måste få tag i en m10/m6 bult först så ska jag testa att rycka slangen sedan. Tändstiften är nyligen bytta och av rätt sort bcpr7es-11, enligt Maptun. Turbon nybytt för ca 500 mil sedan. Kommer inte ihåg koden tyvärr, polaren råkade trycka bort det på Tech2'an på något vänster... Tror att den slutade med 71 eller 76. Kanske 1171/1176?



Sök