Länge sen jag skrev nu!
Har inte hänt nått, letar växellåda för tillfället. ZF från en 525 TDS eller 530D.
Utväxlingen passar ändamålet och dom ska vara grymt starka. Har kommit upp en och annan på blocket men det har varit för långt bort.
Planen med detta är då att till en början bygga ihop motorn med växellådan i en ram som jag kan lägga i valfri skåpbil. Motorn ska då ligga ovanpå lådan med en kuggväxel mellan som drar upp varvet från motorns 2000 till 6000 varv per minut in i lådan vid maxvarv.
Det kommer då se ut typ såhär:
Eventuellt letar jag upp en fordaxel och bygger på bakre hjulupphängning på ramen innan den läggs i nån bil, detta eftersom jag har dåligt med plats just nu och gärna väntar så länge som möjligt med att köpa skåpet.
Det hade ändå fått byggas på liknande sätt i skåpet så det borde funka bra.
Från det ena till det andra, har lekt lite med motorn och hur jag ska starta den. Nu kör jag på en gasoltub med kulventil.
Jag laddar den till 21-22 bar från en kvävetub med regulator sen funkar det hur bra som helst. Nackdelen är ju att man behöver fylla på kvävetuben hela tiden så jag letar fortfarande bättre lösning.
Och senast hände det en liten olycka!
När jag startade igår så lyckades spännbandet som håller oljedunken sugas in i insuget (har ju inget filter eller så och jag har inte kapat banden så det är rätt mycket över) och raka vägen in i en av cylindrarna.
Detta resulterade inte i särskilt mycket mer än att det rök lite vitt ur ena röret så jag tänkte inte så mycket på det. Insuget sitter ju på motsatt sida mot där jag står så jag såg inget fladdra in heller. När jag sedan gick runt motorn fick jag se det här:
Tänkte "Vad fan?" drog lite i bandet och fick ut en halvmeter innan det tog stopp. Svor lite över att jag eventuellt hade havererat motorn och körde in den i verkstan beredd på o plocka ner hela skiten.
Plockade insuget till o börja med (Detta är efter att jag fick bort bandet, fotade inte så mycket):
Och efter att ha snurrat motorn till insugstakt på cylindern så ventilerna lyfte lyckades jag dra ut det här:
Ungefär 2,5 meter spännband fick det plats inuti cylindern, rätt illa tilltygat.
Efter att jag hade fått ut det plockade jag av grenröret och snurrade den till avgastakt så jag kunde se om det satt nått i avgasventilerna men det gjorde det inte. Satte ihop allt och provstartade, inga kostigheter. Gick som en klocka på alla tolv. Jag har nu kapat banden och planerar att sätta lite hönsnät eller liknande över insugen.
Tur man man lite marginaler i grejorna så det får plats lite föroreningar utan att saker pajjar!