3017
Sök

Köpråd: Audi A4 -00?

34 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#1
Nu behöver jag lite tips! Funderar på att köpa en Audi A4 quattro (2000) och undrar lite va man ska se upp för? finns det några kända fel på dessa? något man ska kolla extra noga på innan man köper? tack i förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165220/165220-615f0e47c081ce5b2cb2b55ea29b10b5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165220/165220-ffb80a856790f507fe84872da19ac3ba.jpg

Rukbriken ändrad och tråden flyttad.
Mvh jonTe/moderator


Evildan
27 april 2014
#2
Tips: Lägg tråden under allmänt, och byt rubriken till förslagsvis "köpråd AUDI A4q" eller något liknande.

Klapprande framvagnar pga glappa länkarmar är inte ovanligt på A4.
Senast redigerat av Evildan (27 april 2014)

558 Inlägg
27 april 2014
#3
Är det inte dessa motorer som koksar mycket? kolla olje locket före och efter provkörning.
kamkedjan?


Evildan
27 april 2014
#4
mercaa skrev:
Är det inte dessa motorer som koksar mycket? kolla olje locket före och efter provkörning.
kamkedjan?

Finns en mängd motorer till A4.

558 Inlägg
27 april 2014
#5
Jo det vet jag, men oftast är det ju en 1,8l Turbo motor. sitter säkert en sådan i denna med. Och vad jag vet så brukar denna motor ha stora koks problem.

Oljeläckage, AC, turbo.


Of World
3 369 Inlägg
27 april 2014
#6
1.8T 15 ägare skatten ska betalas i juni. den har även gått en hel del såg jag (26900mil)

Om det är den bilen på bild dvs.. så kolla rost (jag har haft ett exemplar...) den rostade sönder i bakluckan o skärmar.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 april 2014
#7
Vad jag kan se på bilderna så har rosten börjat komma på bakluckan, högra änden på grepplisten är det en fläck med galvsläpp, den kommer bara att växa och det växer fort när fukten väl kommer in under galven, som nämnts tidigare är nedkant på dörrarna under gummilisten också en vanlig rostodling. Vad gäller fel så glapp i framvagnen är mycket vanligt, anliggande bromsar bak likaså, koks är inte ovanligt, särskilt inte på bilar som servats longlife. 1,8T har kamrem, ska bytas var femte år eller var 12000:e mil på en 00:a. Ojämnt slitna däck och klonk från transmissionen mellan motorbroms och acceleration är ett tecken på att drivlinan är dålig, personligen hade jag tveklöst valt bort en glapp quattro, att få bort glappet kan kosta grova pengar.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

49 Inlägg
29 april 2014
#8
Har själv en A4a 1.8T avant -97, vet inte om dom gjort något åt följande punkter på facelift modellerna men jag hade nog avstått ett köp iaf.
Framvagnen slits rätt fort, skön att köra när allt är nytt dock
Rostangrepp dörrar längs med lister samt skärmkanterna fram
Bromsarna bak är förmodligen det sämsta jag någonsin stött på, 1-2 år mellan varje omgång med dom och då åker man på o byta det mesta. konstruktionen är inte rolig att hålla på med då lagerna sitter ipressade i bromskivan och man glömmer alltid att beställa abs-kransen vilket resulterar i att man får slå låss den gamla o sveta om iom att den spricker tongue
Till vevhusventilationen under insuget sitter det ett plaströr som är svets-skarvat på två ställen, dessa skarvar spricker med gnälliga besiktningsmänn som följd.
Har under alla år som jag ägt bilen aldrig haft några motorproblem dock (snart rullat 40k)

// Ugge


Avstängd
10 388 Inlägg
29 april 2014
#9
_Ugge_ skrev:
Har själv en A4a 1.8T avant -97, vet inte om dom gjort något åt följande punkter på facelift modellerna men jag hade nog avstått ett köp iaf.
Framvagnen slits rätt fort, skön att köra när allt är nytt dock
Rostangrepp dörrar längs med lister samt skärmkanterna fram
Bromsarna bak är förmodligen det sämsta jag någonsin stött på, 1-2 år mellan varje omgång med dom och då åker man på o byta det mesta. konstruktionen är inte rolig att hålla på med då lagerna sitter ipressade i bromskivan och man glömmer alltid att beställa abs-kransen vilket resulterar i att man får slå låss den gamla o sveta om iom att den spricker tongue
Till vevhusventilationen under insuget sitter det ett plaströr som är svets-skarvat på två ställen, dessa skarvar spricker med gnälliga besiktningsmänn som följd.
Har under alla år som jag ägt bilen aldrig haft några motorproblem dock (snart rullat 40k)

// Ugge

Måste bara fråga; vad f*n hittar du på med dina bromsar? Kärvande ok, fine, men det är ju inte direkt något ovanligt (och inte specifikt för A4:an på något vis). Men byta vart/vartannat år? Aldrig ens hört talas om någon (ja förutom dig då) som behövt göra det.


- - - Till topic - - - -

Framvagnen är som många påpekat inte den bästa. Å andra sidan, skruvar man själv köper man en komplett framvagn för 1500-2000:- (det är alltså inget som, under förutsättning att man skruvar själv, är tokdyrt). Det är inte heller så som en del (ingen åsyftad) får det att låta, att framvagnen behöver bytas ut totalt vartannat år

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

84 Inlägg
30 april 2014
#10
it_mutt skrev:
_Ugge_ skrev:
Har själv en A4a 1.8T avant -97, vet inte om dom gjort något åt följande punkter på facelift modellerna men jag hade nog avstått ett köp iaf.
Framvagnen slits rätt fort, skön att köra när allt är nytt dock
Rostangrepp dörrar längs med lister samt skärmkanterna fram
Bromsarna bak är förmodligen det sämsta jag någonsin stött på, 1-2 år mellan varje omgång med dom och då åker man på o byta det mesta. konstruktionen är inte rolig att hålla på med då lagerna sitter ipressade i bromskivan och man glömmer alltid att beställa abs-kransen vilket resulterar i att man får slå låss den gamla o sveta om iom att den spricker tongue
Till vevhusventilationen under insuget sitter det ett plaströr som är svets-skarvat på två ställen, dessa skarvar spricker med gnälliga besiktningsmänn som följd.
Har under alla år som jag ägt bilen aldrig haft några motorproblem dock (snart rullat 40k)

// Ugge

Måste bara fråga; vad f*n hittar du på med dina bromsar? Kärvande ok, fine, men det är ju inte direkt något ovanligt (och inte specifikt för A4:an på något vis). Men byta vart/vartannat år? Aldrig ens hört talas om någon (ja förutom dig då) som behövt göra det.


- - - Till topic - - - -

Framvagnen är som många påpekat inte den bästa. Å andra sidan, skruvar man själv köper man en komplett framvagn för 1500-2000:- (det är alltså inget som, under förutsättning att man skruvar själv, är tokdyrt). Det är inte heller så som en del (ingen åsyftad) får det att låta, att framvagnen behöver bytas ut totalt vartannat år

Du behöver väl göra hjulinställning efteråt? Så lägg till 800-1000kr på det beroende på var du bor.

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 april 2014
#11
Kolla så den inte kokar. Varmkörd, tomgång, ingen värme på. Vänta till fläktarna drar igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
30 april 2014
#12
TimR skrev:
it_mutt skrev:
_Ugge_ skrev:
Har själv en A4a 1.8T avant -97, vet inte om dom gjort något åt följande punkter på facelift modellerna men jag hade nog avstått ett köp iaf.
Framvagnen slits rätt fort, skön att köra när allt är nytt dock
Rostangrepp dörrar längs med lister samt skärmkanterna fram
Bromsarna bak är förmodligen det sämsta jag någonsin stött på, 1-2 år mellan varje omgång med dom och då åker man på o byta det mesta. konstruktionen är inte rolig att hålla på med då lagerna sitter ipressade i bromskivan och man glömmer alltid att beställa abs-kransen vilket resulterar i att man får slå låss den gamla o sveta om iom att den spricker tongue
Till vevhusventilationen under insuget sitter det ett plaströr som är svets-skarvat på två ställen, dessa skarvar spricker med gnälliga besiktningsmänn som följd.
Har under alla år som jag ägt bilen aldrig haft några motorproblem dock (snart rullat 40k)

// Ugge

Måste bara fråga; vad f*n hittar du på med dina bromsar? Kärvande ok, fine, men det är ju inte direkt något ovanligt (och inte specifikt för A4:an på något vis). Men byta vart/vartannat år? Aldrig ens hört talas om någon (ja förutom dig då) som behövt göra det.


- - - Till topic - - - -

Framvagnen är som många påpekat inte den bästa. Å andra sidan, skruvar man själv köper man en komplett framvagn för 1500-2000:- (det är alltså inget som, under förutsättning att man skruvar själv, är tokdyrt). Det är inte heller så som en del (ingen åsyftad) får det att låta, att framvagnen behöver bytas ut totalt vartannat år

Du behöver väl göra hjulinställning efteråt? Så lägg till 800-1000kr på det beroende på var du bor.

Lite beroende på hur man gör, vad som byts osv. Så; Mnja. Det skadar ju iaf inte. Men visst, säg ~2500:- för hela framvagnen och hjulinställningen. Dock inget som görs "varje år" heller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

49 Inlägg
8 maj 2014
#13
it_mutt skrev:
_Ugge_ skrev:
Har själv en A4a 1.8T avant -97, vet inte om dom gjort något åt följande punkter på facelift modellerna men jag hade nog avstått ett köp iaf.
Framvagnen slits rätt fort, skön att köra när allt är nytt dock
Rostangrepp dörrar längs med lister samt skärmkanterna fram
Bromsarna bak är förmodligen det sämsta jag någonsin stött på, 1-2 år mellan varje omgång med dom och då åker man på o byta det mesta. konstruktionen är inte rolig att hålla på med då lagerna sitter ipressade i bromskivan och man glömmer alltid att beställa abs-kransen vilket resulterar i att man får slå låss den gamla o sveta om iom att den spricker tongue
Till vevhusventilationen under insuget sitter det ett plaströr som är svets-skarvat på två ställen, dessa skarvar spricker med gnälliga besiktningsmänn som följd.
Har under alla år som jag ägt bilen aldrig haft några motorproblem dock (snart rullat 40k)

// Ugge

Måste bara fråga; vad f*n hittar du på med dina bromsar? Kärvande ok, fine, men det är ju inte direkt något ovanligt (och inte specifikt för A4:an på något vis). Men byta vart/vartannat år? Aldrig ens hört talas om någon (ja förutom dig då) som behövt göra det.


- - - Till topic - - - -

Framvagnen är som många påpekat inte den bästa. Å andra sidan, skruvar man själv köper man en komplett framvagn för 1500-2000:- (det är alltså inget som, under förutsättning att man skruvar själv, är tokdyrt). Det är inte heller så som en del (ingen åsyftad) får det att låta, att framvagnen behöver bytas ut totalt vartannat år

ojdå, va verkligen inte meningen att göra någon upprörd med mitt inlägg men faktum är att jag plockar oftare med bromsarna bak på A4an än vad jag gör med både mina övriga bilar (annan Audi & bmw tidigt -90tal) samt mina föräldrars båda bruksbilar ( 2x Audi sent -90 tal ) så det är ju inte det att jag har något emot Audi/tyska bilar, utan att antigen är konstruktionen på A4ans bakbromsar kass eller så har jag ett riktigt måndagsexemplar. Kan ju bara säga mina personliga erfarenheter med de bilar jag äger/ägt, och jag har ju ingenting för att sitta här o ljuga ihop något wink

//Ugge


Avstängd
10 388 Inlägg
8 maj 2014
#14
_Ugge_ skrev:
it_mutt skrev:
_Ugge_ skrev:
Har själv en A4a 1.8T avant -97, vet inte om dom gjort något åt följande punkter på facelift modellerna men jag hade nog avstått ett köp iaf.
Framvagnen slits rätt fort, skön att köra när allt är nytt dock
Rostangrepp dörrar längs med lister samt skärmkanterna fram
Bromsarna bak är förmodligen det sämsta jag någonsin stött på, 1-2 år mellan varje omgång med dom och då åker man på o byta det mesta. konstruktionen är inte rolig att hålla på med då lagerna sitter ipressade i bromskivan och man glömmer alltid att beställa abs-kransen vilket resulterar i att man får slå låss den gamla o sveta om iom att den spricker tongue
Till vevhusventilationen under insuget sitter det ett plaströr som är svets-skarvat på två ställen, dessa skarvar spricker med gnälliga besiktningsmänn som följd.
Har under alla år som jag ägt bilen aldrig haft några motorproblem dock (snart rullat 40k)

// Ugge

Måste bara fråga; vad f*n hittar du på med dina bromsar? Kärvande ok, fine, men det är ju inte direkt något ovanligt (och inte specifikt för A4:an på något vis). Men byta vart/vartannat år? Aldrig ens hört talas om någon (ja förutom dig då) som behövt göra det.


- - - Till topic - - - -

Framvagnen är som många påpekat inte den bästa. Å andra sidan, skruvar man själv köper man en komplett framvagn för 1500-2000:- (det är alltså inget som, under förutsättning att man skruvar själv, är tokdyrt). Det är inte heller så som en del (ingen åsyftad) får det att låta, att framvagnen behöver bytas ut totalt vartannat år

ojdå, va verkligen inte meningen att göra någon upprörd med mitt inlägg men faktum är att jag plockar oftare med bromsarna bak på A4an än vad jag gör med både mina övriga bilar (annan Audi & bmw tidigt -90tal) samt mina föräldrars båda bruksbilar ( 2x Audi sent -90 tal ) så det är ju inte det att jag har något emot Audi/tyska bilar, utan att antigen är konstruktionen på A4ans bakbromsar kass eller så har jag ett riktigt måndagsexemplar. Kan ju bara säga mina personliga erfarenheter med de bilar jag äger/ägt, och jag har ju ingenting för att sitta här o ljuga ihop något wink

//Ugge

Tog inte det personligt (eller ens i närheten heller), utan det var mer bara i relation till det faktum att jag aldrig tidigare hört talas om någon som haft en sådan bromsåtgång bak på en vanlig vägsläde

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök