Hej!
Har postat samma tråd på saab turbo club of sweden's forum med men tänkte att det kanske finns nån som kan hjälpa mig här med
Köpte i början av april en saab 9-5 2.3t -00, på vägen hem från försäljaren gick den precis som jag väntade mig, flög upp i hastighet och var inga problem att hoppa upp till 120 från 70 på några sekunder på skogsvägarna hem, dock efter att jag kommit hem med bilen och tvättat den börjar den gå som en påse skridskor (80kmph -> 90kmph = ~10sekunder) samt ryker som ett ånglok vid start (slutar efter varmkörning), kom fram till att luftfiltret blivit blött vid tvätt och eftersom jag då redan hade beställt ett servicepaket från maptun så bytte jag luftfilter, olja, oljefilter, bränslefilter & tändstift.
Bilen gick marginellt bättre (Slipade skridskor istället för oslipade) och röken bestod, efter typ 15-20mil tändes CE lampan. Släckte den med batteriet och testade om bilen hade nått laddtryck men det fanns inget. Spårade detta till att en slang var brusten och den vita backventilen till vevhusventilationen var av på mitten. Så dessa två byttes och bilen slutade ryka första två gångerna jag startade den, för att sedan börja igen samt att den fortfarande gick som en påse skridskor.
Idag bestämde jag mig för att åka till kjell och köpa en felkodsläsare och fick ut detta:
P1105
P1460
P1925
Då dessa är från innan jag bytte ventilen så nollställde jag felkoderna på parkeringen och åkte dem cirka 3 milen hem i hopp om att nya felkoder inte skulle uppstå.
Dock fick jag då ut:
P0134
P1925
Alltså en ny felkod och en av dem gamla var kvar.
Så för att få en tl:dr;
Saab 9-5 2.3t -00
Går som en påse skridskor, rullatorer drar mig vid rödljus. Skulle köra om en bil som låg i 80 på 90 väg för att testa bilen och det tog mig mer än 10 sekunder att komma upp i 90.
Felkoderna P0134 samt P1925 finns.
Hjälp uppskattas!