2457
Sök

E30 325 Cab la av under färd och startar inte längre.

25 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag köpte en för mig drömbil i dagarna. En e30 325 cab som jag tycker är så jäkla vacker och rolig att köra.

Nu till det tråkiga. Mitt under färd så la den av, utan att hosta eller på annat sätt varna om att något är snett. Startmotorn får runt motorn men kan inte starta bilen. Det hjälpte heller inte att putta igång den. Inte ens under bogsering kunde vi få igång den.

All elektronik verkar fortfarande fungera fint. Kollade alla säkringar och finner inga som har bränts. Ska testa med en multimeter efter jobbet så att alla dessa verkligen fungerar. Ska även se över samtliga relän.

Bränslepumpen ger inte ifrån sig något ljud när nycjkeln är vriden till läge 2. Alltså knäpptyst. Men den ger ifrån sig ljud när jag vrider om helt. Jag har kollat så att ström kommer fram till pumpen. Fick utslag på ca 12 volt. Monterade loss pumpen och kopplade batteriet till det direkt och den sprutade ut allt bränsle som satt i omlopp. Inte helt säker på hur man vet om den fungerar korrekt eller inte. Men den verkar vara vid liv iaf. Jag har dock för mig att den ska bygga upp trycket om man vrider om till läge 2 och ger således ifrån sig ett surr under några sekunder?

Bilen är tankad, batteriet är nytt, oljan är bytt och nytt oljefilter sitter på.

Saker jag kommer att göra idag efter jobbet:

Kolla med multimeter att alla säkringar och relän verkligen fungerar.
Spruta in stargas via luftinsuget och försöka starta.
Om det går ska jag även försöka kolla bränslefiltret, men vet inte hur man gör det i dagsläget.
Gå över kontakter och annat för att rengöra och rensa på skräp.

Bild på motorrummet: http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/IMG_5341_zpsb5716151.jpg

Några tips för vad jag borde göra?

Alla svar uppskattas!

Avstängd
1 031 Inlägg
25 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#3
Runn WS7 skrev:
Kollat felkoder?

Jag har inte kollat felkoder. Vet inte hur man gör det men ska försöka googla fram det. Tack för tipset.

Antar dock att jag behöver köpa något instrument för att kolla detta?

Edit: ser att man kan göra det genom att trampa ner gasen 5 ggr. Ska testa så fort jag är hemma.
Senast redigerat av FL10 (7 maj 2014)

825 Inlägg
7 maj 2014
#4
Inte kamremmen som gått av ? Då stannar motorn och startar inte igen , har du tur så har motorn klarat sig .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

25 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#5
fontheking5 skrev:
Inte kamremmen som gått av ? Då stannar motorn och startar inte igen , har du tur så har motorn klarat sig .

Hoppas jag verkligen inte. Inte ens tänkt på att kolla den då den är bytt för 4000 mil sedan. Ska kolla detta med.

825 Inlägg
7 maj 2014
#6
FL10 skrev:
fontheking5 skrev:
Inte kamremmen som gått av ? Då stannar motorn och startar inte igen , har du tur så har motorn klarat sig .

Hoppas jag verkligen inte. Inte ens tänkt på att kolla den då den är bytt för 4000 mil sedan. Ska kolla detta med.

Ok , nej då får man ju hoppas att den är hel ju .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

324 Inlägg
7 maj 2014
#7
Eftersom att den stendog så känns det ju mer som ett tändrelaterat fel.
Kolla så du har gnista på tändstiften och kolla så kamremmen inte är av.


25 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#8
Catoxxo skrev:
Eftersom att den stendog så känns det ju mer som ett tändrelaterat fel.
Kolla så du har gnista på tändstiften och kolla så kamremmen inte är av.

Vet inte hur man kolla rgnistan, men jag kan väl googla fram det hoppas jag. Ska absolut kolla kamremmen.
Nu drar jag till bilen och kollar läget. Rapporterar så fort jag är klar.

Tack för alla svar hittills.

324 Inlägg
7 maj 2014
#9
FL10 skrev:
Catoxxo skrev:
Eftersom att den stendog så känns det ju mer som ett tändrelaterat fel.
Kolla så du har gnista på tändstiften och kolla så kamremmen inte är av.

Vet inte hur man kolla rgnistan, men jag kan väl googla fram det hoppas jag. Ska absolut kolla kamremmen.
Nu drar jag till bilen och kollar läget. Rapporterar så fort jag är klar.

Tack för alla svar hittills.

Plocka ur ett tändstift. (Du kan även låta det sitta kvar, om du har ett annat fungerande stift löst)
Sätt i det i en tändkabel som är kopplad till fördelaren (det sitter väl fördelare på dessa?)
Jorda tändstiftet (lägg det rimligtvis emot motorn)
Kör på startmotorn.

Kommer det gnistor på stiftet när du kör runt motorn så är det bra. Är det dött så är det inte bra.

OBS: Om du skruvar ur ett stift och jordar precis utanför tändstiftsbrunnen, så kan det skvätta upp bensin, och kommer den emot gnistan på stiftet så kan du få problem. Brandrisk!


25 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#10
Catoxxo skrev:
FL10 skrev:
Catoxxo skrev:
Eftersom att den stendog så känns det ju mer som ett tändrelaterat fel.
Kolla så du har gnista på tändstiften och kolla så kamremmen inte är av.

Vet inte hur man kolla rgnistan, men jag kan väl googla fram det hoppas jag. Ska absolut kolla kamremmen.
Nu drar jag till bilen och kollar läget. Rapporterar så fort jag är klar.

Tack för alla svar hittills.

Plocka ur ett tändstift. (Du kan även låta det sitta kvar, om du har ett annat fungerande stift löst)
Sätt i det i en tändkabel som är kopplad till fördelaren (det sitter väl fördelare på dessa?)
Jorda tändstiftet (lägg det rimligtvis emot motorn)
Kör på startmotorn.

Kommer det gnistor på stiftet när du kör runt motorn så är det bra. Är det dött så är det inte bra.

OBS: Om du skruvar ur ett stift och jordar precis utanför tändstiftsbrunnen, så kan det skvätta upp bensin, och kommer den emot gnistan på stiftet så kan du få problem. Brandrisk!

Var vid bilen och kollade nyss. Kamremmen sitter på och ser ut att må bra. Jag lossade 3 relän vid vänster främre fjädertorn. ett av dessa ska styra tändning och bränsle. Jag tog hem alla och testade med en multimeter. Jag slöt kretsen för hand genom att demontera själva reläna och trycka med tummen. Sen mätte jag med multimetern om jag kunde få en signal. Samtliga relän verkar fungera. Om detta nu avgör att det fungerar öht.

Bild på dessa relän:
http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/Photo2014-05-07175244_zpsc8c7a188.jpg

På ett forum testade någon på samma sätt men ett av dessa relän var ändå sönder.Så det kanske är ett värdelöst test.

Polaren som skulle hjälpa mig testa med startgas bangade tyvärr pga dålig väder så det får vänta till imorn.

Jag har tyvärr inte verktygen för att lossa tändstift, men jag kan köpa ett löst stift i morgon och testa det. Nu kom jag på att det sitter ett annat relä som kan ha gått sönder. Det går direkt till tändningen. Ska springa ner och testa det med. Så återkommer jag.

Tack som fan för all hjälp, uppskattar et verkligen.

25 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#11
Detta relä mellan ett amatörmässigt installerat larm och batteriet ser lite suspekt ut. Ska byta detta i morgon och testa om det är någon form av startspärr.

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/Photo2014-05-07192845_zpsfc54d689.jpg

25 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#12
Så jag bytte relät men det hjälpte inte. Jag började undersöka larmet som är installerat. Ett virrvarr av kablar och strömtjuvar. Mitt under kabelslitning så upptäcker jag en liten knapp. Den sitter vid panelen ovanför pedalerna. Kan detta vara en startspärr? Nu har jag dock plockat ur det mesta av larmet. Sen började ösregnet och jag fick springa hem.
Larmet är av typen: Touchgard tg-400. Verkar som att det har varit en hel del problem med detta larm genom tiderna. Kaoset fortsätter.

25 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#13
Jag testade med startgas utan någon skillnad. Kollade gnistan genom att ta ut ett stift och placera det nära chassit för att få gnista men det kom inget. Så det verkar som att jag inte har någon gnista.

Vad borde jag kolla nu? Några tips på nästa steg att ta?

116 Inlägg
15 maj 2014
#14
kolla med Tändspole, även  Tändmodul om bmw har såna


25 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#15
Ska kolla tändspolen. Larmet som jag tog ur var kopplat till det. Så det kanske är något jag råkat dra ur helt? Hur testar man lättast om den får ström? Sätta multimeter på plus och minus och försöka starta?

Ska ner nu och kolla till den.

116 Inlägg
15 maj 2014
#16
startspärr bruka väl koppla till startmotor eller vid tändning som ska man vrida nykel. du kan ju ser kabel som är inte orginal och återställa tillbaka från början, hoppas det startar efter när den har gjort


116 Inlägg
15 maj 2014
#17
FL10 skrev:
Ska kolla tändspolen. Larmet som jag tog ur var kopplat till det. Så det kanske är något jag råkat dra ur helt? Hur testar man lättast om den får ström? Sätta multimeter på plus och minus och försöka starta?

Ska ner nu och kolla till den.

dra ur en tändkabel från mitte som sitter fördellock och stå lite nära mot kaross jorda, typ 4-6mm mellan tändkabel mot jorda, där man kan se om du får gnista eller inte


25 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#18
jimmytic skrev:
FL10 skrev:
Ska kolla tändspolen. Larmet som jag tog ur var kopplat till det. Så det kanske är något jag råkat dra ur helt? Hur testar man lättast om den får ström? Sätta multimeter på plus och minus och försöka starta?

Ska ner nu och kolla till den.

dra ur en tändkabel från mitte som sitter fördellock och stå lite nära mot kaross jorda, typ 4-6mm mellan tändkabel mot jorda, där man kan se om du får gnista eller inte

Nu såg jag detta för sent men jag ska testa det i morgon.

Här är en bild på tändspolen: http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/F7DB7B2B-39A5-405C-9895-58A22F125280_zpsri9zsctu.jpg

Det satt två kablar dragna från larmdosan till den innan. Så jag antar att larmet kunde förhindra tändning. Dessa sladdar är ju som sagt borta nu.

Sen så sitter en del sladdar fortfarande lösa under ratten.
Nedan följer bilder på dessa:

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/A315F848-BF7A-45CE-85B9-4D225E267844_zpsgda0shic.jpg


http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/A2B09F29-7BD4-4C54-ACA7-A8E4544C6E0F_zpsnnjzw62i.jpg

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/0953858B-A60D-4A32-9BFD-C8985760A015_zpsopecgsy7.jpg


Något mer jag borde testa i morgon när jag ändå är igång?

Skulle jag kunna ersätta min tändspole med en sån här från biltema?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ole-53400/


Mycket tacksam för alla svar.
Senast redigerat av FL10 (15 maj 2014)

116 Inlägg
15 maj 2014
#19
du ska låta vara kabel från tändspole som ansluta mitte topp, bara dra ut tändkabeln MITTE från fördelarelock och kolla jag länk bild

LÄNKTEXT


25 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#20
jimmytic skrev:
du ska låta vara kabel från tändspole som ansluta mitte topp, bara dra ut tändkabeln MITTE från fördelarelock och kolla jag länk bild

LÄNKTEXT

Tack så mycket! Ska testa i morgon.


Sök