2469
Sök

E30 325 Cab la av under färd och startar inte längre.

25 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#21
Ok så jag testade om kamremmen gick runt när jag jag vred om nyckel, det gjorde den.

Sen testade jag om jag fick gnista från en av kablarna i fördelarlocket mot chassit. Det fick jag inte. Dessa kablar är korta så jag kanske inte kom åt något som var jordat? Jag mätte hur många volt jag fick till det med multimeter och fick utslag på 0.016 volt (känns jäkligt lågt?)

Jag testade också att mäta på kablarna som går till tändspolen och ger den el. Dessa kablar:
http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/tandspole_zps47bbb88b.jpg

Där fick jag 2 volt. Så det kommer ju in mycket mer än den släpper ut till tändstiften verkar det som?

Tycker ni att det låter som att tändspolen är kass?

25 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#23
Ok det ser ut som att jag kan koppla loss kabeln från spolen direkt och se om det är en gnista mellan den och spolen. Det gör det lättare.

Tack. Testar och skriver här igen så fort det är klart.

25 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#24
Jag jordade en vanlig kabel och sedan körde in andra änden i tändspolen. Den fick en liten gnista men jag vet inte om det är tillräckligt? Jag filmade det eftersom jag inte kunde få med en kompis denna gång. Det är inte filmat så bra men man ser gnistan.

Videon kan du se nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=BmbL8W9DYFY

116 Inlägg
18 maj 2014
#25
ja ser det film, du har ditt tändspole är funka
nu nästa ska du kolla med fördelarelock plast lock och rotor, för jag läst att du sagt att tändskift gnista inte, då börja du med den forska denna plast lock, lyft ur lock och kolla under, för där finns lite kol mitte som den ska trycka in mot rotor, annars är det fördelare är pajat


25 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#26
Ok, jag ska köpa en gnistprovare idag så att jag är 100% på att jag inte får spänning till stiften. För jag kanske testade fel när jag kollade dem. Bara för att vara på den säkra sidan.

Så jag ska ta bort fördelarlocket och titta på rotor osv. Men ska jag rengöra om det är smutisgt eller är det något särskilt som ska göras? Jag kommer att göra detta efter jobbet om det inte regnar. Så tar jag kort och lägger upp här.

72 Inlägg
19 maj 2014
#27
nu lånar jag din tråd lite här men du verkar ha samma problem jag fick i dag på min 320 turbo, han startade sen åkte jag 100 m sen stannade jag och kollad så det inte läckte något, då la hon av och vill inte starta, bilen är från  97 så lite mer avancerad än E30, men kan det va att det finns duktiga här som vill hjälpa mig med smile
ursäkta om jag lånar din tråd smile
Mvh!


25 Inlägg
20 maj 2014
Trådstartare
#28
Tagebro skrev:
nu lånar jag din tråd lite här men du verkar ha samma problem jag fick i dag på min 320 turbo, han startade sen åkte jag 100 m sen stannade jag och kollad så det inte läckte något, då la hon av och vill inte starta, bilen är från  97 så lite mer avancerad än E30, men kan det va att det finns duktiga här som vill hjälpa mig med smile
ursäkta om jag lånar din tråd smile
Mvh!

Inga problem smile

Har du testat alla saker som folk tipsat mig om här?

Kolla så att du har gnista vid tändstiften. Om du inte ha rgnista, försök att lista ut var det inte är spänning. Vid tändspole, fördelarlocket osv.  Samma saker som jag gör just nu dvs.

Testa köpa startgas och spruta in i luftintaget på motorn. Om den startar med startgas så kan det vara bränslepumpen som lagt av. Kolla även dina säkringar så att alla är hela. Kolla dina relän.


Finns massor att testa wink

Evildan
20 maj 2014
#29
Tagebro skrev:
nu lånar jag din tråd lite här men du verkar ha samma problem jag fick i dag på min 320 turbo, han startade sen åkte jag 100 m sen stannade jag och kollad så det inte läckte något, då la hon av och vill inte starta, bilen är från  97 så lite mer avancerad än E30, men kan det va att det finns duktiga här som vill hjälpa mig med smile
ursäkta om jag lånar din tråd smile
Mvh!

Bayern, svårt med könsbestämning däromkring. roll
Är det en Concita Wurst Edition?

Har den fungerat innan eller var det första provturen?
Blöta tändstift kanske, kall nystartad motor "fetar" mycket och då du bara hade motorn i gång en sådan kort tid kanske dom helt enkelt blev sura.
Titta hur tändstiften ser ut, från dom kan man utläsa en del.
Jag förmodar att du har ordentligt med effekt i batteriet så att motorn dras runt ordentligt.

72 Inlägg
20 maj 2014
#30
haha jo vars tongue
första prov turen tongue
ska kolla bränsle pumpen idag se så säkringar och relä är hela, det är lite lustig att det bara ska lägga av, den hade lite nojig tomgång ville inte riktigt vara med men ska felsöka som fasen så det blir bimmers of sweden på lördag ^^


25 Inlägg
23 maj 2014
Trådstartare
#31
Jag kommer fixa verktygen jag behöver idag. Om jag hinner så demonterar jag huven idag och tar av fördelarlock, samt rotor för att kolla om de mår bra. Något av dessa delar borde vara i dåligt skick. Ska även kolla kabeln mellan fördelarlock och spolen.

Senast i morgon återkommer jag med inormation om vad som har hänt.

Trevlig helg.

25 Inlägg
24 maj 2014
Trådstartare
#32
Så nu har jag demonterat fördelarlock och rotor för inspektion. Bilderna kan ni se nedan.
Ser ni något som kan orsaka motorstopp på detta vis? Jag kollade tyvärr inte kabeln mellan tändspole och fördelarlock. För jag glömde det. Jag kanske kan ta mig dit i kväll och testa det istället.

Den lilla kolbiten i fördelarlocket  gick att trycka in och såg iaf hel ut. Ni kan se på bilderna. Är fördelarlock den största sannolikheten?

Fördelarlock:
http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/5DAE310F-5E77-4633-8E95-A75A404F3BF8_zpsicgtuhtf.jpg

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/5851073B-BD35-4334-A202-4DF30F3258BE_zpsqfwprtym.jpg



Rotor:
http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/1843C139-0144-48BA-B493-38EFF754A660_zpsrbljks3e.jpg

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/96B2648B-8562-4AC5-94AB-031096734832_zpsrnnddkpw.jpg
Senast redigerat av FL10 (24 maj 2014)

116 Inlägg
25 maj 2014
#33
Hej dom ser ut fint, lilla kol bit ser ut bra, men 6st visat lite bränt typ kalk vad man kallas, du kan bara ta fram fil eller kniv att skrapa bort skit, OBS inte mkt slipa eller grova, ta lätta skrapa fint o jämn.
behöver inte ta bort för mycket skitet.
eller om du har råd att köpa ny lock o rotor, men leta först med felet tills du hittat ngn och fixa det då kan du köpa dom locket o rotor


25 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
#34
jimmytic skrev:
Hej dom ser ut fint, lilla kol bit ser ut bra, men 6st visat lite bränt typ kalk vad man kallas, du kan bara ta fram fil eller kniv att skrapa bort skit, OBS inte mkt slipa eller grova, ta lätta skrapa fint o jämn.
behöver inte ta bort för mycket skitet.
eller om du har råd att köpa ny lock o rotor, men leta först med felet tills du hittat ngn och fixa det då kan du köpa dom locket o rotor

Hej, jag skrapade bort och satte dit alla delar igen. Jag ska ner snart och testa kabel mellan tändspole och fördelarlock. Jag läste på nätet om att det kan vara "Fusible link" som ska vara nära batteriet. en form av säkring som ser ut så här: http://i35.photobucket.com/albums/d196/M5Greg/SNC11481.jpg

Jag kan dock inte hitta denna säkring. Ska väl leta under mattan och i listerna om jag kan finna den. Jag läste att denna går till styrboxen (ECU) och stänger av den helt om den är sönder. Min lampa som det står "CHECK ENGINE" på lyser aldrig. Inte ens när alla andra lampor lyser när man startar. Kan det vara så att den inte får el? Jag ska försöka testa om den får el. Jag hittade en guide till hur man göra det. Skriver när jag är tillbaka.

jimmytic tack för alla svar!

25 Inlägg
25 maj 2014
Trådstartare
#35
Testade om styrboxen får el och det verkar gå hela vägen fram dit. Men jag vet inte om styrboxen fungerar eller inte. Måste hitta på något sätt att testa det med. Var tvungen att gå iväg innan jag hann testa kabeln till fördelarlocket men jag ska testa den när jag är hemma igen.

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/9C64B300-ACB7-4826-9271-D97622E74F9D_zpsn9py0csm.jpg

25 Inlägg
26 maj 2014
Trådstartare
#36
Då var det löst!

ECUn var problemet.

Jag tog loss kåpan i handskfacket och ersatte den med en jag köpte på skroten.
Nu går den fint men bara hastighetsmätaren som fungerar av alla mätare. Så varvtal, bensin och temp står stilla. Fläktarna är också utslagna. Men jag låter inte det förstöra min dag!

Tack för alla tips som jag fått. Nedan ser ni bilder på ECU (styrenhet Insprutning).

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/4B14BB43-56C7-4E44-B182-C7A4739F4F92_zpsgwhqw4y6.jpg

http://i141.photobucket.com/albums/r76/Rawa29/Bilen/52840CCC-CB87-4995-8170-185438BB0BD4_zpscmhmgdvy.jpg
Senast redigerat av FL10 (26 maj 2014)

324 Inlägg
27 maj 2014
#37
FL10 skrev:
Nu går den fint men bara hastighetsmätaren som fungerar av alla mätare. Så varvtal, bensin och temp står stilla. Fläktarna är också utslagna.

Testa att extrajorda motor-kaross, motor-batteri, batteri-kaross och tändningslås-kaross. Annars glapp på baksidan av instrumenthus?


25 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#38
Hmmm, av de sladdar som sitter löst så verkar någon av dem gå till chassit. Antar att jag ska koppla fast den med en annan så att allt jordas. Ska testa idag. Tack.


Sök