3230
Sök

Bilen Startar inte, Mitsibishi Lancer -92?

55 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Hej, Har en Mitsubishi Lancer -92, Nya stift, gnista finns, samt luktar bensin om stiften när man matar på startmotorn (Dom är jätteblöta). Men den vill inte starta...

163 Inlägg
7 maj 2014
MrTulum skrev:
Hej, Har en Mitsubishi Lancer -92, Nya stift, gnista finns, samt luktar bensin om stiften när man matar på startmotorn (Dom är jätteblöta). Men den vill inte starta...

Hur står kammarna? Kamremmen kanske har kuggat?

2 849 Inlägg
7 maj 2014
MrTulum skrev:

Tror den bara blivit sur, prova att trampa gasen i botten och kör på starten, håll gasen nere hela tiden tills den går igång.

12 Inlägg
7 maj 2014
Kolla styrboxen.. Känt fel på dom bilarna

2 849 Inlägg
7 maj 2014
Nimpsy skrev:
Kolla styrboxen.. Känt fel på dom bilarna

Den har ju tändning samt får bensin, så styrboxen..... njäääe.

55 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Ja det är det som är konstigt, gnistan ser fin ut på stiften, bensin kommer fram då dom va dyngsura efter en bra stund matande på startmotorn, så satte i nya tändsstift då dom blöta stiften ändå var gamla. Har inte undersökt kamremmen dock, men är det vanligt att kamremmen bara kuggar över? Kanske är tändkablarna, dom har varit med ett rätt bra tag, men iofs då borde det kanske inte va fin gnista ? Inga andra ideer? Gammal bensin kanske? Bilen har stått i några månader med lite bensin i tanken, kanske därför den inte startar? Ursäkta men är ingen Bosse bildoktorn när det gäller bilar, en har kompisar som kan skruva... smile

55 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Hade problem innan med styrboxen, då kom ingen bensin eller gnista, öppnade ecu och en kondensator var kass, så lämnade in den på lagning ,,,nu får jag både gnista och bensin.

2 849 Inlägg
7 maj 2014
Pröva med att trampa gasen i botten och kör samtidigt på starten, kan dröja ett litet tag innan den mullrar igång.

Jag tror den bara blivit sur som sagt

55 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
Ska testa trampa gasen i botten imorgon. Min Ecu kan du bara sätta åt ett hål, 3 kontakter (gula) som ska i den, så troligen inget med den smile

55 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
Hej igen, har nu precis testat och starta bilen igen. Vid första försöket startade den "knappt" till i några sekunder men så fort jag rörde gasen dog den, testade igen matade på somfan, men ville inte gå igång.

Testat både utan att gasa, Sen ha plattan i mattan nästan en minut utan resultat. Lossade även stiften efter flertalet försök, motorn är dyngsur, bara skvätte upp bensin när stiften var ur och jag mata på startmotorn, ska det verkligen skvätta upp bensin, i mina ögon var det jättemkt bensin som kom ut.

Hur löser jag nu problemet med att motorn förmodligen är full med bensin efter alla startförsök?
Samt kan man på nåt sätt koppla ur bennsinpumpen för den står väl antagligen och bara sprutar in mer o mer bensin för varje startförsök?

Någon som har en ide? Ska jag försöka bogsera igång den utan gas för och få bensin och dunsta lite?

436 Inlägg
8 maj 2014
låter som ett klassiskt kopplat in tändkablarna I fel ordning då får man detta fenomen smile

kontrollera att kablarna är kopplade I rätt ordning.

55 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
Hur räknar jag enklast ut hur tändkablarna ska sitta?

Evildan
8 maj 2014
Tändföljden är 1-3-4-2 och cylinder 1 är den som är på den sidan där du har kamremmen på din motor.

(Fåtalet tillverkare räknar där kraften tas ut som cylinder 1.)

55 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
Hej igen, har gjort en bild på hur det ser ut, hur ska jag sätta tändkablarna om ni kikar på bilden smile ?

http://imageshack.com/a/img836/4523/y0ru.jpg

http://http://imageshack.com/a/img836/4523/y0ru.jpg
/
Senast redigerat av MrTulum (8 maj 2014)

436 Inlägg
9 maj 2014
???? du fick juh svaret av evildan???

Evildan
9 maj 2014
lighter22 skrev:
???? du fick juh svaret av evildan???

Behövdes tydligen en ny tråd istället roll

436 Inlägg
9 maj 2014
mmm såg detta inte riktigt rätt tänk om man vill ha hjälp.....

Evildan
9 maj 2014
lighter22 skrev:
mmm såg detta inte riktigt rätt tänk om man vill ha hjälp.....

Såg att du såg.
Nope, kan uppfattas lite tråkigt.
Nåväl, hoppas Mitsen går igång iaf.

55 Inlägg
9 maj 2014
Trådstartare
Jo har gjort som Evildan sa dock utan resultat. Samma problem kvarstår sad

12 Inlägg
9 maj 2014
Jag hade exakt samma problem på min Lancer GTi. Men på den VAR det styrboxen. Den skickar gnista och soppa men styrboxen tror att bilen är minus 70 grader och kompenserar med bränsle överflöd.. Känt fel på dessa modellerna.

Klart att olika bilar har olika problem, men att kolla den skadar ju inte.

Sök