Sierra -89 startar inte när den är varm

xXSammy
15 maj 2014 · 6 599 Inlägg

Tändspolen kan sluta fungera om den blir för varm.

De/Dem
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
15 maj 2014 · 1 899 Inlägg

sture64 skrev:
Man kan inte köpa biltemas universal för en dryg hundring o prova ?

Det kan du, och som Malheus säger så blir det så där när tändspolen blir för het.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
15 maj 2014 · 46 Inlägg

Ok då vet ja,ska prova under helgen o tack för visat engagemang smile
( Hör av mej va resultatet blir)

sture64
16 maj 2014 · 46 Inlägg

Då får ja tacka o avsluta denna tråd och svaret på problemet var en trasig tändspole big_smile

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
16 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Kul att du fick ordning på det, och en eloge för att du postade lösningen - något de flesta struntar i smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
16 maj 2014 · 46 Inlägg

Trodde jag....  nu samma igen sad

xXSammy
17 maj 2014 · 6 599 Inlägg

Begagnad eller ny tändspole?

Köpte du en begagnad finns risken att den redan gått sönder.

Har du fungerande motortempgivare i kupén så du ser att motorn ligger i normal drift temperatur och inte överhettas?

De/Dem
sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

Startade på morron lät den stå i gång 15 min o när ja kom ut så kokade bilen,tempmätaren i kupen verkar fungera,startade som vanligt inte sen igen så tog lös stiften o dom var torra o sotiga...

xXSammy
17 maj 2014 · 6 599 Inlägg

Provade du dra ut LMMen som sitter på luftburken?

De/Dem
240bns
17 maj 2014 · 1 008 Inlägg

Nu är inte jag alls insatt i motorstyrningen på dessa bilar då jag bara har erfarenhet av volvo, när det är temperaturberoende problem med dessa så brukar det vara spruckna lödningar i bränslepumps/systemrelät eller hallgivaren i fördelaren som muppar, så det kan ju kanske vara ide att undersöka dessa.

Senast redigerat av 240bns (17 maj 2014)

sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

Har provat dra ut kontakten till LMM men ingen skillnad..

sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

Hallgivaren.. kan du förklara närmare va det är.. ?

sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

Malheus skrev:
Begagnad eller ny tändspole?

Köpte du en begagnad finns risken att den redan gått sönder.

Har du fungerande motortempgivare i kupén så du ser att motorn ligger i normal drift temperatur och inte överhettas?

Ja köpte ny tändspole på biltema

240bns
17 maj 2014 · 1 008 Inlägg

En givare som sitter i fördelaren, som talar om för motorstyrningen när gnista/bränsle skall ges.

sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

motorn går som blöddrigt på tomgång nu o ingen rök som syns från avgasröret på tomgång men när ja varvar till så ryker den svart..

xXSammy
17 maj 2014 · 6 599 Inlägg

Svart är oförbränd bensin, då du har svarta och torra stift så går den för fett.

De/Dem
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Läcker den avgaser? Var det en ny motortempgivare du skaffade?

EDIT: Nu vet jag inte hur motorstyrningen på en Sierra är uppbyggd helt hundra. Finner inget kretsschema heller så jag kan inte kolla. Jag är van vid att motorstyrningen reglerar allt efter det facit som lambdasonden ger när den mäter upp avgaserna. Har du läckage på avgassystemet, främst före lambdasonden, så kan styrenheten få för sej att motorn går magert och försöka korrigera detta.

Senast redigerat av PHrnfeldt (17 maj 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

Kan inte se att den läcker avgaser har i alla fall nytt avgassystem,jo ja har bytt motortemperatursensor de kanske är lambdasonden som är pajj...? har kopplat bort den medans motorn gick på tomgång o de blev ingen förändring i blöddrandet på tomgång,vet inte hur de blir på en "frisk" bil när man drar ur kontakten från lambdan när den går på tomgång...

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Det kan vara lambdasonden som är trasig. De tenderar att uppdatera värdena långsammare med tiden.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
17 maj 2014 · 46 Inlägg

Ok ska införskaffa en diodlampa o försöka göra  en felkodsavläsning om man nu klarar av det,vi får se.. Tack så länge smile Forts. följer haha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang