Sierra -89 startar inte när den är varm

sture64
8 maj 2014 · 46 Inlägg

Hejsan ny här på forumet:) Den går igång när den blivit kall igen eller om den bara stått nån minut,jag har bytt bränslefilter och även satt en extra backventil på trycksidan till bränslepumpen,när den väl går så går den klockrent,finns de nån vänlig själ här som har nå tips? Tack på förhand Sture.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Går den verkligen klockrent? Tänker på om det skulle kunna vara en tempgivare, men då bör den inte gå exakt som den ska när den är varm heller.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

Jo de är märkligt var precis ut o startade perfekt o går rent o fint o 20 min senare helt död.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Men den går så länge du inte stänger av den?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Om den går så länge du inte stänger av den så tippar jag på att motortempgivaren felar. Du kan testa det genom att pröva rullstarta bilen. Går den igång problemfritt då så är det säkert givaren som ger fel motortemperatur och styrenheten kör någon form av kallstartsprogram.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

Jo de går när den väl går körde 10 mil igår me den,de sitter 2 givare under insugningsröret ingängade i blocket en större o en mindre är det nån av dom?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Är dålig på Ford, men den sitter någonstans där kylarvattnet strömmar förbi. På BMWn jag har sitter den gängad på kylarvattenröret i närheten av vattenpumpen. På Volvo b230 sitter de i topplocket. Du har ingen verkstadshandbok?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1 Tror du att det är denna givare i så fall ?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Det är den typen jag menar, har du sökt på ditt regnr så är det säkert den!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

de verkar troligt att det är en givare i kylvattnet eftersom ja märker att de tar längre tid nu innan den startar när de är varmare ute,är i stugan nu o boken hemma haha

sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

va tror du händer om ja kopplar bort den givaren?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Den går in i sk LimpHome läge och ställer ett fast värde på åtminstone tempgivaren men eventuellt andra saker också. Är det endast för givaren så bör bilen gå bättre när den är varm. På en så pass gammal bil så är det bara att pröva, du kan nolla bort felkoder om den lagrar sånna genom att lyfta pluspolen i några minuter smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Ska tillägga att den kan bli kinkigare att få igång när den är kall istället.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

Jag provade dra bort kablarna på båda givarna men den startade i alla fall inte..

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Okej. När den tjurar, har du sett så att den får bränsle samt har gnista på stiften?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

sture64 skrev:
Jag provade dra bort kablarna på båda givarna men den startade i alla fall inte..

ok ska prova lyfta plusspolen

sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

ja är ensam så svårt o kolla gnista,hur kan ja kolla så den får bränsle?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 maj 2014 · 1 899 Inlägg

Du kopplar lös kontaktstyckena och mäter spänningen på ett och ett av dem. Mät mellan stiften på kontaktstyckena då spridarna går mot jord genom boxen. Du har m a o konstant 13.8V där.

EDIT: Har du inte tillgång till en spänningsprovare/multimeter så kan du skruva loss spridarbryggan och vrida på startmotorn ett ögonblick. Kommer det en bränsledimma genom spridarna så är de riktiga. Passa så det inte börjar brinna bara!

Senast redigerat av PHrnfeldt (10 maj 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
xXSammy
10 maj 2014 · 6 599 Inlägg

Vilken motor har du?

De/Dem
sture64
10 maj 2014 · 46 Inlägg

ja va heter den.. en kam i allafall

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang