2174
Sök

Fixa Bakbromsar Civic

216 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#1
kompisen fick 2 på bes för ojämn bromsverkan bak på sin civic -97
han fick 1,6 v 0,8 h

jag tog av trummorna gjorde rent och tog smärjduk och putsade bakar och trumma,

Sen vet jag inte hur man gör för att justera bromsen bak, men tror man gjorde så att man drar handbromsen till max och sedan trycker på bromsen några gånger,

och då tog bromsen mycket bättre vad jag kunde känna,

Men han fick fortfarande lite dåliga värden på bes,

Vad skall man då göra?

trummorna och bakarna är jätte fina


6 115 Inlägg
12 maj 2014
#2
Hej!

Kolla hur man spänner vajrarna bak till bromsarna. Det måste finnas en mekanisk spännanordning någonstans, antingen under bilen eller gömd inne i bilen.
Sedan när allt är gjort testar ni  att tvärnita med handbromsen! Kan ni låsa bägge hjulen samtidigt, på grusväg, är det troligt att allt ska funka.
Senast redigerat av jaka54 (12 maj 2014)


216 Inlägg
12 maj 2014
Trådstartare
#3
Okej,

Men är det ingen som vet säkert?


6 115 Inlägg
12 maj 2014
#4
Hej!
Ring Honda och fråga hur man spänner/justerar vajrarna på Civic!


216 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Ring Honda och fråga hur man spänner/justerar vajrarna på Civic!

tror inte dom säger tongue

sen är det ju inte vajern,

det är ju inte handbromsen som klyddar utan vanliga bromsen bak
Senast redigerat av Optimus_prime (14 maj 2014)


216 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#6
Bullet--- skrev:
Tjena.
Du får öppna upp plasten till handbromsspaken inne i bilen. Där kan du spänna och lossa handbromsvajrarna. Det du gör är att hissa upp bilen och av med bakhjul och trummor.
lossa på vajrarna till spaken så du kan justera armen nere vid backarna.
Där finns ett kugghjul du kan justera för hand med en skruvmejsel som går till självjusteringen för färdbromsen. Se till att backens arm till vajern är i bottenläge när du monterar ihop det. Sen när du spänner vajrarna vid spaken så dra spaken upp ett klick och spänn lite åt gången och rulla på hjulen tills du känner att det tar emot lite. Det ska vara samma motstånd på båda sidor.

Detta gäller dock endast för att justera parkeringsbromsen.
Får man dålig bromsverkan på besiktningen så är det oftast något som är defekt med backar/bromscylindern.
Kan det vara ojämnt slitage på backarna? Kan varit felmonterat någon gång som gjort att den ena sidan slitit mer än andra eller att ena trumman har större innerdiameter pga slitage.

Kanske lite luddigt skrivet, är rätt så trött tongue

hehe jag förstod. Men det är inte parkeringsbromsen utan vanliga bromsen, men det är inte byttat bromsar bak på ett tag, men det var gott om belägg och trumman var jätte fin,

han får lämna in bilen till en verkstad, kan ju bara bromscylindern eller något


Saabifierad
2 031 Inlägg
14 maj 2014
#7
Optimus_prime skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Ring Honda och fråga hur man spänner/justerar vajrarna på Civic!

tror inte dom säger tongue

sen är det ju inte vajern,

det är ju inte handbromsen som klyddar utan vanliga bromsen bak

Men du justerar bromsbackarna med hjulen som Bullet beskriver, ju mer man snurrar desto mer går backarna ut och ju snabbare tar de i trumman.
När trummorna är av, kolla så att hjulcylinderns armar går helt ut, vanligt problem att en kärvar.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

216 Inlägg
14 maj 2014
Trådstartare
#8
Hmm, får testa justera vajrarna då. kanske kan hjälpa.

har haft av trummorna och kollat. cylindern rör sig, och självjusteraren justerar som den skall hmm


216 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#10
crescentcompact skrev:
Rör sig cylindrarna lika mycket på båda sidorna?

/Fredrik

tänkte inte på att titta om dom rördesig lika mycket,

såg bara att den som trycker på den främre baken rörde sig


280 Inlägg
19 maj 2014
#11
Är det två kolvar? Isf är det viktigt att båda rör sig.

/Fredrik


280 Inlägg
19 maj 2014
#12
Bullet--- skrev:
crescentcompact skrev:
Är det två kolvar? Isf är det viktigt att båda rör sig.

/Fredrik

en cylinder, två kolvar.
http://www.pawlikautomotive.com/wp-cont … linder.jpg

Japp, såg att hag skrev fel tidigare. Sammanfattning är då att alla fyra KOLVAR måste röra sig ganska likvärdigt om bromsarna skall ta jämnt.

/Fredrik



Sök