3521
Sök

Volvo 140 turbo tips

5 686 Inlägg
14 maj 2014
#21
Dr_struts skrev:
Eller köra den simpla varianten med hemma knåpat grenrör turbo och anpassat insug wink Eller har du några anledningar till varför det är en dålig ide simlar? smile

Nä, men enklast är ju att använda så mycket som möjligt av det som redan sitter där wink
Inte svårt att bygga en adapter, t.ex
http://img.tapatalk.com/55e173c9-8a46-5c5c.jpg
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=65745


1 861 Inlägg
14 maj 2014
#22
Jo men det kan man ju med en sug setup med? ^^


5 686 Inlägg
14 maj 2014
#23
Dr_struts skrev:
Jo men det kan man ju med en sug setup med? ^^

Med sugturbo ja.

Jo, om man vill köra sug eller tryckturbo är för det mesta bara en smaksak. Själv föredrar jag tryckturbo eftersom en turbos tätningar inte brukar gilla bensin vilket ger kort livslängd på turbon som följd.


1 861 Inlägg
14 maj 2014
#24
simlar skrev:
Dr_struts skrev:
Jo men det kan man ju med en sug setup med? ^^

Med sugturbo ja.

Jo, om man vill köra sug eller tryckturbo är för det mesta bara en smaksak. Själv föredrar jag tryckturbo eftersom en turbos tätningar inte brukar gilla bensin vilket ger kort livslängd på turbon som följd.

Fast en begagnad Saab turbo för typ 500 som kanske håller i 2-3 år är ju mer än nog för Ts som ville ha billigt! Då slipper man ju knåpa med att trycktäta och så! big_smile


5 686 Inlägg
14 maj 2014
#25
Dr_struts skrev:
simlar skrev:
Dr_struts skrev:
Jo men det kan man ju med en sug setup med? ^^

Med sugturbo ja.

Jo, om man vill köra sug eller tryckturbo är för det mesta bara en smaksak. Själv föredrar jag tryckturbo eftersom en turbos tätningar inte brukar gilla bensin vilket ger kort livslängd på turbon som följd.

Fast en begagnad Saab turbo för typ 500 som kanske håller i 2-3 år är ju mer än nog för Ts som ville ha billigt! Då slipper man ju knåpa med att trycktäta och så! big_smile

Jo det är ju klart smile


1 861 Inlägg
14 maj 2014
#26
simlar skrev:
Dr_struts skrev:
simlar skrev:

Med sugturbo ja.

Jo, om man vill köra sug eller tryckturbo är för det mesta bara en smaksak. Själv föredrar jag tryckturbo eftersom en turbos tätningar inte brukar gilla bensin vilket ger kort livslängd på turbon som följd.

Fast en begagnad Saab turbo för typ 500 som kanske håller i 2-3 år är ju mer än nog för Ts som ville ha billigt! Då slipper man ju knåpa med att trycktäta och så! big_smile

Jo det är ju klart smile

Sen så nu när huvet vaknade till så är "kvitter" faktiskt en typ av surge! bara inte en fullt lika våldsam typ som den du länkade till! smile


5 686 Inlägg
14 maj 2014
#27
Dr_struts skrev:
simlar skrev:
Dr_struts skrev:

Fast en begagnad Saab turbo för typ 500 som kanske håller i 2-3 år är ju mer än nog för Ts som ville ha billigt! Då slipper man ju knåpa med att trycktäta och så! big_smile

Jo det är ju klart smile

Sen så nu när huvet vaknade till så är "kvitter" faktiskt en typ av surge! bara inte en fullt lika våldsam typ som den du länkade till! smile

Nja, surge är ju att luft smiter mellan kompressorhjulet och kompressorhuset.

Kvitter är ju att luften trycks baklänges och försöker snurra kompressorhjulet baklänges på vägen ut.


Vika!
162 Inlägg
14 maj 2014
#28
kolla mitt fotoalbum så finns det några bilder sen jag byggde b20 turbo till min 142a.

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee

1 861 Inlägg
14 maj 2014
#29
simlar skrev:
Dr_struts skrev:
simlar skrev:

Jo det är ju klart smile

Sen så nu när huvet vaknade till så är "kvitter" faktiskt en typ av surge! bara inte en fullt lika våldsam typ som den du länkade till! smile

Nja, surge är ju att luft smiter mellan kompressorhjulet och kompressorhuset.

Kvitter är ju att luften trycks baklänges och försöker snurra kompressorhjulet baklänges på vägen ut.

Båda försöker mao ta sig tillbaks för att dom inte har någon stans att ta vägen! ^^


429 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#30
Okey:-) känns spontant bättre och enklare att låta så,mkt som möjligt sitta där det sitter nu:-)
Å tänkte köpa extraktorgrenrör:-)
Tänkte försöka att inte modifierq så mkt saker utan köpa saker som är gjord för ändamålet:-)
Å gärna bredbandslamda så man kan justera effekten bättre så kanske man kan ha lite mer hk när man kör än när man bessa
Å dump vill ja ha så då ä de nog bäst att förgasaren sitter där den gör som ja förstå de:-)

5 686 Inlägg
15 maj 2014
#31
jocke-1991 skrev:
Okey:-) känns spontant bättre och enklare att låta så,mkt som möjligt sitta där det sitter nu:-)
Å tänkte köpa extraktorgrenrör:-)
Tänkte försöka att inte modifierq så mkt saker utan köpa saker som är gjord för ändamålet:-)
Å gärna bredbandslamda så man kan justera effekten bättre så kanske man kan ha lite mer hk när man kör än när man bessa
Å dump vill ja ha så då ä de nog bäst att förgasaren sitter där den gör som ja förstå de:-)

Låter som en bra plan smile

Nä inte lämpligt med dump vid sugturbo eftersom du då skickar ut färsk bränsledimma ut genom dumpen, det kan smälla ganska bra det :X


429 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#32
Vill ju int spränga varken mig eller bilen:-)

5 686 Inlägg
15 maj 2014
#33
Nog för att spjället sitter ju på förgasaren, dvs före turbon vid sugturbo så en dump är inte nödvändig i det fallet.


429 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#34
Va?:-)

5 686 Inlägg
15 maj 2014
#35
En dump behövs endast när spjället sitter på trycksidan av turbon för när du då släpper gasen blir det en tryckvåg som studsar mot spjället tillbaka mot kompressorhjulet.

Har du spjället på sugsidan av turbon så behövs ingen dump eftersom laddtrycket då inte har något spjäll att studsa tillbaka emot.

Och eftersom gasspjället sitter på förgasaren så hamnar ju då spjället på sugsidan av turbon om du bygger så att turbon suger genom förgasaren.


429 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#36
Okey:-) jag hade tänkt ha förgasaren där den sitter original tro ja:-)
Vill ha dump för ljudet:-)
Kan inte när man bör ha dump eller inte
Vet bara att öppen dump som jag vill ha inte är bra i vissa fall

5 686 Inlägg
15 maj 2014
#37
Bara köra med tryckturbo, då kan du använda dump och får dumpljudet.

Öppen dump räknas som öppen vevhusvent, dvs inget du behöver bry dig om då det inte är krav på sluten vevhusvent på din bil.
Öppen dump är inte bra på bilar med LuftMasseMätare eller LuftMängdMätare (LMM), då dumpar man ut luft som redan är uppmätt och sprutet skickar då in soppa för den luften = motorn går fett någon sekund efter varje gång man släpper gasen.
Med förgasare så spelar det ingen roll eftersom du inte har någon givare som mäter luften utan det är luftflödet genom förgasaren och slipningen av nålen som bestämmer bränslemängden.
Senast redigerat av simlar (15 maj 2014)


429 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#38
Okey:-) är de tryckturbo om man ha förgasaren på originalplatsen å sug om man flytta?

5 686 Inlägg
15 maj 2014
#39
Japp smile

Förgasaren på trycksidan av turbon = tryckturbo

Förgasaren på sugsidan av turbon = sugturbo


429 Inlägg
15 maj 2014
Trådstartare
#40
Okey:-) tur ja fatta nu


Sök