3072
Sök

Köpråd nissan 200sx som andra bil?

725 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#1
Tjenare grabbar o tjejer!

Sålde nyss min första bil som var en bmw e30 320 -89 men är otroligt sugen på nytt! har sett att det står en blå nissan 200sx i en liten stad ca 6km från mig. har frågat ägaren och den var till salu för 23k BVSA,

Lite info:

1992
import från tyskland 2006
4 ägare i sverige
bytt kamrem, vattenpump, blockpackning och turbopackning.
har gått 13xxx?
skatteskuld på ett par hundra.

den är avställd i november 2013 och senast godkända besiktning var i september 2013,

har sett den på nära håll i mörker och på långt avstånd i ljus så kan inte riktigt bilda mig en uppfattning om hur den är. ägaren säger att edet är otroligt lite rost på bilen och inget under den.

den är trimmad med större turbo o avgas mm så den skulle ha runt 200hk, men problemet är att den inte laddar alls förens 4-5k rpm och efter det laddar ca 1.4bar, för stor turbo? en snubbe som pratat med ägaren sa att den turbo som satt på hade intern wastegate och att det hålet var förlitet så man skulle sätta på en extern? har ingen egen erfarenhet av turbobilar så om nån kunnig skulle kunna svara vore de perfa smile

så vad tycker ni? personligen tycker jag att 23k är lite mkt men men. alla tips är välkomna!


Mvh

Wobbz


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
18 maj 2014
#2
om du tycker 23 tööösen e för mkt  så har du nog inte övervakat priserna på dom som ligger på blocket i några år? för dom pengarna får man en med skurna vevlager och andra diverse fel

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

352 Inlägg
18 maj 2014
#3
Köp ingen bil som du måste börja skruva med om du inte har erfarenheten eller kunskapen om det, speciellt inte för 23k. Sen är det väldigt vanligt med lager ras på dessa motorer(för taskig oljekylning och gasglada ungdomar).

6km är ju annars inte långt så varför åker du inte bara och kikar på den? Bildar en egen uppfattning om skicket på den.


725 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#4
xorox_88 skrev:
om du tycker 23 tööösen e för mkt  så har du nog inte övervakat priserna på dom som ligger på blocket i några år? för dom pengarna får man en med skurna vevlager och andra diverse fel

Jovisst de är dyra smile men tycker även att 13k mil känns alledels för lite eftersom det har varit rätt mkt fel på den? att den är importerad från tyskland gör ju inget bättre då man hört att vääldigt många av bilarna som importeras där ifrån är mätarskruvade, den kan ju lika gärna ha rullat 30k?

Polaren skrev:
Köp ingen bil som du måste börja skruva med om du inte har erfarenheten eller kunskapen om det, speciellt inte för 23k. Sen är det väldigt vanligt med lager ras på dessa motorer(för taskig oljekylning och gasglada ungdomar).

6km är ju annars inte långt så varför åker du inte bara och kikar på den? Bildar en egen uppfattning om skicket på den.

njae är väll sant iofs, och man har ju läst om diverse fel på ca18det, verkar inte som något ''safe call'' alls.. tycker dock s13 karossen är förjävla grym wink men som du säger kanske det är bättre att köpa något som är klart och inte behövs en drös med reprationer. har ju en tendens att bli mer fel ju närmare en kollar wink


18 maj 2014
#5
Jag skulle låtit den vara om jag inte fick den för närmare 15-16k. Nu har jag ju inte sett den, men det låter som fulmek och att den kommer rasa snart om man inte går igenom den ordentligt.

Vill dock tillägga att det inte är något direkt fel på ca18det, som alla motorer behövs vissa modifieringar när det börjar trimmas. Jag köpte en s13 nyss med rasad motor. Lika bra med en färdigrasad tyckte jag så man kan göra om allt på ett bättre sätt. Den hade steg 2 chip och volvo 16t snurra, ett vevlagerläge var helt skrot och kolvarna hade börjat smälta. Så går det med (eller utan) chip och noll koll på viktiga värden.
Senast redigerat av Smurfenglubb (18 maj 2014)

725 Inlägg
19 maj 2014
Trådstartare
#6
Smurfenglubb skrev:
Jag skulle låtit den vara om jag inte fick den för närmare 15-16k. Nu har jag ju inte sett den, men det låter som fulmek och att den kommer rasa snart om man inte går igenom den ordentligt.

Vill dock tillägga att det inte är något direkt fel på ca18det, som alla motorer behövs vissa modifieringar när det börjar trimmas. Jag köpte en s13 nyss med rasad motor. Lika bra med en färdigrasad tyckte jag så man kan göra om allt på ett bättre sätt. Den hade steg 2 chip och volvo 16t snurra, ett vevlagerläge var helt skrot och kolvarna hade börjat smälta. Så går det med (eller utan) chip och noll koll på viktiga värden.

tänkte samma sak som du, 15k kanske den kan va värd för antagligen kommer den väll rasa, har hört att bilen haft problem med att spräcka grenrör? va kan de bero på?smile


725 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#7
update på tråden!

va o kolla på bilfan idag. den verkar faktiskt bättre än ja trott.. rostfri var den med för den delen big_smile ladda ca 1bar o gick gött! satt 3'' rostfritt system och 4.5'' slutdämp på den så den lät ju .... lite :p

man fick med 4st 18'' med 2st 235/50 däck och 2st 225/50 med bra mönster! sen fick man med 4st org fälgar med nya däck, och sist fick man med 4st ms däck :o

kjolpaket och lite annat krimskrams som china sportstolar fick man också med!

han ska ha 18k och han betalar skatten på 1900, är de värt de tycker ni smile?


1 283 Inlägg
28 maj 2014
#8
Jag hade tagit det direkt med den infon. Sen vet man ju inte om de är saker som kommer rasa dom närmaste 100 milen då motorn är pillad på men så är det ju alltid smile


725 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#9
Vita_Vargen skrev:
Jag hade tagit det direkt med den infon. Sen vet man ju inte om de är saker som kommer rasa dom närmaste 100 milen då motorn är pillad på men så är det ju alltid smile

jo ja tycker de låter bra... och javisst den kan rasa.. men bilköp är ju lite russian roulette. tänkte sätta tillbaka org turbo på den så kanske man slipper fuel cut? smile


28 maj 2014
#10
Fuel cut beror nog på att turbon laddar för mycket, om det är original ECU. Annars är nog fuel cut borttaget ändå om den är chippad. Och isåfall är det brist på bränsle och det är inte så bra.


Sök