Hej. Det har börjat låta konstigt om någonting när jag kör iväg med bilen, jag misstänker att det har något med kopplingen att göra eftersom ljudet uppstår när man släpper upp kopplingen och parerar med gas för att köra iväg. jag tycker det låter som någonting som skramlar, kanske något som sitter löst tänker jag, men jag kan inte komma på vad? Bilen har precis passerat 25000 mil.
Sen nu kanske 10 mil efter det ljudet uppstod har jag börjat känna skakningar i bilen när man accelererar och passerar ungefär 2100 varv, skakningarna försvinner sedan igen vid ca 2300 varv. Det behöver inte vara någon kraftig acceleration utan vibrationerna känns ändå. Det är inga stora vibrationer med de känns i golv och pedal.
Jag har inte brytt mig så mycket eftersom jag inte tänkt att det är något allvarligt men börjar nu bli misstänksam eftersom vibrationerna vid acceleration blir värre, och eftersom jag tänk sälja bilen vill jag gärna åtgärda felet innan.
Tacksam för hjälp, fråga på vad ni behöver veta mvh
Jag har nu forskat vidare lite grann och även spelat in en video där man hör vad jag menar: http://youtu.be/XVOsy0xO7t8
I videon står frampartiet uppallat så hjulen kan rulla fritt, och så har jag första växeln i början av videon. På 1an behöver jag gasa lite för att ljudet ska uppstå, på 2an kommer ljudet lite till och från som man hör, utan att jag gasar något. Jag tycker det låter lite över växellådan mot kupén men ljudet låter också lite som nå drev i växellådan, kanske kan vara den som är slut? Det låter ju ingenting på friläge, hur mycket man än gasar.
Motorn skakar även lite extra när det låter.
Edit: Verkar vara någonting med diffen, för hjulen låste sig ibland och ryckte lite när den stod uppallad med växel i? Jag har kollat så det är olja i växellådan nu också och det var det.
Jag har nu plockat loss drivaxlarna och kollat om det är knutarna som är dåliga men ingen av alla 4 knutar verkar slitna. Jag har lagt i nytt fett i alla 4 men har dock inte satt tillbaka dem och kollat men jag tror inte det gör någon skillnad. Jag lyckas förresten inte få fram ljudet när jag har växel i och gasar utan drivaxlarna, men det kanske är bara för att det inte blir något motstånd utan hjul.
Om du sätter ihop bilen kan du komma för bi mig nån dag kan vi fel söka lätt å köra in den på lyften bara För är det inte urtrampningslagret eller drivknuten så vete tusan
Om du sätter ihop bilen kan du komma för bi mig nån dag kan vi fel söka lätt å köra in den på lyften bara För är det inte urtrampningslagret eller drivknuten så vete tusan
Jag har satt ihop den nu och jag tror det är växellådan som är slut, men det vore ju helt klart enklare att undersöka under en billyft
Sitter alla avgasplåtar/värmesköldar 100% fast...?
//Brådhis
Jag har inte kollat alla plåtar tror jag eftersom jag inte vet vart alla sitter, men jag ska ta reda på vart de sitter och kolla om de är någon som är lös
Det låter som ABS:en reglerar. Finns det ASR/Antispin på bilen?
Det är möjligt, det har jag inte tänkt på. Det är Tracs i den om det är vad du tänker på? Jag skulle ju kunna prova stänga av tracks och prova om den beter sig lika