3408
Sök

Volvo V70 T5 -98 | Oljud från växellåda/koppling?

144 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Hej.
Det har börjat låta konstigt om någonting när jag kör iväg med bilen, jag misstänker att det har något med kopplingen att göra eftersom ljudet uppstår när man släpper upp kopplingen och parerar med gas för att köra iväg. jag tycker det låter som någonting som skramlar, kanske något som sitter löst tänker jag, men jag kan inte komma på vad? Bilen har precis passerat 25000 mil.

Sen nu kanske 10 mil efter det ljudet uppstod har jag börjat känna skakningar i bilen när man accelererar och passerar ungefär 2100 varv, skakningarna försvinner sedan igen vid ca 2300 varv. Det behöver inte vara någon kraftig acceleration utan vibrationerna känns ändå. Det är inga stora vibrationer med de känns i golv och pedal.

Jag har inte brytt mig så mycket eftersom jag inte tänkt att det är något allvarligt men börjar nu bli misstänksam eftersom vibrationerna vid acceleration blir värre, och eftersom jag tänk sälja bilen vill jag gärna åtgärda felet innan.

Tacksam för hjälp, fråga på vad ni behöver veta smile
mvh
Senast redigerat av AccelGR (27 maj 2014)

3 235 Inlägg
27 maj 2014
Urtrampningslagret kan låta vid uppsläppt koppling, låter väl ungefär som ett dåligt hjullager.

40 Inlägg
27 maj 2014
Ja ganska vanligt fel att urtrampningslagret blir dåligt lite trökigt å byta men går

gasar tills det rasar

144 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Okej tack, men skakningarna vid 2100 var då, det känns som något annat va? För när det ljudet kommer rör jag inte ens kopplingen.

8 253 Inlägg
27 maj 2014
Hur ser dina motorfästen ut? Speciellt det övre och momentstaget mellan växellåda och ram?
Senast redigerat av Marlboroman (27 maj 2014)

144 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Hur ser dina motorfästen ut? Speciellt det övre och det Lilleman momentstaget mellan växellåda och ram?

Det har jag faktist inte kollat, det låter ju ganska logiskt om det är nå sånt som är fel! Jag ska kolla det imorgon så återkommer jag, tack så länge!

144 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Jag har nu forskat vidare lite grann och även spelat in en video där man hör vad jag menar:
http://youtu.be/XVOsy0xO7t8

I videon står frampartiet uppallat så hjulen kan rulla fritt, och så har jag första växeln i  början av videon. På 1an behöver jag gasa lite för att ljudet ska uppstå, på 2an kommer ljudet lite till och från som man hör, utan att jag gasar något. Jag tycker det låter lite över växellådan mot kupén men ljudet låter också lite som nå drev i växellådan, kanske kan vara den som är slut? Det låter ju ingenting på friläge, hur mycket man än gasar.

Motorn skakar även lite extra när det låter.

Edit: Verkar vara någonting med diffen, för hjulen låste sig ibland och ryckte lite när den stod uppallad med växel i? Jag har kollat så det är olja i växellådan nu också och det var det.
Senast redigerat av AccelGR (1 juni 2014)

144 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Hur ser dina motorfästen ut? Speciellt det övre och momentstaget mellan växellåda och ram?

Motorfästerna ser bra ut hmm

144 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Jag har nu plockat loss drivaxlarna och kollat om det är knutarna som är dåliga men ingen av alla 4 knutar verkar slitna. Jag har lagt i nytt fett i alla 4 men har dock inte satt tillbaka dem och kollat men jag tror inte det gör någon skillnad.
Jag lyckas förresten inte få fram ljudet när jag har växel i och gasar utan drivaxlarna, men det kanske är bara för att det inte blir något motstånd utan hjul.

144 Inlägg
2 juni 2014
Trådstartare
Ingen som har någon aning vad det kan vara? Känns som jag skriver en loggbok bara big_smile

40 Inlägg
4 juni 2014
Om du sätter ihop bilen kan du komma för bi mig nån dag kan vi fel söka lätt å köra in den på lyften bara
För är det inte urtrampningslagret eller drivknuten så vete tusan hmm

gasar tills det rasar

* Voff voff *
10 702 Inlägg
5 juni 2014
Sitter alla avgasplåtar/värmesköldar 100% fast...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

198 Inlägg
5 juni 2014
Det låter som ABS:en reglerar.
Finns det ASR/Antispin på bilen?

2 251 Inlägg
5 juni 2014
ABS var det på Renaulten, men märktes bara när man bromsade. Bytte kuggkransarna fram.

Är det dubbelmassesvänghjul på bilen. I så fall är nog problemet där.

144 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
dahlan144 skrev:
Om du sätter ihop bilen kan du komma för bi mig nån dag kan vi fel söka lätt å köra in den på lyften bara
För är det inte urtrampningslagret eller drivknuten så vete tusan hmm

Jag har satt ihop den nu och jag tror det är växellådan som är slut, men det vore ju helt klart enklare att undersöka under en billyft smile

144 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Brådhis skrev:
Sitter alla avgasplåtar/värmesköldar 100% fast...?

//Brådhis

Jag har inte kollat alla plåtar tror jag eftersom jag inte vet vart alla sitter, men jag ska ta reda på vart de sitter och kolla om de är någon som är lös smile

144 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Highway_Outlaw skrev:
Det låter som ABS:en reglerar.
Finns det ASR/Antispin på bilen?

Det är möjligt, det har jag inte tänkt på. Det är Tracs i den om det är vad du tänker på? Jag skulle ju kunna prova stänga av tracks och prova om den beter sig lika smile

144 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
ABS var det på Renaulten, men märktes bara när man bromsade. Bytte kuggkransarna fram.

Det vet jag inte, vet inte ens vad det är faktist, ska undersöka det!

4 824 Inlägg
6 juni 2014
Meaganeowner skrev:

det ska det vad jag vet vara.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

40 Inlägg
9 juni 2014
Jag börjar ju min semester nu jag så vi kan kolla nån dag när det passar så kan vi hissa upp den å kolla lite
Har ju en v70r vi kan jämföra med wink

gasar tills det rasar

Sök