3595
Sök

Spridare och Lmm för etanol 940 turbo

143 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Går i planerna att uppgradera bilens spridare och lmm och kom in lite på etanol.

Bilen har i nuläget en T3/T4 turbo med Kl racings grenrör, 3"hela vägen, större ic och 531 topp.

Vanligast med bensin är väll gröna spridare med 3"lmm och brukar räcka till max ca 280-300hk om jag förstått rätt?

Eftersom motorn vill ha mer soppa med etanol så räcker självklart inte 465cc spridarna till så om man ska köra med 3"lmm vilket skulle bli smidigast eftersom det finns chip anpassade för en sådan så bör man öka spridarna med 40%?

Skulle det fungera att köra Siemens Deka 630cc spridare med 3"lmm och ett chip som är anpassat för 3"lmm?

Självklart med en btr och bredbandslamda för att justera in blandningen korrekt.

Vill gärna upp och nosa runt 300hk men det kanske är omöjligt med färdiga chip och etanol?

Tar tacksamt emot tips!

Bilen är en 940 Ltt - 95

5 686 Inlägg
28 maj 2014
#2
Japp du behöver 30-40% större spridare för E85.

Brukar man köra 3bar (B230-bränsletryck) eller 3,8bar bränsletryck med R-spridare tillsammans med 3" lmm? För dem flödar ju 465cc/min@3,8bar och något mindre vid 3bar.

Men om spridarna nu ska flöda 465cc/min med 3" lmm på bensin så behöver du spridare som är mellan 605-651cc/min.
Så 630cc spridare fungerar säkert bra.


143 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Japp du behöver 30-40% större spridare för E85.

Brukar man köra 3bar (B230-bränsletryck) eller 3,8bar bränsletryck med R-spridare tillsammans med 3" lmm? För dem flödar ju 465cc/min@3,8bar och något mindre vid 3bar.

Men om spridarna nu ska flöda 465cc/min med 3" lmm på bensin så behöver du spridare som är mellan 605-651cc/min.
Så 630cc spridare fungerar säkert bra.

Hurvida man kör med 3 eller 3,8 bars bränsletryck vågar jag ej uttala mig om då jag har endast läst mig till infon smile

Men säg att jag nu bygger 3" Lmm och 630cc spridare, visst bör man öka tändningen en aning?

Sen ang chip, någon som har någon rekommendation?

5 686 Inlägg
28 maj 2014
#4
Ökad förtänding är inte nödvändigt, men för att utnyttja etanolens spiktålighet så är det att föredra eftersom mer förtändning ger mer effekt (till en viss gräns, för mycket förtändning så vill motorn till att gå baklänges och börjar då mota ifall motorn inte redan spikat ihjäl sig).


84 Inlägg
28 maj 2014
#5
jag kör 630 cc, 012 lmm, tb-58 turbo. ej rört bränsletrycket, Viking ecomax chip. Har bb lambda o laddar typ 1.0 bar nu o liggr ca 0.90 på fullast, så skulle inte ladda mer än de.
Senast redigerat av antesacc (28 maj 2014)


143 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#6
antesacc skrev:
jag kör 630 cc, 012 lmm, tb-58 turbo. ej rört bränsletrycket, Viking ecomax chip. Har bb lambda o laddar typ 1.3 bar nu o liggr ca 0.90 på fullast, så skulle inte ladda mer än de.

Och du kör etanol då?

När börjar din ladda och hur går bilen? måste skjuta på ganska duktigt roll


Jag laddar 0.6 nu men har ju bara org spridare med nåt skumt chip och tycker bilen går ganska bra faktiskt men det finns ju en hel del mer att hämta som tur är smile

84 Inlägg
28 maj 2014
#7
Vid 3 lr 3.5 har jag för mig, laddar jävligt sent faktiskt, dock V kam o int så bra ställda ventiler.. Kör e85. Så skulle absolut int välja tb58 aka t3/t4 om du ska hålla på o sladda, då 19T är mkt bättre val dock aldrig prövat den.


143 Inlägg
28 maj 2014
Trådstartare
#8
antesacc skrev:
Vid 3 lr 3.5 har jag för mig, laddar jävligt sent faktiskt, dock V kam o int så bra ställda ventiler.. Kör e85. Så skulle absolut int välja tb58 aka t3/t4 om du ska hålla på o sladda, då 19T är mkt bättre val dock aldrig prövat den.

Har dessvärre redan den turbon men tycker ändå den fungerar helt okej, visst man får varva lite mer när man ska ställa upp den men brukar ju oftast sluta med att man ligger på varvstoppet efter några sekunder ändå wink

Min börjar ladda vid 2.5 och har väll fullt vid kanske 3.5

377 Inlägg
28 maj 2014
#9
Bare handla deka 630cc o tanka sprit sen. smile

28 Inlägg
5 juli 2014
#10
Lånar tråden lite med någon fråga om mitt 940 turbo bygge med t3/t4 kina turbo, 531 med vx3 kam.

630cc spridare ska jag köpa och köra etanol, funderar på lmm, har googlat runt och får inget rakt svar, ska man köra 3" lmm på 630cc med etanol ?, folk har pratat om 4" men gissar på att det är bensin då dom kör?
Har Viking eco Max chip i bilen funkar det eller finns det något bättre chip för detta setup ?
Behöver man ha chippat tändningen för att köra etanol ?

84 Inlägg
9 juli 2014
#11
jag kör med ecomax chip, inge tändingschip, 012 lmm, 630cc spridare, tankar rent sprit utan problem



Sök