Jag lånar tråden lite:
Fredagen den 30 maj besiktade frugan Vetten och fick nedslag på vindrutespolningen med texten "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning" Men behöver inte återkomma. Det visade sig att besiktningskvinnan inte ens hittat knappen för spolningen fungerade när frugan provade spolningen halvvägs hem. Skulle hon åkt tillbaks och fått pappren ändrade? På TS sida står det att bilen är godkänd.
/Benny
Detta beror på att även X2, där det står att ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast. Är ett underkännande.
Bilen är godkänd för att användas, men är underkänd på besiktningen.
X2or MÅSTE förövrigt vara fixade till nästa besiktning, är det exakt samma lampa som är trasig nästa år men inget annat kan en grinig besiktningstekniker tvinga dig komma tillbaka och pröjsa 250pix för att visa att en lampa fungerar.
Förstår dock inte varför folk blir sura pga detta, man har haft ett helt år på sig att åtgärda felet.
Just därför ska man inte vara rädd för att fråga var saker och ting sitter på bilar som besiktningstekniker, var inte heller rädd för att berätta för den som besiktar bilen att vissa saker är inte som på en V70.
Vill du inte ha anmärkningen på papperet en sådan gång skulle hon påpekat det direkt, det blir pappersarbete för besiktningsteknikern men rätt ska vara rätt.
I efterhand är det nog svårt att övertala denne att ni ska slippa betala efterkontrollen, få anmärkningen borttagen ur databasen och bilen godkänd.
Man bör se över papperet direkt man får det i handen så man kan påpeka att det där ej stämmer.
Men att köra "Det funkade när jag åkte hemifrån" får vi höra vareviga dag och det är inget som hjälper dig.
Enda gången det står att bilen är godkänd är när du får ett blankt papper, annars om du läser i rutan nere till höger så står det att den är underkänd, men inte behöver återkomma.
Undantaget "Bra att veta" delen.