3303
Sök

Måste man ha strålkastartorkare v70 org xenon

26 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#1
Som rubrik lyder, kan jag plocka bort strålkastartorkarna utan att besiktning gnäller på det? Bilen i fråga är en v70 -03 med xenon orginal.


Avstängd
10 388 Inlägg
29 maj 2014
#2
AnteOlsson skrev:
Som rubrik lyder, kan jag plocka bort strålkastartorkarna utan att besiktning gnäller på det? Bilen i fråga är en v70 -03 med xenon orginal.

Nej. Eller ja, om dom gnäller är omöjligt att veta, men dom ska göra det iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

26 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
AnteOlsson skrev:
Som rubrik lyder, kan jag plocka bort strålkastartorkarna utan att besiktning gnäller på det? Bilen i fråga är en v70 -03 med xenon orginal.

Nej. Eller ja, om dom gnäller är omöjligt att veta, men dom ska göra det iaf.

Då var det som jag misstänkte, nån som vet om det är lätt att plocka bort dom och sen bara montera för besiktning?


1 362 Inlägg
29 maj 2014
#4
AnteOlsson skrev:
it_mutt skrev:
AnteOlsson skrev:
Som rubrik lyder, kan jag plocka bort strålkastartorkarna utan att besiktning gnäller på det? Bilen i fråga är en v70 -03 med xenon orginal.

Nej. Eller ja, om dom gnäller är omöjligt att veta, men dom ska göra det iaf.

Då var det som jag misstänkte, nån som vet om det är lätt att plocka bort dom och sen bara montera för besiktning?

borde vara ganska enkelt om de e som på lite äldre volvo bilar;)


The Bear
293 Inlägg
6 juni 2014
#5
Du behöver inte ha strålkastartorkarna, däremot måste spolningen fungera.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2014
#6
sotar skrev:
Du behöver inte ha strålkastartorkarna, däremot måste spolningen fungera.

Under förutsättning att den går som "högtrycksspolare".

Eller ja, du måste ha strålkastarrengöring. I kombinationen "spolning + torkare" så är jag tveksam till om det ses som att "räcka" med bara spolning (då halva rengöringsbiten är bortplockad).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

The Bear
293 Inlägg
6 juni 2014
#7
it_mutt skrev:
sotar skrev:
Du behöver inte ha strålkastartorkarna, däremot måste spolningen fungera.

Under förutsättning att den går som "högtrycksspolare".

Eller ja, du måste ha strålkastarrengöring. I kombinationen "spolning + torkare" så är jag tveksam till om det ses som att "räcka" med bara spolning (då halva rengöringsbiten är bortplockad).

Om det "räcker" eller inte spelar ingen roll, kravet vid xenon är endast att spolningen fungerar. (Är jag rätt säker på)
KAN ÅTERKOMMA OM ETT DEFINITIVT SVAR PÅ MÅNDAG DÅ JAG KOLLAT HANDBOKEN ;-)

Även om den inte funkar så får du max ett såkallat X2, dvs åtgärda på eget ansvar.
Sen hur stor chans det är att besiktningsmannen upptäcker att en eller kanske båda inte fungerar beror ju helt på vem det är som besiktar isåfall.

Men som med allt annat, ser man något som inte hör till det normala kollar man en extra gång.
Så kan man få det mesta att se normalt ut men som ändå är modifierat så klarar man sig i stor utsträckning.
Senast redigerat av sotar (6 juni 2014)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2014
#8
sotar skrev:
it_mutt skrev:
sotar skrev:
Du behöver inte ha strålkastartorkarna, däremot måste spolningen fungera.

Under förutsättning att den går som "högtrycksspolare".

Eller ja, du måste ha strålkastarrengöring. I kombinationen "spolning + torkare" så är jag tveksam till om det ses som att "räcka" med bara spolning (då halva rengöringsbiten är bortplockad).

Om det "räcker" eller inte spelar ingen roll, kravet vid xenon är endast att spolningen fungerar. (Är jag rätt säker på)
KAN ÅTERKOMMA OM ETT DEFINITIVT SVAR PÅ MÅNDAG DÅ JAG KOLLAT HANDBOKEN ;-)

Även om den inte funkar så får du max ett såkallat X2, dvs åtgärda på eget ansvar.
Sen hur stor chans det är att besiktningsmannen upptäcker att en eller kanske båda inte fungerar beror ju helt på vem det är som besiktar isåfall.

Kravet är "strålkastarrengöring". Men, då strålkastarrengöringen på bilen i detta fall utgörs av "spolare och torkare", så är jag iaf tveksam.

Inte fungerar? Om de är bortplockade så, ptja, då handlar det inte om att upptäcka om de inte fungerar...
Senast redigerat av it_mutt (6 juni 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

A.Sörman
1 299 Inlägg
6 juni 2014
#9
Har plockat bort dom på alla Volvo bilarna jag ägt. Dom har inte sagt något. Men brukar det inte bara vara högtryckspolning när man kör xenon? kanske var så 03-04? smile


4 822 Inlägg
7 juni 2014
#10
Drunk skrev:
Men brukar det inte bara vara högtryckspolning när man kör xenon? kanske var så 03-04? smile

nej inte på dom gamla (tom 04) då dom har dom gamla strålkastarna i glas och då är det trokararmar, 05 kom dom nya i plast med högtrycksspolning.
bild på gamla strålkastarna
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/89/bil/lgnr/40033(2).jpg&width=370&height=
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/89/bil/demnr/1428-1.jpg&width=370&height=

nya
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/154/bil/lgnr/34256(1).jpg&width=370&height=
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/154/bil/demnr/1469-1.jpg&width=370&height=

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
7 juni 2014
#11
sotar skrev:
it_mutt skrev:
sotar skrev:
Du behöver inte ha strålkastartorkarna, däremot måste spolningen fungera.

Under förutsättning att den går som "högtrycksspolare".

Eller ja, du måste ha strålkastarrengöring. I kombinationen "spolning + torkare" så är jag tveksam till om det ses som att "räcka" med bara spolning (då halva rengöringsbiten är bortplockad).

Om det "räcker" eller inte spelar ingen roll, kravet vid xenon är endast att spolningen fungerar. (Är jag rätt säker på)
KAN ÅTERKOMMA OM ETT DEFINITIVT SVAR PÅ MÅNDAG DÅ JAG KOLLAT HANDBOKEN ;-)

Även om den inte funkar så får du max ett såkallat X2, dvs åtgärda på eget ansvar.
Sen hur stor chans det är att besiktningsmannen upptäcker att en eller kanske båda inte fungerar beror ju helt på vem det är som besiktar isåfall.

Men som med allt annat, ser man något som inte hör till det normala kollar man en extra gång.
Så kan man få det mesta att se normalt ut men som ändå är modifierat så klarar man sig i stor utsträckning.

Jag lånar tråden lite:

Fredagen den 30 maj besiktade frugan Vetten och fick nedslag på vindrutespolningen med texten "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning" Men behöver inte återkomma. Det visade sig att besiktningskvinnan inte ens hittat knappen för spolningen fungerade när frugan provade spolningen halvvägs hem. Skulle hon åkt tillbaks och fått pappren ändrade? På TS sida står det att bilen är godkänd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

The Bear
293 Inlägg
7 juni 2014
#12
Jag lånar tråden lite:

Fredagen den 30 maj besiktade frugan Vetten och fick nedslag på vindrutespolningen med texten "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning" Men behöver inte återkomma. Det visade sig att besiktningskvinnan inte ens hittat knappen för spolningen fungerade när frugan provade spolningen halvvägs hem. Skulle hon åkt tillbaks och fått pappren ändrade? På TS sida står det att bilen är godkänd.

/Benny

Detta beror på att även X2, där det står att ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast. Är ett underkännande.
Bilen är godkänd för att användas, men är underkänd på besiktningen.
X2or MÅSTE förövrigt vara fixade till nästa besiktning, är det exakt samma lampa som är trasig nästa år men inget annat kan en grinig besiktningstekniker tvinga dig komma tillbaka och pröjsa 250pix för att visa att en lampa fungerar.
Förstår dock inte varför folk blir sura pga detta, man har haft ett helt år på sig att åtgärda felet.

Just därför ska man inte vara rädd för att fråga var saker och ting sitter på bilar som besiktningstekniker, var inte heller rädd för att berätta för den som besiktar bilen att vissa saker är inte som på en V70.

Vill du inte ha anmärkningen på papperet en sådan gång skulle hon påpekat det direkt, det blir pappersarbete för besiktningsteknikern men rätt ska vara rätt.
I efterhand är det nog svårt att övertala denne att ni ska slippa betala efterkontrollen, få anmärkningen borttagen ur databasen och bilen godkänd.
Man bör se över papperet direkt man får det i handen så man kan påpeka att det där ej stämmer.
Men att köra "Det funkade när jag åkte hemifrån" får vi höra vareviga dag och det är inget som hjälper dig.

Enda gången det står att bilen är godkänd är när du får ett blankt papper, annars om du läser i rutan nere till höger så står det att den är underkänd, men inte behöver återkomma.
Undantaget "Bra att veta" delen.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juni 2014
#13
sotar skrev:
Jag lånar tråden lite:

Fredagen den 30 maj besiktade frugan Vetten och fick nedslag på vindrutespolningen med texten "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning" Men behöver inte återkomma. Det visade sig att besiktningskvinnan inte ens hittat knappen för spolningen fungerade när frugan provade spolningen halvvägs hem. Skulle hon åkt tillbaks och fått pappren ändrade? På TS sida står det att bilen är godkänd.

/Benny

Detta beror på att även X2, där det står att ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast. Är ett underkännande.
Bilen är godkänd för att användas, men är underkänd på besiktningen.
X2or MÅSTE förövrigt vara fixade till nästa besiktning, är det exakt samma lampa som är trasig nästa år men inget annat kan en grinig besiktningstekniker tvinga dig komma tillbaka och pröjsa 250pix för att visa att en lampa fungerar.
Förstår dock inte varför folk blir sura pga detta, man har haft ett helt år på sig att åtgärda felet.

Just därför ska man inte vara rädd för att fråga var saker och ting sitter på bilar som besiktningstekniker, var inte heller rädd för att berätta för den som besiktar bilen att vissa saker är inte som på en V70.

Vill du inte ha anmärkningen på papperet en sådan gång skulle hon påpekat det direkt, det blir pappersarbete för besiktningsteknikern men rätt ska vara rätt.
I efterhand är det nog svårt att övertala denne att ni ska slippa betala efterkontrollen, få anmärkningen borttagen ur databasen och bilen godkänd.
Man bör se över papperet direkt man får det i handen så man kan påpeka att det där ej stämmer.
Men att köra "Det funkade när jag åkte hemifrån" får vi höra vareviga dag och det är inget som hjälper dig.

Enda gången det står att bilen är godkänd är när du får ett blankt papper, annars om du läser i rutan nere till höger så står det att den är underkänd, men inte behöver återkomma.
Undantaget "Bra att veta" delen.

Hur ska du ha det? Ska det fixas "snarast" eller "senast till nästa besiktning"? (jag vet svaret, men du virrar till det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
7 juni 2014
#14
it_mutt skrev:
sotar skrev:
Jag lånar tråden lite:

Fredagen den 30 maj besiktade frugan Vetten och fick nedslag på vindrutespolningen med texten "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning" Men behöver inte återkomma. Det visade sig att besiktningskvinnan inte ens hittat knappen för spolningen fungerade när frugan provade spolningen halvvägs hem. Skulle hon åkt tillbaks och fått pappren ändrade? På TS sida står det att bilen är godkänd.

/Benny

Detta beror på att även X2, där det står att ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast. Är ett underkännande.
Bilen är godkänd för att användas, men är underkänd på besiktningen.
X2or MÅSTE förövrigt vara fixade till nästa besiktning, är det exakt samma lampa som är trasig nästa år men inget annat kan en grinig besiktningstekniker tvinga dig komma tillbaka och pröjsa 250pix för att visa att en lampa fungerar.
Förstår dock inte varför folk blir sura pga detta, man har haft ett helt år på sig att åtgärda felet.

Just därför ska man inte vara rädd för att fråga var saker och ting sitter på bilar som besiktningstekniker, var inte heller rädd för att berätta för den som besiktar bilen att vissa saker är inte som på en V70.

Vill du inte ha anmärkningen på papperet en sådan gång skulle hon påpekat det direkt, det blir pappersarbete för besiktningsteknikern men rätt ska vara rätt.
I efterhand är det nog svårt att övertala denne att ni ska slippa betala efterkontrollen, få anmärkningen borttagen ur databasen och bilen godkänd.
Man bör se över papperet direkt man får det i handen så man kan påpeka att det där ej stämmer.
Men att köra "Det funkade när jag åkte hemifrån" får vi höra vareviga dag och det är inget som hjälper dig.

Enda gången det står att bilen är godkänd är när du får ett blankt papper, annars om du läser i rutan nere till höger så står det att den är underkänd, men inte behöver återkomma.
Undantaget "Bra att veta" delen.

Hur ska du ha det? Ska det fixas "snarast" eller "senast till nästa besiktning"? (jag vet svaret, men du virrar till det)

Det är klart han menar "Snarast". Eftersom min spolning fungerar så är allt okay förutom att det hade varit roligare med "Blankt papper" 5 år i rad!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juni 2014
#15
Vettemannen skrev:
it_mutt skrev:
sotar skrev:

Detta beror på att även X2, där det står att ägaren är ansvarig för att felet åtgärdas snarast. Är ett underkännande.
Bilen är godkänd för att användas, men är underkänd på besiktningen.
X2or MÅSTE förövrigt vara fixade till nästa besiktning, är det exakt samma lampa som är trasig nästa år men inget annat kan en grinig besiktningstekniker tvinga dig komma tillbaka och pröjsa 250pix för att visa att en lampa fungerar.
Förstår dock inte varför folk blir sura pga detta, man har haft ett helt år på sig att åtgärda felet.

Just därför ska man inte vara rädd för att fråga var saker och ting sitter på bilar som besiktningstekniker, var inte heller rädd för att berätta för den som besiktar bilen att vissa saker är inte som på en V70.

Vill du inte ha anmärkningen på papperet en sådan gång skulle hon påpekat det direkt, det blir pappersarbete för besiktningsteknikern men rätt ska vara rätt.
I efterhand är det nog svårt att övertala denne att ni ska slippa betala efterkontrollen, få anmärkningen borttagen ur databasen och bilen godkänd.
Man bör se över papperet direkt man får det i handen så man kan påpeka att det där ej stämmer.
Men att köra "Det funkade när jag åkte hemifrån" får vi höra vareviga dag och det är inget som hjälper dig.

Enda gången det står att bilen är godkänd är när du får ett blankt papper, annars om du läser i rutan nere till höger så står det att den är underkänd, men inte behöver återkomma.
Undantaget "Bra att veta" delen.

Hur ska du ha det? Ska det fixas "snarast" eller "senast till nästa besiktning"? (jag vet svaret, men du virrar till det)

Det är klart han menar "Snarast". Eftersom min spolning fungerar så är allt okay förutom att det hade varit roligare med "Blankt papper" 5 år i rad!

/Benny

Ja, det är ju det som gäller, men som sagt, att blanda in "till nästa besiktning" är egentligen menlöst, då det just ska fixas; snarast

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök