3173
Sök

S80 felkoder p0011 & p0339

31 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Jag besiktigade min volvo s80 -02 2.4 170hk precis, där dom fick upp felkoder som
P0011 Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1)
p0339 Vevaxellägesgivarkrets  "A" intermittent.

Hur gör jag för att åtgärda dom felkoderna. igår när min kompis läste av alla felkoder fanns dom ej där. böt efter det en tändspole då jag hade misständning på cylinder 2. Någon som kan ge mej tips vad jag behöver ha (förutom en helt annan bil) för att åtgärda dessa fel.

4 476 Inlägg
31 maj 2014
ska dom verkligen kolla felcoder på en -02?

31 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
dom har gjort det alla gånger jag besiktat bilen vilket nu är 4 gånger

4 476 Inlägg
31 maj 2014
ok,hade för mig att det från 04/05..coderna var ju borta när ni kollade dom sen? Tändes motorlampan/röd tringel? Återkommer dom inte så är det väl inget att bry sig om. kör ett tag o kolla igen,

31 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
har inte släckt idag. motorlampan tändes men släckte koderna igår då såg vi inte. sen när jag kom hem böt jag spole då hade redan motorlampan tänts.

3 860 Inlägg
31 maj 2014
Nolla felkoderna efter bytet av tändspole. Kör och se ifall det kommer samma igen. Dock så borde du väl inte få felkoder på kam och vev?
När min misstände fick jag " p0302 missfire cyl 2". Men det kanske kan ha med spolen att göra iaf?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

31 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
okej men jag fick bara upp p0300 från bes ska leta upp en som har obd läsare

3 860 Inlägg
31 maj 2014
Ok! P0300: Random/multiple cylinder missfire detected.

Den hade jag med, tillsamans med den andra jag skrev.
Men som sagt, alla felkoder ska nollas efter åtgärd, annars ligger dom kvar. Kan ju vara gamla koder som besiktningen hittade kanske...
Senast redigerat av spokenratt (31 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Fri fart för ett fritt folk!
14 168 Inlägg
31 maj 2014
man brukar få göra så att man nollar felkoderna och sen kör en stund.

för man vet aldrig när bilen blev kollad sist.. nyare bilar lägger upp sjukt mycket felkoder tex om batteriet är dåligt.

men skulle ta och nolla upp motorn först och kolla att spännaren är hel.  det tar ungefär 1timme på en sån motor.
så det inte är något som hänt  eftersom båda felkoderna indikerar på att kamremmen sitter fel.

hade kamaxelgivar felkod på en skoda jag köpte där är det ventil ras pga kedjan slappat..

Kör fort så hinner inget hända...

6 635 Inlägg
31 maj 2014
När byttes kamremmen senast?

De/Dem

15 Inlägg
31 maj 2014
Har bilen dålig tomgång om den är varm?

31 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
Bilen har haft dålig tomgång men nu idag böt jag tändstift. Nu går kallstarten motorn startar utan problem. Och jämn tomgång. Bilen har gått 26xxx mil och remmen är bytt enligt protokoll. Jag köpte bilen på 19xxx mil sen dess inte bytt iallafall. Swn vart alla koder nollstälda igår. Sen efter körning kom motorlampan igen. Men fortfarande med stift som gått påtok förlångt. Men nu nya stift som sagt ska hitta någon som kan nollställa åt mej så får man hoppas att det andra möjligtvia kan ha med stiften att göra. Tror inte det men med elektonik kan vafan allt hända :p

Fri fart för ett fritt folk!
14 168 Inlägg
1 juni 2014
stiften kan ge felkoden med misständning men INTE! att den känner av vevaxelgivaren och kamaxelavläsningen.

sånna felkoder tyder på att kamremmen står fel.  detta kan så klart leda till misständningar.

ingen mening att klibba med tändstift och skit!
utan riv ner runt kamremmen och gör dig helt säker på att allt står rätt.

har den flyttat sig lite så kan den flytta sig mer..

håller som sagt på med en skoda med kamkedja där enda felkoden var kamgivarfelkod.  där är minst  8st ventiler av 12 krokiga pga förra ägaren började dra runt bilen när motorn inte ens gick att dra runt =/

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
1 juni 2014
Var med om en s80 som hade varit dåligt servad så den hade satt igen kamaxelsensorn på insugsidan. Kolla om den funkar, hade samma felkoder som din bil

Sök