2893
Sök

nån som tävlar välljud?

1 582 Inlägg
5 december 2006
Åter tack smile Har planer på att fixa ljudet i bagaget, vill göra allting snyggt då jag ska börja småtävla nästa år, fast blir det några problem så hör jag av mig smilesmile Mvh Pappi

1 631 Inlägg
6 december 2006
Ta chansen och åk och snacka med Putte! Du kommer inte ångra dig...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

494 Inlägg
6 december 2006
hej en lite fråga. när de gällar basar så verkar de som om alla som tävlar i väl ljud bara använder sig av en? är de dåligt på någe vis med två? kan man inte ha två fast välldigt lågt ställda så de inte blir för mycket?:S
bara undra då jag tycker de är rent estetiskt snyggar med två:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

592 Inlägg
6 december 2006
Vogge skrev:
hej en lite fråga. när de gällar basar så verkar de som om alla som tävlar i väl ljud bara använder sig av en? är de dåligt på någe vis med två? kan man inte ha två fast välldigt lågt ställda så de inte blir för mycket?:S

Det kan aldrig bli för mycket bas big_smile men i dessa klasser är det inte basen som är det viktigaste.

2much.fi
Accessories for your DSLR

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
6 december 2006
Vogge skrev:

det man är ute efter är inte kraft, utan kvalite om man säger så... varför man använder sig av ett baselement i de flesta fall är därför att ju fler högtalare desto större risk att ljudet blir sämre, eftersom det ger upphov till att ljudet når ditt öra vid olika tider. alltså: ju färre element av hög klass desto bättre ljud (med vissa undantag)

man lever bara en gång så lev väl!

1 631 Inlägg
7 december 2006
Vogge skrev:

Inte dåligt, och det finns de som har två också.

Däremot räcker en gott och väl för att spela så högt att du inte vill sitta i bilen längre...

Kostnaden för en extra bas med steg väger oftast inte upp förbättringen (om det ens blir nån). Då gör de tusenlapparna bättre nytta nån annan stans i systemet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 582 Inlägg
7 december 2006
gurenius skrev:
Ta chansen och åk och snacka med Putte! Du kommer inte ångra dig...

Ska ta och göra det, då mitt ljudbygge blir aktivt, eller ja installerade och kopplade alla saker i helgen, men ska göra allting snyggt smile

Men när det gäller er klass så läste ja att basen inte är så viktigt utan kvalitén, vad är det som menas med de? Att det ska vara cleant ljud och cleant kopplat allting eller tongue Egentligen rör det inte mig då jag är långt ifrån den klasse, men lika bra att fråga då man kanske kommer i den någon vacker dag big_smile

Mvh Pappi

1 631 Inlägg
7 december 2006
Det ska låta HiFi - det vill säga ljudet i bilen ska låta som vid inspelningstillfället. Självklart krävs det bas men absolut inte för mycket. Det ska låta korrekt helt enkelt. En trumpet ska låta som en trumpet, en röst ska vara fokuserad och naturlig...

"Cleant" är väl ett passande ord.

// Gurra

10 287 Inlägg
7 december 2006
Inte att glömma: Placering/Ljudbild.

/Göran

gurenius skrev:
Det ska låta HiFi - det vill säga ljudet i bilen ska låta som vid inspelningstillfället. Självklart krävs det bas men absolut inte för mycket. Det ska låta korrekt helt enkelt. En trumpet ska låta som en trumpet, en röst ska vara fokuserad och naturlig...

"Cleant" är väl ett passande ord.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

draminbil.nu
1 382 Inlägg
7 mars 2007
Hoppar in i denna gamla tråden och ställer en till fråga! (börjar bli en vana att ta upp gamla trådar :S)

Läste ovan att all klassindelning efter pris tagits bort! Stämmer det?

Till följd frågan isåfall: Hur mycket pengar "krävs" för att ha något att göra på en "normal klassig" tävling i experienced klassen (Om det stämmer att det är den över entry smile)
Jag inser ju att det är omöjligt att svara på, men nått mellan tummen och pekfingret! Räcker 10k eller behöver man upp i 30? (Är nämligen lite sugen på att pröva nån gång!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 mars 2007
ludde__mannen skrev:
Hoppar in i denna gamla tråden och ställer en till fråga! (börjar bli en vana att ta upp gamla trådar :S)

Till följd frågan isåfall: Hur mycket pengar "krävs" för att ha något att göra på en "normal klassig" tävling i experienced klassen (Om det stämmer att det är den över entry smile)
Jag inser ju att det är omöjligt att svara på, men nått mellan tummen och pekfingret! Räcker 10k eller behöver man upp i 30? (Är nämligen lite sugen på att pröva nån gång!

Det finns för EMMA Europa inga pengaklasser längre, men efter en hel del tjat fick vi (jag och några till) en Advanced30 klass, dvs anläggningen får max kosta 30000 rek ut pris.

Det är dessutom Light installation, dvs inte så hård bedömning.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 634 Inlägg
7 mars 2007
ludde__mannen skrev:

10k kommer du tyvärr inte långt på, men 15-20k (ej inräknat kablage) är fullt tillräckligt att kunna "fightas" i toppen på Entry och Experienced. Men sedan som du säkert förstår så hänger otroligt mycket på installationen: ljuddämpning, montering och framförallt inställning av ljudet.

Entry är en klass som alla kan åka på utan att oroa sig över, detta är ju bara en prova på "tävling", jag började på en sån tävling, kom näst sist tror jag, han som kom sist tror jag gjorde det pga ett bränt slutsteg, efter det placerade jag mig 2:a och 3:a på de 5 närmsta tävlingarna wink.

Bara att hoppa på,

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

7 Inlägg
7 mars 2007
har tänkt å köpa detta slutsteg å driva två stycken 15" e de en bra ide, blir det bra ljud, kan jag vara med och fajtas med den installationen????
tack för svar!!

Kraftigt slutsteg med hela 3200 W. När ljudet inte räcker till så behövs det något starkt samt något som gör det hela låta lite mer.

"SilverSonic 3200" 4x 600 + 1x 800 Watts, silver anodizes
• silver aluminum radiator box anodized
• Entrance sensitivity for
Front + Rear separately adjustably
(400mV - 5V)
• 2-/3-/4-/5-Kanalbetrieb
• adjustable high & low-pass filter (6/12dB)
• Cinch exit for the connection
a further output stage
• Disconnection in the case of short-circuit,
Overvoltage & temperature rise
• LED display for enterprise &
Thermal safety device
• A/from over the car radio
• Achievement max. 4x 600W/1x 800W
• Achievement RMS 4x 300W/1x 360W
• Frequency range 10-40.000Hz ±1dB
• Signal-to-noise ratio 100dB
• Distortion factor < 0,05%
• Entrance sensitivity 400mV - 5V, front + Rear, separately adjustably
• Range of control of basses 40Hz - 150Hz
• Range of control heights 10Hz - 1,2kHz
• Mass 250x60x500mm
• Modes of operation 5/4/3/2-Kanal
• Characteristic gain control over external CONTROLLERS

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 mars 2007
NEJ, fortfarande INTE.  Det är alldeles för klent till 2st 15tummare.

mvh Jonas

nitro_4_life skrev:
har tänkt å köpa detta slutsteg å driva två stycken 15" e de en bra ide, blir det bra ljud, kan jag vara med och fajtas med den installationen????
tack för svar!!

Kraftigt slutsteg med hela 3200 W. När ljudet inte räcker till så behövs det något starkt samt något som gör det hela låta lite mer.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
8 mars 2007
Mjaha typiskt då lär det inte bli mer än nån prova på på sin höjd för mig iår då tongue

andreas_gbg_ skrev:
ludde__mannen skrev:

10k kommer du tyvärr inte långt på, men 15-20k (ej inräknat kablage) är fullt tillräckligt att kunna "fightas" i toppen på Entry och Experienced. Men sedan som du säkert förstår så hänger otroligt mycket på installationen: ljuddämpning, montering och framförallt inställning av ljudet.

Entry är en klass som alla kan åka på utan att oroa sig över, detta är ju bara en prova på "tävling", jag började på en sån tävling, kom näst sist tror jag, han som kom sist tror jag gjorde det pga ett bränt slutsteg, efter det placerade jag mig 2:a och 3:a på de 5 närmsta tävlingarna wink.

Bara att hoppa på,

Mvh Andreas

7 Inlägg
8 mars 2007
oki men om ja köper ett steg till varje bas borde det väll räcka? ja vill ju inte spränga basarna:S
tack för din komentar:)

1 631 Inlägg
8 mars 2007
ludde__mannen skrev:

Det behövs inte speciellt dyra grejor för att fightas i toppen. En anläggning som skulle kunna funka bra ser ut ungefär så här:

CD m EQ och tidskomp: 4.500:- (typ Alpine 9853)
Framsystem: 2.500 till 4.000:-
Bas: 800 till 1.500:-
Steg: 3.000 till 5.000:-

Så nånstans mellan 12.000 och 15.000 är rimligt.

Men känn inte att du MÅSTE ha denna nivå av grejor. Börja med Entry, där kan du komma med precis vad som helst! Sen kommer du våga prova Experienced också oavsett grejor...

// Gurra

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 mars 2007
nitro_4_life skrev:
oki men om ja köper ett steg till varje bas borde det väll räcka? ja vill ju inte spränga basarna:S

Ja men inte ett sånt steg...

Alltså, det överlägset bästa är om du hittar ett beg klass D steg. De ger ofta bra med effekt, MEN drar inte hysteriskt med ström.

mvh Jonas

7 Inlägg
8 mars 2007
jonash skrev:
nitro_4_life skrev:

Ja men inte ett sånt steg...

Alltså, det överlägset bästa är om du hittar ett beg klass D steg. De ger ofta bra med effekt, MEN drar inte hysteriskt med ström.

mvh Jonas

men varför är det steget som jag visade inte bra? billigt, mycket kräm, ja tycker det låter bra eller?

494 Inlägg
8 mars 2007
satt och kollade lite och så vitt jag kan se så är alla entry tävlignar i ronneby ? är ju lite synd tar ju imot att åka 50 mil enkel resa.
varför arangeras de inte på fler ställen?
Senast redigerat av Vogge (8 mars 2007)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Sök