Tänkte att jag ställer frågan om bakaxelsutväxling här!
Det finns ju många olika utväxlingar som t.ex ''4.10 , 3.75'' osv... Men vad betyder det egentligen?
Stämmer det att på t.ex 4.10 så snurrar däcken 4 varv och kardanen 10 varv? tycker att det låter onödigt och mäta med just 4 varv istället för 1 varv? Det är därför jag är osäker på om det är rätt uppfattning jag har!
Samt vilket är bäst om man ska ha en snabbt fordon/bil och vilket som är bäst om man ska ha en stark fordon/bil / traktor typ.
Tacksam för svar!
I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck
När det gäller utväxlingsförhållande så anger man den drivande källan först, sedan den källa som blir driven. I detta fall med bakaxeln som har 4.10:1 blir det så att kardanen snurrar 4,10 varv när hjulaxeln har snurrat 1 varv. En nedväxling alltså.
När det gäller utväxlingsförhållande så anger man den drivande källan först, sedan den källa som blir driven. I detta fall med bakaxeln som har 4.10:1 blir det så att kardanen snurrar 4,10 varv när hjulaxeln har snurrat 1 varv. En nedväxling alltså.
Okej tack för lättläst å förståeligt svar
I'd Rather lose by a mile because i've built my own car than win by an inch because someone else built it for me -mulle meck