Volvo 760 GLE -85. Småfix, lite uppfräschning och cleana ändringar
Kände att det skulle vara kul att göra en liten projekttråd om min bil nu när jag hunnit göra en del med den :) har dock redan ägt och pysslat med den i nästan 2,5 år men jag kommer att lägga upp bilder och info från start i... Visa mer
Två bilder på bilen från Arningeträffen nr1 den 12e april. En träff som jag och en polare startat och nu arrangerar tillsammans med två andra polare andra lördagen varje månad med tillstånd från polisen till och med
Köpte nya fälgar och däck (2014-05-13). Har haft så jääkla svårt att bestämma mig ang vilka fälgar jag vill ha på bilen men jag vågade vägra mk18 iaf^^
Blev Volvos BBS Triton 18x7,5" (V70-fälg egentligen. Äkta splittfälg) med 225/35-18 runtom
"Testmonterade" en fälg innan jag hade inhandlat spacers och nya hjulmuttrar. Men först en 14-tums plåtfälg
Bilen var som sagt hög som ett hus så för ungefär två veckor sen skaffade jag detta
Sänkfjädrar 60/40 från KLracing. Inget kapande i originalfjädrarna här inte
Sportstötdämpare från G&M fram
Skulle montera detta på grusuppfarten med hjälp av en domkraft och ett fåtal verktyg. Det gick inte så bra. Allt satt ju så in i bomben! Skulle även ha bort spindellederna och byta dem i samma veva.
Tog därför hjälp av en som var betydligt mer kunnig med en schysst lokal med lyft osv och som faktiskt kan mecka^^ Högra fjäderbenet lossat
Original vs nya framfjädrar och dämpare:
Färdigt för att montera tillbaks på höger sida med nya dämparen i och fjädern på plats
På plats, och även ny spindelled.
Vänster sida krånglade dock. Den gängade fjonken som håller fast dämparen i fjäderbenet hade rostat sönder och gick därför inte att få bort på något sätt. Vi satte därför bara dit nya fjädern. Så nu får jag leta nytt fjäderben till vänster sida så man får i nya stötdämparen på den sidan också. Konstaterade även att bromsarna fram hade gjort sitt
Så hur blev det då kanske man undrar? Jo, fan rätt schysst asså om jag får säga det själv nu är jag ifatt med uppdateringarna så det är alltså såhär den ser ut idag