3279
Sök

Vibrationer framvagn och ratt

690 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Nu behöver jag lite hjälp.
Vibrationer i framvagn och skakande ratt över 100kmh och uppåt.
Det är inte hjulinställningen. ( gjort för ett par månader sedan)
Det är inte bromsar eller skivor. (Bytt och genomgånget idag)
Det kan ev vara obalans i däcken men ej så troligt då det är helt nya däck som nyligen är balanserade iom monteringen. (Skulle kunnat tappat vikt eller att däcket skruvar sig aningen men kan ej se att det skulle saknas någon vikt).
Inget glapp som jag kan känna i hjullager eller annan del av upphängningen, ej några missljud vid svängar.
Påverkas ej av gaspådrag eller gassläpp (drivaxel osv) inga missljud där heller.

Det är väldigt konsekvent just från 100 och uppåt.  Inget alls under.

Har ev ett litet glapp i stabilisatorstag fram men det ska inte kunna påverka vibrationer i ratten.
I övrigt kan jag inte finna några glapp osv i styrning, upphängning, drivlina osv.

Några förslag??

498 Inlägg
3 juni 2014
#2
AEN skrev:
Hej.

Nu behöver jag lite hjälp.
Vibrationer i framvagn och skakande ratt över 100kmh och uppåt.
Det är inte hjulinställningen. ( gjort för ett par månader sedan)
Det är inte bromsar eller skivor. (Bytt och genomgånget idag)
Det kan ev vara obalans i däcken men ej så troligt då det är helt nya däck som nyligen är balanserade iom monteringen. (Skulle kunnat tappat vikt eller att däcket skruvar sig aningen men kan ej se att det skulle saknas någon vikt).
Inget glapp som jag kan känna i hjullager eller annan del av upphängningen, ej några missljud vid svängar.
Påverkas ej av gaspådrag eller gassläpp (drivaxel osv) inga missljud där heller.

Det är väldigt konsekvent just från 100 och uppåt.  Inget alls under.

Har ev ett litet glapp i stabilisatorstag fram men det ska inte kunna påverka vibrationer i ratten.
I övrigt kan jag inte finna några glapp osv i styrning, upphängning, drivlina osv.

Några förslag??

Om du har samma storlek på hjulen runtom så kan du testa att sätta bakhjulen på fram istället. Om inte det funkar så kan det ju vara nått med balanseringen som inte riktigt blivit bra, eller kanske att du fått dåligt exemplar av nått av däcken som orsakat "separation" inuti, alltså corden har släppt!
Kan även bli vibrationer om man missat montera navringen om sådan ska finnas.
På däcken brukar det även finnas en liten rund färgad prick som ska monteras närmast luftventilen för att uppnå bästa balans av fälg och däck, men tror inte det är såpass känsligt just det men men...

6 631 Inlägg
3 juni 2014
#3
Är de felbalanserade så vibrerar det..

De/Dem

Avstängd
10 388 Inlägg
3 juni 2014
#4
Det kan vara "nollbalanserat" och vibrera om fälgen är skev också. Så, gör som tidigare påpekat, släng på framdäcken där bak ist

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

690 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#5
Michelin däck.
När jag monterade däcken så fick de perfekt balans på dem med väldigt få Vikter så både däcken och fälgarna var är runda och ej skeva.
Det finns ju en risk att själva däcket roterat på fälgen.
Ska absolut balansera om dem. Det skadar ju aldrig.
Däcken har endast rullat ca 200 mil och det var inga vibrationer när de var nybalanserade.
Om corden släpper så brukar det väl kännas mer som ett ovalt hjul så att säga och det brukar väl även kännas ganska väl även i lägre hastighet har jag för mig.
Håller helt med om att det låter som ett obalanserat däck, men jag är litw skeptisk och letar även andra orsaker
Senast redigerat av AEN (3 juni 2014)

690 Inlägg
3 juni 2014
Trådstartare
#6
Vad tror ni om styrled?
Känner inget glapp och de bör dom väl märkt iom att hjulinställningen gjordes kan jag tycka?

690 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#7
Har kört lite mer och vibrationerna kvarstår. Dock så har jag märkt att höger bromsdelar samt fälg blir varmare än höger. Efter lite hårdare inbromsningar kännbart varmare än vänster fram.
När jag bytte skivor och belägg så kollade jag ju även oken och smörjde glidpinnar osv.
Höger ok är bytt av förre ägaren för ett par år sedan då det kärvade och vad jag kan känna så är det mindre motstånd att trycka tillbaka kolvarna i det högra, nyare oket än i det gamla oket. Det glider även fint på pinnarna och allt verkar bra så sätt. Varför blir det så mycket varmare som att det ligger an fast allt verkar glida fint och kolvarna inte är tröga eller verkar kärva?
Själva beläggen är såklart lite filade och smörjda på anläggningsytorna så de glider också bra utan att kärva i spåren.
Bromsslangarna ser bra ut och inte klämda eller skadade.
Vet inte om ett bromsvätske byte kan förändra något? Dvs att gammal vätska kan orsaka detta? Vätskan som är i nu är 2-3år så det börjar bli dags.

Läs även http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p4041380

Några förslag?
Senast redigerat av AEN (6 juni 2014)

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#8
Nu har har plockat bort oket igen.
När man pumpade ut kolvarna så gick den nedre kolven ut fortare än den övre som verkade sitta hårdare.... så jag stoppade det nedre oket och pumpade ut det övre också.
Lyfte tillbaka damaskerna och det fanns ingen rost bakom damasken på någon av kolvarna.
Dock så tog jag lite fint sandpapper och slipade ner yttre kanten på kolvarna lite (den utanför damasken) och sedan så tryckte jag in lite "rubber grease" under damaskerna.
När jag tryckte tillbaka kolvarna så åker ena ut när man trycker in den andra så man fick köra lite växelvis inåt så tillslut var båda i botten... Körde dem in och ut ett par gånger och nu gick båda kolvarna ut i samma takt och de verkade gå fint utan något värre motstånd. Tryckte man in båda samtidigt så var det ju såklart mer motstånd än om man tryckte en i taget.
Kollade även glidpinnarna och dessa gled fint. Gjorde rent glidpinnarnas dammskydd och smörjde upp allt igen. Dessa pinnar är ju av typ som även ska dra tillbaka oket lite och visst det är inget super vakuum men de åker tillbaka sakta när man dragit ut dem.
Beläggen går hur fint som helst i okhållaren, inget motstånd alls där.
Monterade tillbaka allt och snurade däcket lätt med ett aning av skrapande från skivan men inget motstånd. Pumpade bromsen ett par gånger och kände på hjulet och det snurrar lätt med ett litet skrapande från bromsarna och samma motstånd som innan jag pumpade tryck i bromsarna.

Testkörde samma sak igen.... fast vibrationerna var nog fan lite värre nu än innan jag monterande isär den och börjar vid ca 95 kmh och uppåt.
Bromsade mjukt och hårt och det är inget som påverkar vibrationerna och bromsverkan är jämn och det drar inte åt något håll.
När man kör i låg hastighet så hör man ett skrapande från höger fram och när jag kände på fälgen så är den betydligt varmare än vänster fram som är lätt varm/ljummen.

När jag var ute i går och körde så hade jag vibrationer när jag åkte ut och det skrapade även då när man körde lite saktare och hade en vägg eller föremål som återspeglade ljudet från höger sida.
Påvägen hem så valde jag att vara jättemjuk på bromsen och knappt använda den tills jag kom upp på motorvägen och då hade jag knappt några vibrationer alls och då körde jag ca 4 mil. När jag bromsade lite hårdare, eller jag normalt så kom vibrationerna tillbaka igen och bromsarna vart varmare igen.

Så kan det vara oket som är kasst efter 7000mil och även fast man inte kan se någon rost på kolvarna och allt verkar glida bra och går lätt?
De blir ju varma och skrapar så det ligger ju an av någon anledning.
Kan inte se att det skulle vara något fel på bromsslangarna.. hela runda och inga sprickor, och vore det någon flaga i dessa så borde det väl vara väldigt trögt att trycka tillbaka kolvarna?
Kan det vara något med huvudbromscylindern?
Bromsarna känns bra i övrigt och ingen svampighet och pedalen tar lika hela tiden.

Känns dumt att kasta pengar på nya bromsok om detta inte är felet.

Tack på förhand
Mvh
Lars

6 631 Inlägg
8 juni 2014
#9
Hade du smort hållaren bromsbeläggen?

Edit: Brukar smörja kanterna av beläggen vars ytan ligger emot hållaren när jag byter belägg på bilarna.
Senast redigerat av Malheus (8 juni 2014)

De/Dem

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#10
Japp allt är smort... beläggen glider som aldrig förr så det är ej beläggen eller hållaren i sig som är felet.

2 250 Inlägg
9 juni 2014
#11
Hade en äldre Saab 900 som det blev samma fel på.  Nållagerfel i inre drivknut. Svårt att undersöka. Bytte nållagren (3 st).
Så obalans i drivkedjan, vänster resp höger sida, har inte bara att göra med däck o fälgar, utan allt som roterar.

På en Renault, höger sida, så hade rörstiftet som håller inre drivknut på plats gått av. Detta gjorde att drivknuten kunde vandra lite ut och in på drivaxeln. Ibland när knuten kom längre ut, så blev det vibrationer, för att helt plötsligt upphöra.

690 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#12
Citerar mig själv..
"När jag var ute i går och körde så hade jag vibrationer när jag åkte ut och det skrapade även då när man körde lite saktare och hade en vägg eller föremål som återspeglade ljudet från höger sida.
På vägen hem så valde jag att vara jättemjuk på bromsen och knappt använda den tills jag kom upp på motorvägen och då hade jag knappt några vibrationer alls och då körde jag ca 4 mil. När jag bromsade lite hårdare, eller jag normalt så kom vibrationerna tillbaka igen och bromsarna vart varmare igen."

Bör väl väl inte vara något annat än bromsarna eller något med bromshydrauliken om jag får detta??

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2014
#13
skeva skivor låter det som.


690 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#14
Helt nya skivor... hade vibrationer i de gamla skivorna och i de helt nya samt nya belägg

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 juni 2014
#15
testat andra fälgar o däck?


4 467 Inlägg
9 juni 2014
#16
byt slangar ,kostar ju inte många korvören

6 631 Inlägg
9 juni 2014
#17
Hur ser bakre bussningen till länkarmen ut?

De/Dem

690 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#18
Nu bytt höger bromsok... och problemet kvarstår... först åkte jag ut på motorvägen och inga vibrationer... sen så bromsade jag in och vände på en avfart och åkte tillbaka... jag hörde då att det började skrapa höger fram igen och vibrationerna kom tillbaka... åkte en bit och sedan  svängde jag av och körde lite landsväg.  I den hastigheten är det inga vibrationer alls men det skrapade höger fram.
Körde hem och stannade.
Åkte sedan en sväng igen lite senare och nu var det vibrationer hela tiden fast lite mjukare samt att det inte skrapade längre även fast jag bromsade hårt och mjukt.
Det lustiga är att vibrationerna kommer och går lite... helt plötsligt kan de blir lite "kraftigare" vibrationer i ratten utan att man bromsat och sedan blir de lite mjukare igen... i 130kmh är de nästan borta eller snarare det rycker väl så fort i ratten att man inte känner

Fälgen blir inte heller lika varm längre även då den skrapade lite.

Jag blir tokig snart iallafall!!
Senast redigerat av AEN (12 juni 2014)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 juni 2014
#19
testat o bryta med ett spett o se om det är ngn dålig bussning?


690 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#20
Men om det vore en länkarm så borde det inte då vara hela tiden vid en viss hastighet?
Som jag beskrivit tidigare så testade jag vid ett tidigare tillfälle att köra ut på motorvägen utan att använda bromsarna och hade då inga vibrationer alls... 
Det är det som fått mig att inrikta mig på bromsarna...
ska plocka ner även vänster bromsok i morgon och motionera det för säkerhets skull... men jag tror inte att det är den som felar.


Sök