Volvo 940 Turbo -97 går fett

Zmirro
7 juni 2014 · 183 Inlägg

Tjenare!

Jag kör med 968 spridare och 3" LMM tillsammans med VikingChip "Special". Kör även med 16t turbo, ca 1.2 bar i ladd, och 3" avgas hela vägen.

Har nu installerat en Innovative MTX-L bredbandslambda(Kalibrerade den efter instruktioner i manualen) och jag ligger på ungefär 11.5 AFR på tomgång och runt 12-12.5 på fullast.

Bilen ryker även lite svart precis i början då jag drar på.

Verkar inte som att AFRn ändras då jag skruvar på bränsletrycksregulatorn. Har testat allt mellan 2.5 bar till 4 bar och AFR värdet ligger på samma. Vet inte riktigt hur den ska bete sig då det är första gången jag använder mig av en bredbandslambda. Kan ju även tilläggas att då jag släpper gasen och motorbromsar så efter någon/några sekunder av motorbroms så visar bredbandslambdan 22.4(alltså i stort sett noll bränsle) Ska de va så? Givet att bilen inte drar mycket vid motorbroms men tycker de känns högt med 22.4 AFR?

Det jag upptäckte nu när jag suttit och försökt hitta något fel var hur man kände igen en äkta och kopia utav 968 spridarna. Visade sig att jag har kopior, han som sålde dom till mig sa att dom va äkta hmm

Skulle det kunna vara felet att bilen går så satans fett?

Någon som har några andra ideér? Kan inte komma på något annat... Är ju rätt dyrt att köpa nya 968 spridare bara för att testa.

Mvh

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang