1701
Sök

Monterad turbo för synes skull???

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej smile
Jag har många tankar och funderingar och undrar nu ( helt hypotetiskt wink ) om man kan ha en monterad turbo på sin motor och sen leda röret som går till insuget någon annanstans där den inte gör någon verkan? alternativt att ha den monterad korrekt men med ett spjäll som man kan justera via el eller liknande så att turbon ännu en gång inte gör någon effekt utan bara blåser ut luften någonstans samtidigt som motorn fortfarande suger luften? Och skulle man då kunna hävda att den har en annan funktion som till exempel kylning för något (oväsentligt för ökning av motorprestandan)
Hata mig inte eller idiotförklara mig men man måste fråga för att veta och jag börjar här wink
Tack på förhand smile

Det Går!!!

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
11 juni 2014
#2
Nja, du gör en modifiering av original-grenröret för att få dit den, bara det räcker för att du ska få reg bes

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#3
t_one21 skrev:
Nja, du gör en modifiering av original-grenröret för att få dit den, bara det räcker för att du ska få reg bes

Okej hmmm..hmm......okej finns det fler saker att anmärka på eller synpunkter? smile

Det Går!!!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#4
Men om man reggar den med ett sådant grenrör då? eller är det omöjligt kanske med dagens regler? Det är en diesel som ska i en volvo 760 från -88 i detta fall smile

Det Går!!!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#5
Okej nu gör jag en liten uppdatering om min frågeställning wink :
Motorn vi utgår från är en Diesel som ska reggas i en volvo 760 -88, om jag inte är helt ute och cyklar får man bygga om grenrör och/eller insug ifall det handlar om att anpassa det till motorrummet..(rätta mig gärna om jag har fel) och då bör man kunna regga in med ett ombyggt grenrör (förutsatt att man gjort så att det är ett måste med ett ombyggt grenrör) och sedan sätta på en turbo som leds till en förgrening ungefär som kan styras på ett smart sätt.... I ena läget går "turboluften" ut i ingenstans medans motorn suger som vanligt, och i andra läget att det blir som en vanligt turbokonverterad motor ( Hela principen är alltså som en ryckspärr eller knapp på en varvregg till en A-traktor...om det förenklar hela saken)
Så dela med er av synpunkter smile
(Pessimistiska påståenden är också välkomna så länge det är relevant wink )

Det Går!!!

236 Inlägg
12 juni 2014
#6
Tinx2 skrev:
Okej nu gör jag en liten uppdatering om min frågeställning wink :
Motorn vi utgår från är en Diesel som ska reggas i en volvo 760 -88, om jag inte är helt ute och cyklar får man bygga om grenrör och/eller insug ifall det handlar om att anpassa det till motorrummet..(rätta mig gärna om jag har fel) och då bör man kunna regga in med ett ombyggt grenrör (förutsatt att man gjort så att det är ett måste med ett ombyggt grenrör) och sedan sätta på en turbo som leds till en förgrening ungefär som kan styras på ett smart sätt.... I ena läget går "turboluften" ut i ingenstans medans motorn suger som vanligt, och i andra läget att det blir som en vanligt turbokonverterad motor ( Hela principen är alltså som en ryckspärr eller knapp på en varvregg till en A-traktor...om det förenklar hela saken)
Så dela med er av synpunkter smile
(Pessimistiska påståenden är också välkomna så länge det är relevant wink )

Beroende på turbo måste du också dra olje- och kylledningar, annars överhettas den.
Sen behövs också en annan downpipe...
Vill du att det ska se äkta ut så behövs också en intercooler. du kan inte dra tryckröret från turbon in i insuget direkt.

Varför vill du ha en turbo för synes skull? Alla som är bilkunniga ser att det är fejk, och om man inte är bilkunnig så ja.. då vet man inte ens vad en turbo är.
Är det för ljudets skull så förstår man. Dieselturbo låter gött smile

Power is measured in dB

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 juni 2014
#7
Hört talas om en Volvo 140 som reggats om med "roterande ljuddämpare". Detta är alltså ett turboagg som monterats men inte tolkats som effekthöjning. Detta är ju gjort på 80-90 talet så det är förmodligen inte möjligt idag

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

51 Inlägg
12 juni 2014
#8
Den motorn (OM603) borde du nästan kunna få godkänd med turbo eller 150hk och 270nm är väl inte så långt ifrån vad du har eller vilken motor hade du tänkt.
Kolla vad som godkänns med SFRO annars och kör som ombyggt fordon.
Lycka till:-)

(Bara för att jag har fel betyder inte att du har rätt)

5 129 Inlägg
12 juni 2014
#9
joaba skrev:
Den motorn (OM603) borde du nästan kunna få godkänd med turbo eller 150hk och 270nm är väl inte så långt ifrån vad du har eller vilken motor hade du tänkt.
Kolla vad som godkänns med SFRO annars och kör som ombyggt fordon.
Lycka till:-)

Dieselmotorer kan turbokonverteras och reggas med då dom inte har samma typ av avgaskrav som bensinmotorer.
Det som krävs är ett intyg på effekt och vrid på motorn.
Det fick jag iaf som svar när jag prata med min lokala besiktningsman.
Intyg på effekt kan skrivas ut av någon som bromsar bilar och behöver ha k-värde och laddtryck vid maxeffekt tror jag det var.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#10
CustomSS1 skrev:
Tinx2 skrev:
Okej nu gör jag en liten uppdatering om min frågeställning wink :
Motorn vi utgår från är en Diesel som ska reggas i en volvo 760 -88, om jag inte är helt ute och cyklar får man bygga om grenrör och/eller insug ifall det handlar om att anpassa det till motorrummet..(rätta mig gärna om jag har fel) och då bör man kunna regga in med ett ombyggt grenrör (förutsatt att man gjort så att det är ett måste med ett ombyggt grenrör) och sedan sätta på en turbo som leds till en förgrening ungefär som kan styras på ett smart sätt.... I ena läget går "turboluften" ut i ingenstans medans motorn suger som vanligt, och i andra läget att det blir som en vanligt turbokonverterad motor ( Hela principen är alltså som en ryckspärr eller knapp på en varvregg till en A-traktor...om det förenklar hela saken)
Så dela med er av synpunkter smile
(Pessimistiska påståenden är också välkomna så länge det är relevant wink )

Beroende på turbo måste du också dra olje- och kylledningar, annars överhettas den.
Sen behövs också en annan downpipe...
Vill du att det ska se äkta ut så behövs också en intercooler. du kan inte dra tryckröret från turbon in i insuget direkt.

Varför vill du ha en turbo för synes skull? Alla som är bilkunniga ser att det är fejk, och om man inte är bilkunnig så ja.. då vet man inte ens vad en turbo är.
Är det för ljudets skull så förstår man. Dieselturbo låter gött smile

Jag tänkte inte riktigt bara ha den för synes skull men jag undrar om man kan hävda att den är det ifall den inte gör någon effektökning och givetvis hade jag räknat med oljeretur och allt basics som behövs och självklart en intercooler när jag menade det röret (ursäkta wink ) Men jag undrar bara om de kan hävda att det är en olaglig modifikation/nedslag på besiktning? smile

Det Går!!!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#11
DiwraZ skrev:
Hört talas om en Volvo 140 som reggats om med "roterande ljuddämpare". Detta är alltså ett turboagg som monterats men inte tolkats som effekthöjning. Detta är ju gjort på 80-90 talet så det är förmodligen inte möjligt idag

Jag har också hört det men troligtvis går det inte längre nej hmm

Det Går!!!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#12
Bullet--- skrev:
Varför? big_smile

För att se om det går, man kan hitta på mycket roligt ifall tanken funkar i praktiken;)

Det Går!!!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#13
joaba skrev:
Den motorn (OM603) borde du nästan kunna få godkänd med turbo eller 150hk och 270nm är väl inte så långt ifrån vad du har eller vilken motor hade du tänkt.
Kolla vad som godkänns med SFRO annars och kör som ombyggt fordon.
Lycka till:-)

En OM603 utan turbo original är det som det handlar om smile
Det sitter 156 hk och 240nm i 760in om jag inte misstar mig smile

Som jag har fattat det så kommer det inte gå att regga med en turbokonverterad motor som vanlig bil och därav denna frågeställning smile
För att regga bilen som ombyggt fordon (vilket jag inte skulle ha något emot) så vet jag inte vad som skulle behöva bytas eller uppgraderas eller vad allt skulle gå på i pengar med besiktning och liknande? wink

Det Går!!!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
12 juni 2014
Trådstartare
#14
mb_pucken skrev:
joaba skrev:
Den motorn (OM603) borde du nästan kunna få godkänd med turbo eller 150hk och 270nm är väl inte så långt ifrån vad du har eller vilken motor hade du tänkt.
Kolla vad som godkänns med SFRO annars och kör som ombyggt fordon.
Lycka till:-)

Dieselmotorer kan turbokonverteras och reggas med då dom inte har samma typ av avgaskrav som bensinmotorer.
Det som krävs är ett intyg på effekt och vrid på motorn.
Det fick jag iaf som svar när jag prata med min lokala besiktningsman.
Intyg på effekt kan skrivas ut av någon som bromsar bilar och behöver ha k-värde och laddtryck vid maxeffekt tror jag det var.

Okej det här är positivt ifall det stämmer smile När var det här och var någonstans? tongue

Jag har förstått det som att man bara kan byta motor ifall motorn är i fullkomligt originalskick (med lite dispens för att modifiera insug/grenrör för att få i den) neutral

Det Går!!!


Sök