3988
Sök

Hur noga är det med ventiljustering? b230f

30 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
hej, det är så att jag har bytt kamaxel till vx3 i min 740 idag. Det gick bra, förutom att jag inte hade nog tunna "schims" till 3 av ventilerna så ventilspelet på dem hamnade på nånstans mellan 0.25 och 0.3 (biltemas bladmått). Då undrar jag om det räcker eller om jag nu måste göra om det? Jag har testkört den, och jag tycker den går riktigt fint, men började som vanligt nu i efterhand tänka att jag kanske borde ha väntat till imorgon med att skruva ihop det, och fått köpa rätt brickor istället. Känns ju lite drygt att ta lös kamaxeln igen när man inte har nåt sånt där special verktyg (eller nå material för att göra ett eget). MVH Isak W.

338 Inlägg
13 juni 2014
Du måste ju inte ta bort kamaxeln för byta brickor?

OnT vet tyvärr inte om det spelar någon större roll

Forummoderator
26 345 Inlägg
13 juni 2014
Enligt Haynesboken så står det så här:

Ventilspel. Insug och avgas

Kall: 0.3-0-4 mm
Varm: 0.35-0.45 mm

Så, summa summarum så torde ju 0.25-0.3 vara helt okej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

30 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
Tack för svar! Ja, det är det jag tänkte; att eftersom 0.3 är godkänt vid kontroll, så borde ju 0.25 vara okej. I teorin så hade det ju funkat med 0.05 typ, så ja...

675 Inlägg
13 juni 2014
isak009 skrev:
Tack för svar! Ja, det är det jag tänkte; att eftersom 0.3 är godkänt vid kontroll, så borde ju 0.25 vara okej. I teorin så hade det ju funkat med 0.05 typ, så ja...

"I teorin så hade det ju funkat med 0.05 typ, så ja..." Hur tänkte du där? Finns ju ingen plats för metallen när den blir varm då ju tongue Tänk på att metall expanderar när det blir varmt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 juni 2014
Linkan_740 skrev:
isak009 skrev:

"I teorin så hade det ju funkat med 0.05 typ, så ja..." Hur tänkte du där? Finns ju ingen plats för metallen när den blir varm då ju tongue Tänk på att metall expanderar när det blir varmt.

0,05 varm motor skulle ju funka

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

30 Inlägg
13 juni 2014
Trådstartare
ja, jag menade ju som DiwraZ skrev tongue.

Sök