Jag betalade 65 kronor i månaden i trafikförsäkring för min Rieju Drac 30-moped i höstas och en halvförsäkring skulle gå på ca 100 kronor.
Du betalar varken skatt på mopeder och du behöver inte heller besiktiga dem. På EU-mopeder däremot måste du betala trafikregisterhållningsavgift på 65 kronor varje år plus påställningsavgift på 50 kronor varje gång du ställer på mopeden.
Mopedernas försäkringar varierar rejält, kan du tänka dig en äldre moped kommer du undan klart mycket billigare än med dagens cross- och skotermopeder, vet att skotermopederna kan ibland gå om motorcyklar i försäkringskostnader. Köp en gammal FS1, K50 eller en Dakota så ska du se att det inte kommer kosta många kronor
Helförsäkring behövs i regel inte på gamla mopeder om du inte vet med dig att du kör lite "tvivelaktigt"
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!