3426
Sök

Volvo 740 som ska diesel konverteras!

Gammal gå 740 som jag har stoppat ner en d24a sugis i, skulle ju få ihop allt och få den att gå till den 1juli och de har jag lyckats med, nu är de bara lite små pill kvar som ska fixax som vatten läcka, diesel läcka å lite... Visa mer

28 251 Visningar
Projektet avslutat 22 januari 2015
354 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#1
Ja jag skapar väl en tråd till bilen så man kan få lite tips och trix på de hela. tanken och målet med bilen är att lyckas med diesel koverteringen till tisdag den 1 juli för då ska den vara på vägen igen om allt går som jag vill!

Är en d24 från en 240 så oljetråg, motor fästen och sprängkåpa stämmer ju inte riktigt men de ha införskaffats "nya" så de skall passa, så där börjar väl allt, håller på och river ur b230an nu som inte funka. som sagt tips och trix är mer än välkommet!


354 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#2
Som den såg när jag precis hade hämtat hem den, inte mycket för världen men duger absolut som första bil, elhissar runt om, taklucka, aga diff aa allt en 18 åring med ny taget körkort behöver helt enkelt bara diesel som fattas smile har dessutom klarat sig äldigt bra från rost, dock är de ju inte jätte vacker men nästan rost fri iallafall så de finns ju hopp big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-d8630e139802526410aee3e63bc80c5f.jpg

som den står nu, upp pallat för att ta ner lådan och slita bort pumpen under bilen, väntar på att kunna åka och hämta motor lyften när den är hämtad så rullar bilen in i garaget för et byte smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-eb52c8f756398737d5e29dd575baf982.jpg

känns trygt med 3mm durkplåt under bilen, bara att fixa fälgar och sänka en bit med andra ord wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-f0da161fe0c6c114bcf5c90c42ff7114.jpg

och sist men inte minst d24an som ska i, och JAAAA de är en sugis men motorn som sitter i bilen nu är slut och startar inte och jag hade en d24a i garaget så varför inte :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-6160465fc4abd460c4af59668caf6dde.jpg


354 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#3
Någon som har koll på om man måste ta bort pumpen i tanken? eller om de går att bara koppla ur den för de är nån innan mig som har klåpat så in i helvete så får inte ur amaturen..


354 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#4
Så där nu ska väl motorn va klar för att lyftas ur tror jag, fick upp armaturen också så tog bort pumpen o h satte dit en bit rör ist tror de vart bra? Och slänga ur den, konstigt att bilen inte gick innan, båda pumparna är helt döda även vid direkt ström...

Även fixat ett "täcklock" för olje returen eftersom de är ett turbo tråg jag har, var till Mekonomen och ad idag och beställde 3 oljetrågs packning å köpte olja å filter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-281b3dd24d32a9d10b8b93755b6a043d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-dd2fdd05bf1070c981abd66722cff215.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-ed6c2816997c37ee86a54517989e0133.jpg

Har ju kabel härvan kvar på d24an ända fram till kontakten där de delas, någon som vet om man kan använda några kablar eller lär jag koppla eget? Vet att man kan dra magnetventil kabeln till den blåa kabeln på tänd spolen och så men resten då? :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-1ca80cc295e1d14f0d034c1ad52ae2d6.jpg


354 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
#5
Och juste, motor lyften hämtas imorrn så i helgen blir de motor byte, ska även hämta oljetrågs packningen som jag beställde och svänga förbi skroten och kika efter 940 is motor fästen som sitter närmast balken eftersom dom fästerna jag har på blocket kommer från 940 :p


1 677 Inlägg
27 juni 2014
#6
Är själv lite sugen på d24 i en 740 smile Ska följas!

354 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
#7
gromitSWE skrev:
Är själv lite sugen på d24 i en 740 smile Ska följas!

Ja dock är ju skatten inge kul hmm får hoppas man kan komma med lite tips till dig då smile

Trevligt!


1 677 Inlägg
28 juni 2014
#8
Alexlindblad skrev:
gromitSWE skrev:
Är själv lite sugen på d24 i en 740 smile Ska följas!

Ja dock är ju skatten inge kul hmm får hoppas man kan komma med lite tips till dig då smile

Trevligt!

Jo det är ju det, men ska försöka få tag på en gammal 740 eller 760 så slipper man ju skattfan smile Och sen har jag ingen stans att mecka heller så det lär nog dröja hmm

354 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
#9
gromitSWE skrev:
Alexlindblad skrev:
gromitSWE skrev:
Är själv lite sugen på d24 i en 740 smile Ska följas!

Ja dock är ju skatten inge kul hmm får hoppas man kan komma med lite tips till dig då smile

Trevligt!

Jo det är ju det, men ska försöka få tag på en gammal 740 eller 760 så slipper man ju skattfan smile Och sen har jag ingen stans att mecka heller så det lär nog dröja hmm

Aha finns de skattebefriade 740/760is nu? :o aa jo de är ju en fördel om man kan skruva nånstans och helst innan smile


1 677 Inlägg
28 juni 2014
#10
Alexlindblad skrev:
gromitSWE skrev:
Alexlindblad skrev:

Ja dock är ju skatten inge kul hmm får hoppas man kan komma med lite tips till dig då smile

Trevligt!

Jo det är ju det, men ska försöka få tag på en gammal 740 eller 760 så slipper man ju skattfan smile Och sen har jag ingen stans att mecka heller så det lär nog dröja hmm

Aha finns de skattebefriade 740/760is nu? :o aa jo de är ju en fördel om man kan skruva nånstans och helst innan smile

Japp, 760is började ju tillverkas 82 så de har varit skattefri i snart 3 år nu smile Och 740 -84 är skattebefriade smile
Jo det är ju det, blir lite svårt att byta motor på gatan wink

329 Inlägg
28 juni 2014
#11
ska gå å öb regga sedanare, å då blir skatten halverad, alltså 3100:- smile
gött å se nån som pillar lite mä 24or har själv en 965a å en 245a som ska d24 konverteras, å en 755 som ska i en d5252t smile

kolla in polarens projekttråd när han renoverar sin 945 D24tdic, där kan du säkert få tips. volvoD24 heter han åå gorg smile

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

354 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#12
gromitSWE skrev:
Alexlindblad skrev:
gromitSWE skrev:

Jo det är ju det, men ska försöka få tag på en gammal 740 eller 760 så slipper man ju skattfan smile Och sen har jag ingen stans att mecka heller så det lär nog dröja hmm

Aha finns de skattebefriade 740/760is nu? :o aa jo de är ju en fördel om man kan skruva nånstans och helst innan smile

Japp, 760is började ju tillverkas 82 så de har varit skattefri i snart 3 år nu smile Och 740 -84 är skattebefriade smile
Jo det är ju det, blir lite svårt att byta motor på gatan wink

Jasså där ser man se hade jag fan inte en aning om :p

Ja du får ta å bygga dig ett garage :p


354 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#13
Engelfeldt_Diesel skrev:
ska gå å öb regga sedanare, å då blir skatten halverad, alltså 3100:- smile
gött å se nån som pillar lite mä 24or har själv en 965a å en 245a som ska d24 konverteras, å en 755 som ska i en d5252t smile

kolla in polarens projekttråd när han renoverar sin 945 D24tdic, där kan du säkert få tips. volvoD24 heter han åå gorg smile

Nej tyvärr går de inte att LB regga sedaner längre de gick förut men de har dom tagit bort, har redan språkat med reg besiktningen här hmm
Annars kan man köra oreggat också wink min är ju besiktigad till januari så kanske inte behöver berätta att jag kommer köra så :p

Ja kul att de uppskattas även fall de är en sugis smile just nu kommer de nog se gräsligt ut under huven men gör allt för att få den att gå nu så kan jag snygga till lite sen när tiden finns smile

Aa jo jag följer den tråden haha så jag har koll på han wink


354 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
#14
Konverteringen står inte still bara att jag har inte tid att lägga upp bilder, har varit i garaget från typ 12 på dagen fram till 6 på morgonen så de står verkligen inte stilla, kan meddela att d24 sitter i och håller på med de högra motor fästet, bilder tas hela tiden så kommer uppdatera så snart jag kan rulla ut bilen igen smile

Mvh


354 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
#15
Tjäna! legat på lat sidan med tråden nu kände jag.... men men jag vart iaf klar med bilen till tisdagen som planerat MEN, dagen innan vi skulle rulla igång den så fick jag inte i några växlar... så jag tröttna ur lite när jag skruvat från 12 på förmiddagen till 6 på morgonen nästan hela veckan så jag putta undan bilen och tänkte slå en kik på de när jag kom hem från stockholm igen men kunde inte släppa de så va bara tvungen att kolla kopplings wiern en sista gång och mycket riktigt, den va för spänd så kopplingen låg i hela tiden, så jag fick i växlarna hela tiden. så på tisdagen kom en kopis över och vi rulla igång bilen, starta hur fint som helst, och jag hade en hand pump som syns på en bild och sög fram diesel så man slapp nöta... fick även startmotorn i tisdags men va alldeles för lat för att koppla in den för ville bara ha igång den, aja sen gick den ett tag och jag å polaren va ute och åkte en sväng sen dog den bara men vi glöde och rulla igång den igen sen dog den igen så jag starta den igen sen tröttna jag och  körde hem den, när jag skulle köra i den på gården så dog den igen och då såg jag felet, de läcker läcker diesel vid pumpen... så nu har jag åkt till stockholm och bilen fick stå kvar, fixar läckan när jag kommer hem till dalarna igen! smile

har en del bilder men tror de bara blir löjligt om jag ska ladda upp alla men låter bilderna tala lite för sig själva smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-56685d945be2141ba2b15ffddffb58aa.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-90a7647d701bcb1cfa6184fd3004953a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-baceb1d07e372e6b2d894c716da92c0f.jpg

m47 med m46 d24 spräng kåpa, passar inte helt hundra, måste vara tjockare packning på m46 eller nåt för drar man åt skruvarna till kåpan så snurrar axeln tungt men de funkar iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-526cd8446a66829b360e9417b94a3fab.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-025b7c3c13b165e2529f0104a0df0fc7.jpg

240 oljetråg VS 940 turbo tråg till vänster. när d24orn sitter i 240 så sitter oljestickan i trågen och i 940 så sitter stickan i blocket, alltså fanns de inte hål för stickan när jag satte 940 tråg på 240 d24an, får helt enkelt lita på att oljetrycks givaren säger till i tid...
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-12b1dca60b78438ea87437dc9b5db245.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-38d28a1ed1af36dfb89f547feded5e6d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-08e1705f5989d098fbac23d4c582e8db.jpg

Va lite knepigt att få i den utan våld med tanke på att balken inte stämmer med motorn.. men de gick, dock ska jag nog bygga egna motor fästen eller byta balken nån gång! och jag vet att de ser för jävligt ut under huven.. men de är panik skruvat för att kunna åka med den till stockholm med den, dock sket ju de sig men men ska fixas till lite under huven sen. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197409/197409-84f8f32aaa7687a6a8079d97fa479f13.jpg

Får väl bli allt för denna gång, kommer nog bli uppdatering närmare vecka 31 då de är CCW och hade tänkt att få iordning den till de och försöka få ett gott stuk på den

hörs! smile


115 Inlägg
10 juli 2014
#16
Det ser roligt ut! Men om den skulle vara klar till första juli så är det ju lite sent tongue Hehe

Prem lagd såklart smile Du vill inte bli av med 240 oljetråget kanske? smile För jag har till 740 och min ska sitta i en 240 ju smile

Alla räserbilar är röda :)
Kolla in min renovering och trimning av en Volvo 244 från 75 :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293975

354 Inlägg
10 juli 2014
Trådstartare
#17
zoberman skrev:
Det ser roligt ut! Men om den skulle vara klar till första juli så är det ju lite sent tongue Hehe

Prem lagd såklart smile Du vill inte bli av med 240 oljetråget kanske? smile För jag har till 740 och min ska sitta i en 240 ju smile

Haha jo jag som inte ändrat bara wink men 1 juli ville jag ju va klar med motorn och de är den ju typ den går ju iaf haha wink

Jo visst skriv i meddelande bara då löser vi nog de där smile


19 Inlägg
11 juli 2014
#18
Hur är det med d24:orna jag ska byta tråg på min också men jag undrar om man måste lös med koppling/svänghjul/tryckplatta å hela köret för att lossa tråget?

354 Inlägg
11 juli 2014
Trådstartare
#19
240tobbe skrev:
Hur är det med d24:orna jag ska byta tråg på min också men jag undrar om man måste lös med koppling/svänghjul/tryckplatta å hela köret för att lossa tråget?

Nej då de behövs inte de är som svarat på två ställen på svänghjulet där man kan pilla in en liten hylsa tror de är 12 med en förlängare smile är lite klurigt men de går de dryga är att få dit dom igen..


19 Inlägg
11 juli 2014
#20
Alexlindblad skrev:
240tobbe skrev:
Hur är det med d24:orna jag ska byta tråg på min också men jag undrar om man måste lös med koppling/svänghjul/tryckplatta å hela köret för att lossa tråget?

Nej då de behövs inte de är som svarat på två ställen på svänghjulet där man kan pilla in en liten hylsa tror de är 12 med en förlängare smile är lite klurigt men de går de dryga är att få dit dom igen..

Jahaja! tackar tackar! smile tänkte aldrig på att snurra motorn! smile


Sök