3783
Sök

Kraftig vit rök ur avgasröret!

HeyPapii
27 juni 2014
Trådstartare
#1
Tjena alla! Är ny på forumet och önskar att få lite hjälp..
(Saab 9-3 01a 2.0T)
Köpte en saab "min första bil" för två månader sedan, den fungerade felfritt när jag köpte den.
Började höra något konstigt från bilen och stängde av den, kollade motoroljan och den var snustorr, förstod inte varför. Fyllde på olja igen och provade starta den, då kommer där ut ett j*vl tjockt moln av vit rök som bara fortsatte hela tiden. Min bror kom och kollade på bilen och han tror det är turbon som är kass men min kompis tror det är topppackningen, där läcker ur olja från turbofästet och ryker eller bubblar inget från vattenkärlet, är rätt less tog körkort för nt så länge sen och köpte denna som min första bil och lensade kontot för att köpa den och nu står den bara stilla! hmm Någon som har en aning vad det kan vara för fel på den?

Har beställt en ny turbo, påpekar det!!

HeyPapii
27 juni 2014
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206031/206031-219c50630a8e6429537811c75cc781de.jpg
??

169 Inlägg
28 juni 2014
#3
Vad för turbofäste? Om du menar oljematningen så byt kopparbrickor..
Senast redigerat av avse (28 juni 2014)

HeyPapii
28 juni 2014
Trådstartare
#4
Min bror som sa turbofästet, ja är inte så kunnig om bilar! Det luktar typ bränt plats från röken, väldigt konstig lukt!

Oturen själv
593 Inlägg
28 juni 2014
#5
ta väck turbon och kolla hur den ser ut, är det massa olja i slangen från turbon i trycksidan så är det nog den som gett sig. Luktar ganska illa när du trycker ut olja i ett varmt avgasrör.

Brum

4 478 Inlägg
28 juni 2014
#6
"Toppackningen"alltid denna "felorsak"....tror nog mer på turbon,

342 Inlägg
28 juni 2014
#7
Din bror har rätt, turbon har gjort sitt. Det är väldigt vanligt på din modell, speciellt om den servats med 2000 mils oljebyten i kombination med mycket kortare körningen.
Oljesilen sätts igen om stryper oljeflödet, turbon är oftast det som havererar först.

Byt turbo, ta ner och rengör oljetråget/byt sil, rengör laddluftskylaren och kör vidare glatt!

Topplockspackningen är MYCKET sällan den går sönder på den modellen, stålpackningar går överlag rätt sällan sönder med originaleffekten.

HeyPapii
28 juni 2014
Trådstartare
#8
Är det mycket jobb att ta ner allt som du nyss beskrev?

342 Inlägg
28 juni 2014
#9
HeyPapii skrev:
Är det mycket jobb att ta ner allt som du nyss beskrev?

Ja det är jobb med det, gissningsvis mellan 12-15,000 på verkstad med material.
Men det är det som måste göras vid turboras, annars är sannolikheten stor att du kommer stå där med ett nytt ras kort framöver.
Senast redigerat av olof102 (28 juni 2014)

HeyPapii
28 juni 2014
Trådstartare
#10
Vad är det svåraste att göra, är det turbo bytet? Har kompisar som är duktiga på allt sånt!

1 861 Inlägg
28 juni 2014
#11
HeyPapii skrev:
Vad är det svåraste att göra, är det turbo bytet? Har kompisar som är duktiga på allt sånt!

Köp en haynes bok! Det är inte omöjligt att göra själv smile



Sök