3199
Sök

1,9 tdi dödar turbon

138 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
#1
Jag har en Skoda Octavia som jag tidigare har haft problem med och då att den slog ifrån turbon vid ett visst varv/belastning, efter lång felsökning av:
*Kolla felkoder
*Testade andra vakuumventiler
*Vakuumslangar

Så testade jag till slut att byta mapsensorn då jag inte fick några felkoder, felet försvann och bilen blev bättre.
Nu tycker jag felet har uppkommit igen fast inte lika tydligt utan mer när man pressar bilen tex vid rejäla uppförsbackar och liknande.

Så min fråga är, finns det fler givare som kan påverka?
Kan det bli så om dieselfiltret är igensatt?
Kan det vara så att turbon är slut och att den då bottnar?

Vore tacksam om nån kunde klargöra lite frågetecken


71 Inlägg
2 juli 2014
#2
n75, standard på VAG tdi smile om det är ett VNT aggregat så kan även vingarna i turbon fastnat, också vanligt smile

Egen
277 Inlägg
2 juli 2014
#3
Lundmark skrev:
n75, standard på VAG tdi smile om det är ett VNT aggregat så kan även vingarna i turbon fastnat, också vanligt smile

Dom säger de dom som vet, min har dock suttit där i 14 år och 47500mil utan problem

Kan även va insugstempgivaren som spökar, är den urkopplad stänger den turbon, så de kan ju va nåt fel

71 Inlägg
2 juli 2014
#4
SimonT skrev:
Lundmark skrev:
n75, standard på VAG tdi smile om det är ett VNT aggregat så kan även vingarna i turbon fastnat, också vanligt smile

Dom säger de dom som vet, min har dock suttit där i 14 år och 47500mil utan problem

Kan även va insugstempgivaren som spökar, är den urkopplad stänger den turbon, så de kan ju va nåt fel

Då skulle turbon vara "avstängd" konstant då den får "felaktig temperatursignal" gissar jag på? eller är jag ute på cykeln?

138 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#5
Lundmark skrev:
n75, standard på VAG tdi smile om det är ett VNT aggregat så kan även vingarna i turbon fastnat, också vanligt smile

N75 är vakuumventilen och jag har testat att byta den utan skillnad.

Turbon går ju alltså och funkar det är mest under belastning den kan få för sig att "dö" och då blir bilen orkelös, orkar nätt och jämnt hålla farten



Sök