2729
Sök

Hjälp V70 läcker olja.

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
Tja alla.
Har en V70 01:a.
Har märkt att det läcker olja som fan.
Det är på vänster sida av motorn om man står framifrån.

Vet nån vad det kan bero på?

279 Inlägg
6 juli 2014
ser du vart det läcker. är det på vänster sida av blocket eller är det i framkant av motorn på vänster sida?
om det är framkant på motorn och till vänster så kan det vara vevhusventialtionen som läcker. ser man underifrån ganska lätt om det kommer rinnandes på blocket neråt.

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
MERCEDES-BENZ skrev:
Tja alla.
Har en V70 01:a.
Har märkt att det läcker olja som fan.
Det är på vänster sida av motorn om man står framifrån.

Vet nån vad det kan bero på?

Glömde skriva att det är en 2,4 170hk

55 Inlägg
6 juli 2014
Kan vara servo olja också, kolla röret som går från pumpen och ner framför motorn. Försök samla upp oljan, är den grön så är det servo olja.

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
Klevert skrev:
ser du vart det läcker. är det på vänster sida av blocket eller är det i framkant av motorn på vänster sida?
om det är framkant på motorn och till vänster så kan det vara vevhusventialtionen som läcker. ser man underifrån ganska lätt om det kommer rinnandes på blocket neråt.

Det är svårt att se. men ser ut som att det läcker både på framkant och på vänster sida :S

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
Ababa skrev:
Kan vara servo olja också, kolla röret som går från pumpen och ner framför motorn. Försök samla upp oljan, är den grön så är det servo olja.

Har kollat det. det fattas inget servo olja i behållaren.

279 Inlägg
6 juli 2014
om det är på vänster sidan så kan det vara som Ababa skriver att det är servot som läcker. men då borde det rinna på hjulhuset och ner och inte ta sig över till motorn. lossa plasten som är runt kammremen och kolla om det är olja där bakom men

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
Klevert skrev:
om det är på vänster sidan så kan det vara som Ababa skriver att det är servot som läcker. men då borde det rinna på hjulhuset och ner och inte ta sig över till motorn. lossa plasten som är runt kammremen och kolla om det är olja där bakom men

aa precis så jag tänker servo oljan borde inte rinna och ta sig över till motorn.
Okej ska kolla runt kamremen. men vad kan det betyda om det läcker därifrån?

55 Inlägg
6 juli 2014
Klevert skrev:

Jag hade en läcka i tryckslangen från servo pumpen för några veckor sen och det stod en stråle med olja ur slangen åt vänster så det vart olja överallt. Så det behöver inte vara behållaren eller returslangen.

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
Ababa skrev:
Klevert skrev:

Jag hade en läcka i tryckslangen från servo pumpen för några veckor sen och det stod en stråle med olja ur slangen åt vänster så det vart olja överallt. Så det behöver inte vara behållaren eller returslangen.

Jaha okej. men om det skulle va servo oljan som läcker så borde det fattas olja i behållaren tycker man.
Men det är inget som fattas.
Men visst jag kan kolla upp tryckslangen med big_smile

55 Inlägg
6 juli 2014
MERCEDES-BENZ skrev:
Ababa skrev:
Klevert skrev:

Jaha okej. men om det skulle va servo oljan som läcker så borde det fattas olja i behållaren tycker man.
Men det är inget som fattas.
Men visst jag kan kolla upp tryckslangen med big_smile

.

Jo det är sant big_smile Alltid värt att kolla, min hann dra 1 liter ungefär innan jag fick det ordnat så.

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
googlade lite och hittade detta.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=85509

Hos mig ser det ut så där fast mkt mer olja.
Kan det vara vevaxeltätning som måste bytas?

247 Inlägg
6 juli 2014
Trådstartare
Skriv gärna ni som vet, tips o råd vad som.

498 Inlägg
6 juli 2014
Är det inte bättre att kolla upp det själv att att sitta här och gissa? smile

Ta och tvätta rent från olja och skit. Kryp under eller öppna huven. Med hjälp av ficklampa kolla var det kan komma ifrån.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

94 Inlägg
7 juli 2014
Haft liknande problem.
För mig var det båda packboxarna som pajat.
Blev mer eller mindre en liten pöl under bilen varje gång jag parkerade.