4124
Sök

Broms ok, helt slut?

502 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#1
Tittade på en kompis S40 -98 som han fick nedslag på besiktningen för ojämn bromsverkan, skivan är smårostig och är ganska spårig, klossarna är helt ok men kolven går inte inte att flytta speciellt mycket, uppskattar att den rör sig ca 1 cm mellan fullt tryck på broms och ihoppress med hjälp av en rörtång, är det nytt ok som gäller eller hur kan man få iordning på detta? tongue


579 Inlägg
13 juli 2014
#2
Är damask hel? Finns hjulcylinder fett . brukar fylle en spruta med sådant och blanda i lite bromsvätska . sen bara pumpa in och ut kolv mvh


1 125 Inlägg
13 juli 2014
#3
Dom är väldigt känsliga också när det gäller glidpinnarna


* Voff voff *
10 758 Inlägg
13 juli 2014
#4
Sonnback skrev:
Tittade på en kompis S40 -98 som han fick nedslag på besiktningen för ojämn bromsverkan, skivan är smårostig och är ganska spårig, klossarna är helt ok men kolven går inte inte att flytta speciellt mycket, uppskattar att den rör sig ca 1 cm mellan fullt tryck på broms och ihoppress med hjälp av en rörtång, är det nytt ok som gäller eller hur kan man få iordning på detta? tongue

Fram eller bak? Ni vet att det är skruvkolvar bak på dessa bilar? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
13 juli 2014
#5
Sonnback skrev:
Tittade på en kompis S40 -98 som han fick nedslag på besiktningen för ojämn bromsverkan, skivan är smårostig och är ganska spårig, klossarna är helt ok men kolven går inte inte att flytta speciellt mycket, uppskattar att den rör sig ca 1 cm mellan fullt tryck på broms och ihoppress med hjälp av en rörtång, är det nytt ok som gäller eller hur kan man få iordning på detta? tongue

Smörj upp oken i första hand. Brukar vara att de kärvar.
Senast redigerat av JosseAudi (13 juli 2014)

Josefin

Cupra_
14 juli 2014
#6
Och som brådhis skrev, bakkolvarna skall skruvas OCH tryckas in, så en tving är bra att försöka med. Om bilen är riktigt fräsch för övrigt så hade JAG bytt oken bak istället, mest för att det är rätt enkelt och blir bäst, men annars är det bara göra som ovanstående säger, smörja och se om det kommer igång..

AB Svensk Bilprovning
75 Inlägg
14 juli 2014
#7
Re: Broms ok, helt slut?
Och inget kluddande med broms - eller smörjolja på skivorna!! Då kan det bli jobbigt  ..iofs värre med trummor, då blir det himla omständigt.

Josefin

502 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#8
Glömde nämna att det gäller vänster fram, sen är bilen i väl använt bruksskick. Damasken är hel 😊


Teknisk
328 Inlägg
14 juli 2014
#9
Öppnar ni luftningsnippeln när ni trycker tillbaka kolven?

Brukar gå lite lättare om man öppnar den, särskilt på bilar med ABS. Om nippeln är stängd pressas bromsvätskan tillbaka mot pumpen med alla ventiler etc.

Se bara till att ha koll på vätskenivån i behållaren på huvudcylindern så att den inte sjunker för mycket när ni meckar.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

502 Inlägg
14 juli 2014
Trådstartare
#10
Den öppnade jag aldrig, utan vek upp oket, bromsade och träck in kolven igen, men den rubbar sig som sagt bara max 1cm, knappt det. 😊


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 juli 2014
#11
Plocka av oket, tryck ut kolven med tryckluft(risk att skada sig!).Kontrollera cylinderlopp + kolv, om ingen rost eller skador på kolvens krom så köp nya packningar o renovera.Eller köp nytt ok på Biltema kostar typ 700

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

10 164 Inlägg
14 juli 2014
#12
Bytt ok enda rätta. Hålla på att sula och ha sig är inte värt blir aldrig bra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

579 Inlägg
14 juli 2014
#13
Djo skrev:
Bytt ok enda rätta. Hålla på att sula och ha sig är inte värt blir aldrig bra.

Är damask hel och kolven inte helt rostig varför då inte ge de en chans och rädda de?

Använd inte 5/56 eller liknande när du försöker smörja upp den då packning och de sväller


10 164 Inlägg
15 juli 2014
#14
motorraZ skrev:
Djo skrev:
Bytt ok enda rätta. Hålla på att sula och ha sig är inte värt blir aldrig bra.

Är damask hel och kolven inte helt rostig varför då inte ge de en chans och rädda de?

Använd inte 5/56 eller liknande när du försöker smörja upp den då packning och de sväller

Sitter det fast är det stor chans att det aldrig kommer bli bra igen gått fordon och håller på hemma med har strulat med nog många ok för att veta att det är så mer lönt att byta till fräscha grejer.

En bmw med fräsch kolv och damask inga fel alls gick inte att få rörelse på hur man än gjorde så bara för att det ser bra ut betyder inte att det är det. var fram och var ej modell vrida in heller så inga kommentarer om det.

Vist kan man testa om man känner för det men personligen byter jag hellre såvida det inte är något udda som aldrig går att få tag i grej.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

579 Inlägg
18 juli 2014
#15
Djo skrev:
motorraZ skrev:
Djo skrev:
Bytt ok enda rätta. Hålla på att sula och ha sig är inte värt blir aldrig bra.

Är damask hel och kolven inte helt rostig varför då inte ge de en chans och rädda de?

Använd inte 5/56 eller liknande när du försöker smörja upp den då packning och de sväller

Sitter det fast är det stor chans att det aldrig kommer bli bra igen gått fordon och håller på hemma med har strulat med nog många ok för att veta att det är så mer lönt att byta till fräscha grejer.

En bmw med fräsch kolv och damask inga fel alls gick inte att få rörelse på hur man än gjorde så bara för att det ser bra ut betyder inte att det är det. var fram och var ej modell vrida in heller så inga kommentarer om det.

Vist kan man testa om man känner för det men personligen byter jag hellre såvida det inte är något udda som aldrig går att få tag i grej.

Okej märks du ej vatt med i bilskruvandet så länge smile


10 164 Inlägg
18 juli 2014
#16
motorraZ skrev:
Djo skrev:
motorraZ skrev:

Är damask hel och kolven inte helt rostig varför då inte ge de en chans och rädda de?

Använd inte 5/56 eller liknande när du försöker smörja upp den då packning och de sväller

Sitter det fast är det stor chans att det aldrig kommer bli bra igen gått fordon och håller på hemma med har strulat med nog många ok för att veta att det är så mer lönt att byta till fräscha grejer.

En bmw med fräsch kolv och damask inga fel alls gick inte att få rörelse på hur man än gjorde så bara för att det ser bra ut betyder inte att det är det. var fram och var ej modell vrida in heller så inga kommentarer om det.

Vist kan man testa om man känner för det men personligen byter jag hellre såvida det inte är något udda som aldrig går att få tag i grej.

Okej märks du ej vatt med i bilskruvandet så länge smile

är 20år började skruva med a-traktor vid 13-14 så nej inte så länge har bara total rivit ner en a-traktor och fixat allt och total rivit ner en 244a och gjort i ordning min nuvarande bruks bil är det. Och total rivit ner en volvo pv och bygger om den och har klarat sfro byggbesiktning med 2 påtalanden bättre svets på två fästen och klamring av bromsrör vilket jag inte gjort pga plast brist då hela drivlinan redan var inpassad. och juste mitt i allt har jag gått fordon 3år utbildat mig till bilmekaniker och haft praktik 2 dagar i veckan under två terminer.


Så nej har inte vart med så länge ? Själv då wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

84 Inlägg
18 juli 2014
#17
om oket kärvar klart man kan rädda det, temporärt. Jävligt stor chans att de kärvar ihop igen. Skulle bytt till fräscht vid tveksamhet


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
18 juli 2014
#18
Om det inte finns synliga skador på kolv eller cylinder är det bara köpa en renoverings sats. Är det flytande ok är det väldigt noga att man gör rent och fettar in glidpinnar och att damasker till dessa är hela.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712


Sök