13 juli 2014
Trådstartare
Hej.
Har en Volvo 740 -90 med en b230f i som är orginal bortsett ett sportluftfilter. problemt med den är att den inte går som den ska, den vill inte gå på alla cylindrar, IBLAND.. men ska ta det från början:
Köpte den i december 2012 och den starta alltid dirket, i alla väder och varm som kall. ända felet jag märkte med den efter ett litet tag var att när man tankade över ca 40 liter så rann det ut någonstans, men tänkte inte så mycket på det sen utan höll mig under 40 liter..
nu i vintern som var så började han att bli väldigt seg startad, man fick mala på ett bra tag, även om man hade kört för bara fem min sen så att den var varm. dock så stratade den alltid. någon gång här så bytte jag tändstift, tändkablar fördelar lock samt rotor, utan förbättring dock... sen någon gång i februari/mars så var jag borta i en vecka och det regnade ganska mycket denna vecka. När jag sedan tog den på morgonen så kom jag ca 0,5 km sen tvär dog han.
vi bogserade hem han igen och han ville inte gå igång, visade sig att det hade kommit vatten i bensintanken så det pumpade vi ut och sedan gick han bra igen, dessutom var ej längre segstartad, hoppade igång dirkekt, sedan kunde bli nån dag när det hade regnat mycket att man fick pumpa ut lite bensin/vatten igen. men sedan när det närmade sig sig sommar så gick han helt perfekt några veckor men sedan en dag råkade jag få bensin stopp (ingen tankmätare..) och från det så började han gå dåligt, hjälper inte att man pumpar ut vatten för det finns inget.
Han startar fortfarande hyfsat lätt och går klockrent på tomgång( runt 800rmp) och man kan gasa och han svara direkt och allt är som det ska vara.
Men när man sedan börjar köra så kommer man 20-100 meter sedan så börjar han gå dåligt, alltså bara gå på 2-3 cylindrar och blir då klen och bluddrar.
man kan sedan stanna och gasa till nån gång sen så går han perfekt igen, tills man börjar köra då...
Det jag har gjort är att komp mäta och fick resultatet 10,11,10,11 så det är väll ok eller?
har även sprutat startgas runt spridarna när han stog på tomgång men det hände inget så han drar ingen tjuvluft där iaf.
testade att dra ur sladden till llm men gick dåligt då oxå när man körde, dock inte sämra iaf.. efter att ha tagit bort och satt dit den så började nu även "lambda lampan" att lysa.
Nu har min fantasi tagit slut för vad man kan göra för att ta redan på felet, så hoppas någon här har något bra förslag!
Min fråga är nu då om det finns någon här som vet vad det kan vara och hur man isåfall fixar det?
Är det något jag glömt skriva så är det bara att fråga!
Mvh // Emil
Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt:
Volvo 940turbo