Tack för alla svar och idéer
Det är ett tag sen däcken byttes - i maj nån gång.
Anledning: min egen bil (Honda-97) kunde inte besiktas av vissa orsaker och därför fick jag låna pappas bil som bara stått i hans garage pga sjukdom.
Jag har som sagt kört minst 10-15 mil (troligen mer när jag tänker efter) sen däckbytet och inte märkt nåt annat än något litet ljud (kan iaf bara höra det när jag kör sakta).
Har mest kört på en motorväg där det är 100km/h.
Jag bytte däcken till min bil på samma ställe utan problem.
Den här gången var det ett par unga killar som gjorde bytet (ett litet ställe med många olika utländska killar).
Jag kollade på lite avstånd och såg inte att dom satte nåt smörjmedel alls på dom.
Och det såg torrt ut på utsidan iaf.
Jag tror att det är samma däck och fälgar som förra säsongen, men då användes bilen väldigt lite.
Troligen har samma däck använts även tidigare.
När det gäller bilderna så har jag svängt så däcken ligger så långt det går åt båda håll för att komma åt att fota.
Därför kan det se ut som dom ligger väldigt nära skärmen, men så är inte fallet.
Om det är nåt som ligger emot så är det något närmare däcken.
Som blink_pj skrev så ligger tallriken en bra bit ovanför däcket.
Just när det bolmade som mest (jag såg inte det förrän jag stannat och jag hade känt lukten av bränt gummi i nästan en mil) så trodde jag nåt brann och vågade inte gå nära.
Efter sådär 5 min hade det röken lagt sej och då var jag tvungen att skjutsa en vän några km.
När jag kom tillbaka tog jag på mej ett par handskar och försökte känna runt om.
Däcket var så varmt att man inte kunde låta handen ligga på däcket.
Jag hade tänkt hissa upp däcket med den stabila lyften som pappa har (till skillnad mot min lilla leksaks-lyft), men så hittade jag inte en passande hylsa till muttrarna i hans röriga garage... Min var en storlek för stor.
Något annat sätt att hissa upp det har jag inte (så länge brorsan är sjuk, han jobbar annars på verkstad).
Så jag får nog gå tillbaka och be ägaren där kolla om han kan se nåt.
Finns det någon annan vätska som kan rinna ner från motorrummet?
Finns det något annat av gummi längre upp som kan brinna så röken kommer ut där nertill (ovan däcket)?
Jag är ju så okunnig så jag vet inte ens hur delarna rör sej medan man kör - ifall något kommer åt vid körning som inte syns när bilen står still.
Eftersom jag körde försiktigt hem (i typ 80 km/h) och stannade 2 ggr för att kolla.
Däcket var lite varmt, men ungefär som det andra främre, och det gick bra att köra hem.
Så tanken om att något skit fastnat där låter nästan mest troligt.
- eller nåt med bromsarna.
Eftersom brorsan är sjuk så får jag väl be dom som bytte att kolla.
Förresten... det var första gången jag testade AC`n... inte borde väl det ha med saken att göra?